2

به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندیم

  • کد خبر : 41515
  • 30 ژوئن 2019 - 23:26
به پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندیم

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین تا از این طریق شهروندان، دست‌کم در روزهای سه‌شنبه هر هفته به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.

دانستنی آنلاین: پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین تا از این طریق شهروندان، دست‌کم در روزهای سه‌شنبه هر هفته به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری مثل دوچرخه‌سواری، پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و لااقل استفاده از خودروی اشتراکی را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.

تاریخچه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودروتاریخچه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از دوچرخه و طبیعت، ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهر دوستدار سلامت و محیط زیست، در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد تا با نظارت و هماهنگی ۳۱ دفتر محیط زیست و توسعه پایدار ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های کشور (به عنوان دبیران استانی این ستاد) این هدف را در سراسر کشور دنبال کند.

برنامه راهبردی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای نخستین بار در شهرستان اراک توسط کوروش بختیاری، یکی از فعالان محیط زیستی، آغاز شد و بازتاب چشمگیری در سطح کشور یافت. در بهمن ماه ۱۳۹۴، تشکیل ستاد اجرایی این پویش به همراه تدوین آئین‌نامه‌، دستورالعمل‌های اجرایی و تفاهم‌نامه‌های مربوط در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، با همکاری کمیته دوچرخه‌سواری همگانی کشور و دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری شد.

پس از بررسی‌های لازم، موارد مذکور به تأیید دکتر رضا شجیع، رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، رسید و از فروردین ۱۳۹۵ فعالیت خود را به صورت رسمی در این وزارتخانه آغاز کرد.

ویژگی‌های پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو

۱٫ ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در شهروندان در راستای توسعه شهرهای سالم.
۲٫ توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عنوان یک شیوه کارآمد جابه‌جایی در مسافت‌های کوتاه.
۳٫ کمک به کاهش آلودگی هوا و صدا، ازدحام تردد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها شامل بیماری، حوادث، ناهنجاری‌های اجتماعی، مرگ و میر وغیره.
۴٫ کاهش خودروهای تک‌سرنشین و افزایش ظرفیت تردد خودروهای عمومی و سطح خدمت آن.
۵٫ ارتقای نقش حمل و نقل عمومی و تغذیه آن از طرف افراد پیاده و دوچرخه‌سواران.
۶٫ صرفه‌جویی اقتصادی خانواده و جامعه در مصرف سوخت و هزینه‌های تجملاتی.
۷٫ اشتغال‌زایی از محل توسعه خدمات حمل و نقل عمومی، خدمات شهری مرتبط با دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی.
۸٫ دوستی مستقیم با محیط زیست و سلامت از طریق کاهش وسایل نقلیه موتوری به عنوان اصلی‌ترین مولد آلاینده‌ها و منتشرکننده گازهای سمی همچون co2.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=41515

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi