حتما شما درخود یا اطرافیانتان در فصل های سرد سال مثل پاییز افسردگی را دیده اید . افسردگی پاییزی را باید در زمان خودش معالجه کنید تا ،مثمر ثمر واقع شود . درواقع  افسردگی مادر همه بیماریهای روانی است. در این بخش نشانه های افسردگی پاییزی را می خوانیم و یک روانپزشک در این مورد اطلاعات کاملی را برای شما بیان می کند

یک روان پزشک، انزوا، بی حوصلگی، افت تحصیلی و اندوه بی‌دلیل در افراد همزمان با آغاز پاییز و زمستان را از جمله علائم افسردگی فصلی دانست که اگر به موقع تشخیص داده شود به درمان جواب خواهد داد.

فائزه تاتاری، اختلالات خلقی و در راس آنها افسردگی را از مهمترین بیماری های روانی خواند و افزود: افسردگی های با الگوی فصلی از جمله افسردگی پاییزی از زیرگروه های افسردگی است که با تغییر فصل خصوصا شروع فصل پاییز و زمستان علائم آن بروز پیدا می کند. وی با اشاره به علائم افسردگی فصلی، خاطرنشان کرد: در این حالت فرد بدون دلیل خاصی و بدون اینکه مشکل خانوادگی، اقتصادی و کاری داشته باشد از صبح که بلند می شود احساس اندوه می کند.

کم خوابی، بد خوابیدن، تغییر الگوی تغذیه و اشتها، از دست رفتن علاقه فرد نسبت به چیزهایی که قبلا از آنها لذت می برده، افکار پوچ، احساس گناه و سرزنش خود، مقصر دانستن خود در همه موارد، بی تفاوتی به مسائل زندگی، بدبینی و … از جمله دیگر علائم افسردگی پاییزی است که این پزشک متخصص از آنها نام برد. تاتاری ادامه داد: زمانی که این علائم در چند پاییز و زمستان متوالی در یک فرد دیده شود، باید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد. این نوع افسردگی معمولا به درمان خوب جواب می دهد.

این روان پزشک در خصوص دلایل بیولوژیک بروز افسردگی پاییزی هم یادآوری کرد: با آمدن فصل پاییز، مایل شدن اشعه خورشید و کاهش طول روز سلول های ملانوسیت که ملاتونین بدن را تولید می کنند، مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند و با کاهش اشعه خورشید ملاتونین بدن نیز کاهش پیدا می کند.

تاتاری خاطرنشان کرد: ملاتونین از هورمون های آمیدی است که بر خلق خوب تاثیر می گذارد.

به گفته وی در برخی مطالعات تاثیر وراثت و ژنتیک نیز در بروز افسردگی پاییزی مشخص شده است. وی گفت: اگر افراد علایم افسردگی پاییزی را در یکی از اعضای خانواده خود مشاهده کردند باید به کلینیک های روانپزشکی مراجعه کنند تا داروهای تنظیم کننده هورمون برای فرد بیمار تجویز شود و با درمان به موقع، بهداشت روانی او بازگردد.

منبع: دکتر سلام

توضیحات بیشتر را در ویدئوی زیر دنبال کنید:

 

مطلب مرتبط: پیاده‌روی روزانه افسردگی را کاهش می‌دهد

پایگاه خبری دانستنی آنلاین