1

۲۹ درصد ایرانیها فشار خون دارند

  • کد خبر : 39259
  • 10 ژوئن 2019 - 12:19
۲۹ درصد ایرانیها فشار خون دارند

دانستنی آنلاین: بر اساس آمار ۲۱ درصد ایرانیان فشار خون بالا دارند و ۸ درصد امسال فشار خون پیدا کردند و به طور کلی ۵۰ درصد افرادی که از قبل فشار خون داشتند، فشار خون خود را کنترل نمی‌کنند. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ مشاور عالی وزیر بهداشت در نشست با خبرنگاران که به […]

دانستنی آنلاین: بر اساس آمار ۲۱ درصد ایرانیان فشار خون بالا دارند و ۸ درصد امسال فشار خون پیدا کردند و به طور کلی ۵۰ درصد افرادی که از قبل فشار خون داشتند، فشار خون خود را کنترل نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ مشاور عالی وزیر بهداشت در نشست با خبرنگاران که به مناسبت اجرای پویش ملی کنترل فشار خون بالا با بیان مطلب بالا افزود: سال ۹۷ حدود ۹۷ هزار نفر فقط به خاطر فشار خون در کشور فوت کردند. فشار خون در کشور ما بین زنان به علت اضافه وزن و ساختارهای هورمونی بیشتر از مردان است. دلیل دیگر این موضوع هم مراجعه بیشتر زنان به پزشک نسبت به مردان است.

محمد اسماعیل اکبری با اشاره به اینکه نباید بعد از ابتلا به فشار خون بالا، آن را رها کرد٬ افزود: فشار خون از ایجاد خستگی تا بیماری‌های قلبی و سکته را سبب می‌شود و باید مردم را برای کنترل فشار خون تشویق کرد.

وی ادامه داد: اعتماد مردم به وزارت بهداشت در پویش ملی کنترل فشار خون بسیار اهمیت دارد. از ابتدای امسال نزدیک به ۶۰۰ مورد سرخک در آمریکا و ۸۸۰ مورد در اروپا پیدا شد و همه به مردم التماس می‌کنند که واکسن بزنند و کسی توجهی نمی‌کند، اما در ایران مردم همکاری خوبی با وزارت بهداشت دارند.

مصرف نمک بالاست

اکبری با اشاره به اینکه تقریبا هیچ غذای فرآوری شده ای در بازار نیست که نمک آن از حد مجاز بالاتر نباشد٬ گفت: از مواردی که در ایجاد بیماری فشار خون بالا موثر است، نمک است. مصرف نمکی در کشور ما بالاست و منظور از نمک، سدیم است. نان‌هایی که در فرآیند تولید از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت پیروی نکرده باشند، جوش شیرین دارند و در جوش شیرین، سدیم وجود دارد.

مشاور عالی وزیر بهداشت بیان کرد: ذائقه کودکان نیز در حال تغییر کردن است و تبلیغات زیادی در این زمینه انجام می‌شود. به طور مثال می‌گویند کودکان شیر مزه دار مصرف کنند.

مصرف پایین میوه و سبزی

به گفته اکبری٬ تقریبا یک سوم مصرف سبزی و میوه نسبت به نیاز طبیعی بدن، در کل کشور کمتر از حد معمول است. یعنی دو سوم مصرف شده و یک سوم کمتر مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: مردم کمتر از ۵۰ درصد حد نیاز از حبوباتی مثل ماش، عدس، لوبیا و غیره استفاده می‌کنند و این در حالی است که مصرف حبوبات می‌تواند بیماری‌های قلبی و عروقی را کنترل کند. تقریبا در خانه‌ها دیگر آش پخته نمی‌شود.

یک سوم گندم‌ها در سیلوها نگهداری نمی‌شود

مشاور وزیر بهداشت گفت: وضعیت ایرانیان در زمینه مصرف غلات بد نیست و روزانه ۳۳۰ گرم غلات استفاده می‌کنند. موضوع نان پیچیدگی‌های فراوانی دارد. به طور مثال بیش از یک سوم گندم در سیلوها نگهداری نشده و حدود سه ماه این گندم‌ها در فضای باز و زیر برزنت نگهداری می‌شود.

وی افزود: جدا کردن سبوس از نان به این علت صورت می گیرد که نان سفید شود و این در شرایطی است که نان با سبوس بهتر است. در گذشته جلسه‌های فراوانی داشتیم که بالاخره توانستیم جوش شیرین را به صورت قانونی از نان حذف کنیم. از لحاظ قانونی نمی‌توان مصرف پفک نمکی را ممنوع کرد. این محصول دارای نمک زیاد به علاوه نشاسته است. می‌گوییم نباید این محصول را به کودکان داد، اما وقتی تولید شد، باید مجوز آن داده شود. این مشکل به خاطر قدرتمند بودن تجارت است.

مشاور عالی وزیر بهداشت همچنین گفت: اگر مردم به نانوایی‌ها بگویند نان سفید نمی‌خواهیم، نانوایی‌ها هم فکری به حال این موضوع می‌کنند. مردم باید بدانند نان سفید بدتر از نان قهوه‌ای است و تقریبا تمام شیرینی‌ها بکینگ پودر و جوش شیرین دارند.

استرس در ایجاد فشار خون موثر است

اکبری گفت: فقط ۲۵ درصد تاثیر بر سلامت در وزارت بهداشت شکل می‌گیرد و ۷۵ درصد تاثیر بر سلامت مردم در بخش‌های خارج از وزارت بهداشت شکل می‌گیرد و به همین دلیل نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه استرس‌ها به حاد و مزمن تقیم می شوند٬ ادامه داد: استرس حاد و مزمن در ایجاد فشار خون موثر هستند. استرس مزمن به تدریج در این زمینه موثر است، اما استرس حاد خطر لحظه‌ای دارد. بنابراین نباید غصه مستمر خورد. اگر افراد با خودشان مهربان باشند، غصه مستمر نمی‌خورند.

وی ادامه داد: یکی از پویش‌هایی که دلمان می‌خواهد راه بیندازیم، شادمانی است و ما جزو مردمی هستیم که خیلی شاد نیستیم و بیشتر ناشادمانی را خودمان ایجاد می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=39259

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi