2

چه بخوریم تا سالم بمانیم ؟

  • کد خبر : 4032
  • 26 اردیبهشت 1395 - 14:56
چه بخوریم تا سالم بمانیم ؟

شرط اصلی سالم زیستن ، داشتن تغذیه صحیح است . تغذیه صحیح یعنی رعایت 2 اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه . به این معنی که به مقدار کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن در غذای روزانه استفاده کنیم و این مقدار مورد نیاز ، انواع مواد غذایی را که در چهار گروه اصلی غذایی معرفی می شوند، در بر گیرد .

شرط اصلی سالم زیستن ، داشتن تغذیه صحیح است . تغذیه صحیح یعنی رعایت 2 اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه . به این معنی که به مقدار کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن در غذای روزانه استفاده کنیم و این مقدار مورد نیاز ، انواع مواد غذایی را که در چهار گروه اصلی غذایی معرفی می شوند، در بر گیرد .

چهار گروه اصلی غذایی عبارتند از :

– گروه نان و غلات

– گروه گوشت ، حبوبات ، تخم مرغ و مغزها

– گروه شیر و لبنیات

– گروه میوه ها و سبزی ها

در هر یک از این گروه ها، مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریباً یکسانی وجود دارد که می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد. مقدار مورد نیاز از هر یک از این گروه ها در هرم غذایی مشخص می شود .

برای این که ارزش مواد غذایی این گروه ها را حفظ کرده و از یک تغذیه صحیح و سالم که جوابگوی احتیاجات بدن باشد برخوردار بود، باید به نکات زیر توجه کرد :

– بهتر است برنج را به صورت کته مصرف کنید .

– بیشتر از نان های حاوی سبوس (نان جو و سنگک) استفاده کنید .

– طوری برنامه ریزی کنید که در غذا از مواد مختلفی استفاده شود . مثلاً به جای مصرف پلوی ساده ، از مخلوط با حبوباتی مثل عدس ، ماش ، لوبیا و یا سبزی هایی مثل شوید ، هویج ، نخود سبز ، لوبیا سبز و … استفاده کنید .

– حتی الامکان از شیرهای پاستوریزه شده کم چربی ( 5/2 درصد یا کمتر ) استفاده کنید .

– در صورت دسترسی نداشتن به شیر پاستوریزه ، به شیر تازه مقداری آب اضافه کرده و حداقل 5 دقیقه آن را بجوشانید .

– حتی الامکان از پنیرهای پاستوریزه استفاده کنید و در صورت استفاده از پنیرهای محلی تازه ، باید حتماً آن را به مدت 2 تا 3 ماه در آب نمک نگهداری کرده و بعد از این مدت مصرف کنید .

– از بستنی های پاستوریزه استفاده کنید .

– قبل از مصرف هر نوع کشک ، مقداری آب به آن اضافه کرده و حداقل 5 تا 10 دقیقه در حال به هم زدن بجوشانید .

– پیش از پختن گوشت قرمز ، چربی های سفیدی را که به چشم می خورد جدا کنید . همچنین بهتر است پوست مرغ قبل از پختن کنده شود ، چون بسیار چرب و مضر است .

چربی و کلسترول مغز ، زبان و کله پاچه زیاد است ، در مصرف این گونه مواد غذایی افراط نکنید .

– برای پختن مواد گوشتی بهتر است از دستگاه زودپز استفاده کرد ، اگر زودپز در اختیار ندارید ، گوشت را با آب کم و شعله کم بپزید .

– بهتر است بیشتر از گوشت های سفید مانند ماهی و مرغ به جای گوشت قرمز استفاده کنید .

– اگر بخواهید گوشت یخ زده را آب پز کنید ، باید بلافاصله بعد از خارج کردن از فریزر ، آنرا بپزید و اگر به هر دلیلی می خواهید گوشت از حالت یخ زده خارج شود ، آنرا 24 ساعت قبل از طبخ از فریزر خارج و در یخچال بگذارید .

– بهتر است تا حد امکان از سرخ کردن مواد غذایی خودداری کنید و در صورت امکان از روش های کباب کردن استفاده کنید و در صورت نیاز به سرخ کردن، بهتر است از روغن های مخصوص سرخ کردنی که به حرارت مقاوم ترند استفاده کنید . باید توجه داشت که هیچگاه روغن خیلی داغ نشود و دود نکند ، زیرا در روغنی که زیاد داغ شده و یا دود از آن بلند می شود ، سمومی به وجود می آید که برای بدن بسیار خطرناک است . همچنین از روغنی که یکبار حرارت دیده ، نباید مجدداً استفاده کرد .

– روغنی که برای پختن غذا استفاده می شود ، بهتر است روغن مایع باشد . بهترین روغن مایع برای مصرف ، روغن کلزا ( کانولا ) و برای تهیه سالاد ، روغن زیتون است .

– کلسترول زرده تخم مرغ زیاد است ، بهتر است بیشتر از 3 عدد در هفته از آن استفاده نشود .

انواع مغزها ( گردو ، بادام ، فندوق ، پسته و … ) میان وعده های خوبی برای تامین پروتئین ، انرژی و آهن است . سعی کنید جهت کودکانتان به جای مواد غذایی مضر و با ارزش غذایی پایین ( مانند انواع پفک ، چیپس ، شکلات و … ) از این میان وعده ها استفاده کنید .

میوه ها و سبزی ها را در رژیم روزانه خود به مقدار بیشتری قرار دهید و قبل از مصرف آن ها را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید .

– میوه هایی را که پوست آن ها خوردنی است ، در صورت اطمینان از شستشو با پوست مصرف کنید .

– وقتی پوست میوه را جدا کردید ، از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداری کنید ، زیرا ویتامین ها و بخصوص ویتامین C آن از بین می رود .

سبزی ها را بهتر است به صورت خام مصرف کرد و در صورت نیاز به پختن ، باید ابتدا آب را جوش آورده و سپس سبزی را به آن اضافه کرد و نباید آن را بیشتر از 20 دقیقه پخت و در هنگام پخت آن ، حتماً باید درب ظرف را بگذارید . باید توجه داشته باشید که برای پختن سبزی از آب کم استفاده کرده و آب حاصل از پختن سبزی را در غذا استفاده کنید .

– اگر غذاهایی که با سبزی درست می شوند دو بار گرم شوند ، ویتامین های خود را از دست می دهند ، بنابراین بهتر است غذاهای سبزی دار برای یک وعده تهیه شوند .

– سبزی را باید قبل از خرد کردن به خوبی شست ، چون اگر سبزی خرد شده شسته شود ، ویتامین های خود را از دست می دهد .

– از مصرف نوشیدنی هایی مثل نوشابه های گازدار ، چای ، قهوه ، انواع آب میوه های صنعتی و پودرهای آماده تهیه شربت و … خودداری کرده و یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید و به جای آن ها از نوشیدنی های سالم تر مثل آب ساده ، شیر ، آب میوه تازه و دوغ کم نمک استفاده کنید .

منبع:

https://www.mums.ac.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=4032

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi