1

فلور روده‌ای بر کیفیت خواب نیز تاثیر می‌گذارد

  • کد خبر : 126837
  • 23 ژوئن 2022 - 6:57
فلور روده‌ای بر کیفیت خواب نیز تاثیر می‌گذارد

بعضی از میکروارگانیسم ها و باکتری‌های مفید روده در تولید سروتونین که نقش اساسی در تنظیم ریتم خواب و بیداری دارد، مؤثر هستند. به گزارش دانستنی انلاین ،خواب روند پیچیده و اساسی در سلامت است و علاوه بر بازیابی قوای بدن، در تثبیت خاطرات در حافظه و قابلیت بهتر برای مواجه با اتفاقات جدید روزمره […]

بعضی از میکروارگانیسم ها و باکتری‌های مفید روده در تولید سروتونین که نقش اساسی در تنظیم ریتم خواب و بیداری دارد، مؤثر هستند.

فلور روده‌ای بر کیفیت خواب نیز تاثیر می‌گذارد

به گزارش دانستنی انلاین ،خواب روند پیچیده و اساسی در سلامت است و علاوه بر بازیابی قوای بدن، در تثبیت خاطرات در حافظه و قابلیت بهتر برای مواجه با اتفاقات جدید روزمره تاثیر دارد.
محققان دانشگاه تسوکوبا ژاپن دریافتند که خواب همچنین به باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های موجود در سیستم گوارشی نیز بستگی دارد زیرا این باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها سروتونین را که برای حفظ ریتم مطلوب خواب ضروری است، تنظیم می کنند.
محققان برای تایید این فرضیه، به گروهی از موش‌های آزمایشگاهی به‌مدت چهار هفته آنتی‌بیوتیک دادند. باید دانست که گرچه آنتی‌بیوتیک‌ها برای دفاع بدن و مقابله با عفونت‌ها ضروری هستند اما می‌توانند بر باکتری‌‌های فلور روده‌ای تاثیر گذاشته و باعث از بین‌رفتن یا ضعیف شدن بعضی از باکتری‌‌های مفید سیستم گوارش می‌شوند.
محققان سپس محتوای روده این گروه از موش‌ها با گروهی که چنین داروهایی مصرف نکردند را مقایسه کردند. طی روند هضم، خوراکی‌ها تجزیه و به مولکول‌های ریزی به‌نام متابولیت تغییرشکل پیدا می‌کنند. بیش از 200 نوع مختلف متابولیت در موش‌‌ها تشخیص داده شد که حدود 60 متابولیت طبیعی در گروهی که تحت‌تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها دچار اختلال در فلور روده‌ای شدند، کم بود. همچنین بعضی از باکتری‌ها نیز نسبت به موش‌های با وضعیت طبیعی کمتر یا بیشتر بود.
با تشخیص این مشاهدات، محققان به‌دنبال درک این موضوع بودند که این متابولیت‌ها چه تاثیری دارند. با تجریه و تحلیل تمام متابولیت‌ها، ‌آنها دریافتند که مسیرهای بیولوژیکی که بیشتر تحت‌تاثیر درمانی آنتی‌بیوتیکی قرار می‌گیرند، مسیرهایی هستند که در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی نقش دارند. بنابراین مسیر تریپتوفان-سروتونین در موش‌های فاقد فلور‌ روده‌ای طبیعی تقریبا مسدود شد. این مسئله نشان می‌دهد موش‌ها نمی‌توانند بدون میکروارگانیسم‌های خاص روده، سروتونین را از منابع تریپتوفان که خورده‌اند، تولید کنند. همچنین این موش‌ها دچار کمبود متابولیت‌‌های ویتامینB6 بودند که تولید سروتونین و دوپامین را تسریع می‌کند.
در نهایت، عملکرد مغزی موش‌ها طی مدت خواب نیز بررسی شد و نتایج حاکی از آن بود موش‌هایی که دچار اختلال فلور روده‌ای هستند، خواب آشفته‌تر و بی‌کیفیت‌تری دارند. در واقع، کاهش باکتری‌‌های فلور روده‌ای باعث از بین‌رفتن سروتونین در روده و تاثیر آن بر چرخه خواب و بیداری می‌شود./به سایت ایران

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=126837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi