2

ویژگی های یک رژیم غذایی سالم چیست؟

  • کد خبر : 124436
  • 12 تیر 1401 - 8:11
ویژگی های یک رژیم غذایی سالم چیست؟

غذاهایی که برای خرید در دسترس ما قرار دارند، همگی به یک اندازه سالم نیست و اگرچه بسیاری از مردم مقدار چربی و قند موجود در مواد غذایی را پیگیری می‌کنند اما در مورد تغذیه سالم این تمام ماجرا نیست. علی‌رغم تمام اطلاعات و راهنمایی‌های موجود به نظر می‌رسد افراد هنوز برای داشتن یک رژیم […]

غذاهایی که برای خرید در دسترس ما قرار دارند، همگی به یک اندازه سالم نیست و اگرچه بسیاری از مردم مقدار چربی و قند موجود در مواد غذایی را پیگیری می‌کنند اما در مورد تغذیه سالم این تمام ماجرا نیست. علی‌رغم تمام اطلاعات و راهنمایی‌های موجود به نظر می‌رسد افراد هنوز برای داشتن یک رژیم غذایی سالم با مشکل مواجه هستند.

ویژگی های یک رژیم غذایی سالم چیست؟

به گزارش دانستنی انلاین ، جسیکا تامسون مطالعه جدیدی در مورد اینکه چگونه درک آمریکایی‌ها از یک رژیم غذایی سالم با واقعیت متفاوت است را در مهمترین نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه مطرح کرده است.

در این مطالعه از بیش از ۹۷۰۰ شرکت‌کننده خواسته شد پرسشنامه‌های دقیق یادآوری رژیم غذایی ۲۴ ساعته را تکمیل کنند و رژیم‌ غذایی خود را عالی، بسیار خوب، خوب، متوسط یا ضعیف ارزیابی کنند. سپس محققان از پرسشنامه‌ها برای ارزیابی کیفیت رژیم‌ غذایی هر شرکت‌کننده استفاده کردند.

از این نظر رژیم‌های غذایی سالم‌تر شامل میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات کامل، چربی‌های سالم، محصولات لبنی کم‌چرب، قند کمتر و پروتئین‌های موجود در غذاهای دریایی و گیاهان در نظر گرفته شد و غذاهایی که کمتر سالم تلقی می‌شود شامل غلات تصفیه‌شده و غذاهای سرشار از سدیم، قندهای اضافه‌ شده یا چربی‌های اشباع شده بود.

غیر از ارزیابی کیفیت رژیم‌ غذایی محققان می‌خواستند دریابند که آیا یک سوال ساده(رژیم‌ غذایی شما چقدر سالم است؟) می‌تواند به عنوان یک ابزار غربالگری برای جایگزینی پرسشنامه‌های دقیق رژیم‌ غذایی در مطالعات تغذیه‌ای مورد استفاده قرار گیرد یا خیر.

نتایج مطالعات قبلی نشان داده‌ افراد در ارزیابی وضعیت کلی سلامت خود دقیق هستند و رتبه‌بندی سلامتی آنان پیش‌بینی‌ کننده‌ای قوی برای عوارض و مرگ‌ومیر است.

در این تحقیق ارزیابی افراد از سالم‌ بودن رژیم‌ غذایی خود با نمرات محاسبه شده توسط محقق که از تجزیه‌وتحلیل پرسشنامه‌های دقیق رژیم‌ غذایی به دست آمده بود، مطابقت نداشت. شرکت‌کنندگان تمایل داشتند که سالم‌ بودن رژیم‌ غذایی خود را بیش از حد ارزیابی کنند.

از بیش از ۹۷۰۰ شرکت‌کننده حدود ۸۰۰۰ نفر(تقریبا ۸۵ درصد) کیفیت رژیم‌ غذایی خود را به درستی ارزیابی نکردند و تقریبا همه آنان(۹۹ درصد) سلامت رژیم‌ غذایی خود را بیش از حد ارزیابی کردند.

تامسون، محقق ارشد این مطالعه، گفت: ما متوجه شدیم تنها درصد کمی از بزرگسالان می‌توانند سلامت رژیم غذایی خود را به‌ طور دقیق ارزیابی کنند و جالب اینکه بیشتر افرادی که رژیم‌ غذایی خود را ضعیف می‌دانند، قادر به ارزیابی دقیق رژیم غذایی خود هستند.

در میان افرادی که رژیم‌غذایی خود را ضعیف ارزیابی کردند، ارزیابی آنان با ارزیابی محققان در ۹۷ درصد موارد مطابقت داشت.

البته واضح است که استفاده از پاسخ یک فرد به این سوال که رژیم‌ غذایی شما چقدر سالم است، ارزیابی دقیقی ارائه نمی‌دهد، یا جایگزین پرسشنامه‌های رژیم‌ غذایی مفصلی که در حال حاضر در مطالعات تغذیه استفاده می‌شود، نیست.

تامسون می‌گوید: تحقیقات بیشتر می‌تواند به روشن‌ شدن عواملی که افراد برای ارزیابی کیفیت رژیم‌ غذایی خود در نظر می‌گیرند، کمک کند. برای مثال دانستن اینکه آیا افراد از توصیه‌های رژیم‌ غذایی خاصی آگاه هستند و اینکه غذای‌شان را از کجا خریداری می‌کنند یا چگونه تهیه می‌شود، مفید خواهد بود./ایسنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 4 / 5. تعداد امتیازات: 91

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=124436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi