3

منشور مسئولیت اجتماعی بانک ملت

  • کد خبر : 69262
  • 18 مارس 2020 - 15:40
منشور مسئولیت اجتماعی بانک ملت

دانستنی آنلاین: سازمان‌ها، نهاد‌ها و بنگاه‌هایی تجاری دولتی و غیر دولتی مانند بانک ملت در راستای عمل به «مسئولیت اجتماعی» خود خط مشی یا منشوری را تعریف کرده‌اند. برخی از این مراکز، سیاست‌های کاری و سازمانی خود را بر اساس این خط مشی انتخاب و اجرا می کنند. اما در برخی دیگر، عمل به مسئولیت اجتماعی در […]

دانستنی آنلاین: سازمان‌ها، نهاد‌ها و بنگاه‌هایی تجاری دولتی و غیر دولتی مانند بانک ملت در راستای عمل به «مسئولیت اجتماعی» خود خط مشی یا منشوری را تعریف کرده‌اند. برخی از این مراکز، سیاست‌های کاری و سازمانی خود را بر اساس این خط مشی انتخاب و اجرا می کنند. اما در برخی دیگر، عمل به مسئولیت اجتماعی در حد شعار باقی می‌ماند.

دانستنی آنلاین با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، این منشورها را بازنشر می دهد. قضاوت در مورد عملکرد این نهادها و مراکز به ادعایِ خود مبنی بر پایبندی به این تعهدات و سیاست‌گذاری بر اساس منشور مسئولیت اجتماعی تعریف شده برای سازمان، به افکار عمومی واگذار می‌شود.

منشور مسئولیت اجتماعی بانک ملت

معرفی بانک ملت

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، در معرفی این بانک آمده است: بانک ملت به موجب مصوبه‌ی مورخ 29 آذر 1358 مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام بانک‌‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمه‌ی ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ 31 تیر 1359 تشکیل و با شماره 38077 در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغازشد.

با ادغام بانک ها، سرمایه‌ی اولیه‌ی بانک ملت به سی وسه میلیارد و پانصدمیلیون ریال رسید.
به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها (مورخ 17 فروردین87) و تصویب نامه هیأت محترم وزیران (شماره 68985/ت 37925 مورخ 2 مرداد 86) شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید.
بانک ملت در حال حاضر با سرمایه 50000 میلیارد ریال یکی از بزرگ ترین بانک‌های کشور است که درچارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.
مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است. برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌است.

مسئولیت اجتماعی بانک ملت

جهان ما دارای مجموعه‌ای از منابع و سرمایه‌های محدود است که به بستری برای نیازهای نامحدود تبدیل شده است. اینکه هر کدام از نهادها و سازمان‌ها تنها در راستای تولیدات و اهداف خود در حرکت باشند، نه تنها زمینه ادامه فعالیتشان را دشوار می‌کند، بلکه آثار مخربی برای جامعه‌ای که در آن مشغول فعالیت هستند به بار خواهد آورد.
از اواخر دهه ۹۰ میلادی، بسیاری از سازمان‌های جهانی با داشتن رویکرد توسعه پایدار، به بازتعریف وظایف سازمانی خود پرداختند. بانک ملت نیز در ادامه فعالیت‌های اقتصادی خود، امروز همگام با بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دنیا، در صدد ایفای مسئولیت اجتماعی خویش است.
مسئولیت اجتماعی، به معنای پیوند خط مشی‌ها و راهبردهای سازمانی با نیازهای اقتصادی و اجتماعی و محیط زیستی جامعه است. به این معنا که سازمان علاوه بر اهداف خود، مسئولیتی نیز در قبال نیازهای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی آن دارد. اما آنچه باید مد نظر داشت این است که مقصود از مسئولیت اجتماعی بنگاه صرفا فداکاری در راستای برآوردن خواسته‌های دیگران نیست، بلکه اقدامات مربوط به مسئولیت اجتماعی باید به گونه‌ای انتخاب شود و به عمل درآید که منافع بلند مدت بنگاه و جامعه را به طور همزمان در پی داشته باشد.
بانک‌ها‌ با اختیارات و امکاناتی که در دست دارند سهم بزرگی در فعالیت‌های مرتبط با رشد تولید خواهند داشت. همچنین مجموعه فعالیت‌هایی که سازمان‌ها در حوزه ترویج آموزش، فعالیت در عرصه‌های فرهنگی، برگزاری نشست‌های ادبی و هنری، مشارکت در جشنواره‌ها، همکاری با NGO ها، تخصیص امکانات به زنان بی‌سرپرست و کم‌سرپرست در جهت راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک، مراقبت از محیط زیست، کنترل مصرف انرژی در درون و بیرون سازمان‌ انجام می‌دهند، خود به نوعی مسئولیت اجتماعی آنها محسوب می گردد.

اهم فعالیت های بانک ملت در حوزه مسئولیت های اجتماعی:

توسعه آموزش

بانک ملت در جهت ادای تکلیف خود فقط به ساخت مدرسه بسنده نکرده بلکه با اختصاص حسابی به نام”جامعه خیرین مدرسه ساز کشور” کوشش کرد تا مردم نیکوکار را در این وادی خداپسندانه سهیم کند تا شاید بهره ای برای آخرت دیگران نیز باشد. پس از آن، مدرسه سازی با همکاری سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، در زمره مهم ترین وظایف بانک ملت درآمد به طوری که از سال 1374 تاکنون 65 مدرسه در جای جای میهن اسلامی خاطره علم دوستی بانک ملت را زنده نگه داشته اند.
قطارمدرسه سازی که سال هاست برای بانک ملت به راه افتاده است، به یاری خداوند از این پس با سرعتی تندتر در نقطه نقطه از ایران عزیز، ایستگاه های تحصیل علم و دانش خواهد ساخت تا نگین بانکداری اسلامی ایرانی را بر سینه کشورمان بنشاند و در این راه ایمان به پروردگار و دل های پرمحبت مردم شریف یاورمان خواهد بود.
ما تصمیم گرفته ایم خلاقیت فرزندان رشیدمان را استخراج کرده و آیه”وان یکاد” را بر سر در مدارس نصب کنیم.

توسعه سلامت و بهداشت

ارتقای نظام سلامت و ارائه خدمات باکیفیت و اثربخش، همواره از مهمترین دغدغه های کشورها است. امروزه بخش سلامت از مهمترین بخشهای خدماتی بوده و تلاش برای ارزیابی و بهبود عملکرد نظام سلامت توسط سیاستگذاران و تصمیم گیران، ضروری می باشد.
  • بانک ملت، به منظور حمایت از حوزه سلامت فعالیت های مختلفی از قبیل اعطای تسهیلات 16 هزار میلیارد ریالی با هدف کمک به یارانه سلامت، اعطای تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و خرید مطب و تجهیزات پزشکی و به ویژهطراحی بسته اعتباری تدبیر سلامت را انجام داده است.
  • از اقدامات دیگر بانک ملت در راستای حمایت از حوزه سلامت، طراحی نسخه جدید بسته اعتباری تدبیر سلامت در بخشهای سرمایه در گردش و ثابت می باشد که با هدف تأمین منابع مالی مورد نیاز بخشهای مرتبط با حوزۀ سلامت طراحی شده است. گروه هدف این بسته شامل تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی، شرکتهای پخـش دارو، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، رادیولوژی ها، سـونوگرافی ها و سـایر مراکز تصویربرداری وتوان بخـشی، درمانگاه ها، کلینیک های پزشکی، پزشکان، دندانپزشکان، بیمارستان ها، هتل بیمارستان ها و مراکز توریسم درمانی و شرکت های حمل بیمار می شود.
  • همچنین بانک در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی اقداماتی از قبیل ساخت 13 خانه بهداشت، احداث خوابگاهی برای دانشجویان رشته پزشکی و خرید آمبولانس برای برخی واحدهای درمانی انجام داده است.
  • در بهمن ماه سال 1394 همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی کلنگ احداث خوابگاه دانشجویی دانشکده پیراپزشکی در استان سمنان شهرستان سرخه به زمین خورد و در اسفند ماه 1395 توسط وزیر محترم بهداشت و درمان به بهره برداری رسید. این خوابگاه دانشجویی با هدف ایفای مسئوولیت های اجتماعی به مساحت ۴۷۰۰ مترمربع و با ظرفیت ۴۰۰ دانشجو از سوی بانک ملت احداث شده است.

دیگر اقدامات بانک ملت در حوزه سلامت و بهداشت، عبارتند از؛

  • احداث خوابگاه های دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی در استان سمنان.
  • مشارکت در ساخت و تجهیز شیرخوارگاه شبیر در جنوب تهران.
  • مشارکت در ساخت و تجهیز شیرخوارگاه حضرت رقیه در شهرری استان تهران.
  • پروژه 800 تخت خوابی مهدی کلینیک در مساحتی بالغ بر 107 هزارمتر مربع واقع در بیمارستان امام خمینی در سال 1390 کلید خورد و با صرف هزینه 140میلیارد تومانی با پیشرفت 30درصدی در سال 1393 به دلیل مشکلات مالی نیمه تمام مانده بود که هم اکنون با حمایت بانک ملت و همراهی دانشگاه علوم پزشکی تهران عملیات ساخت این پروژه مجددا آغاز شده است.
  • مشارکت بانک ملت در تامین منابع لازم برای خرید یک دستگاه سی تی اسکن 16 اسلایس در بیمارستان امام خمینی شهرستان اسفراین.
  • تجهیز بیمارستان امام علی شهرستان کمیجان واقع در استان مرکزی.
  • احداث 13خانه بهداشت در مناطق محروم کشور با همکاری مجمع خیرین سلامت.

توسعه فرهنگ و هنر

بانک ملت به منظور گسترش فعالیت ها در حوزه مسئولیت های اجتماعی و اهمیت دادن به ایفای مسئولیت های اجتماعی، فعالیت هایی را در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، بزرگداشت علم و فرهنگ و هنر و ایجاد روابط فرهنگی با کشورهای خارجی به شرح ذیل داشته است؛
  • نکوداشت بزرگان علم، فرهنگ و هنر
  • ایجاد روابط فرهنگی با کشورهای خارجی
  • نشر مشترک مجله های فرهنگی
  • برگزاری جشنواره های ادبی
  • برگزاری روز کار داوطلبانه
  • بازدید از موزه ها و مراکز فرهنگی
  • حضور در کمپین ها و نمایشگاه های محیط زیست

حفظ محیط زیست

رشد شهرنشینی و صنعتی شدن گرچه در ایران نسبت به سایر کشورها با تاخیر آغاز شد اما تاثیرات آن بر تخریب محیط زیست با شتاب بیشتری نسبت به این کشورها صورت می گیرد. در حال حاضر آلودگی هوا و کمبود منابع آبی موضوعاتی هستند که زندگی را نه تنها برای حیات وحش بلکه برای شهروندان در بسیاری از شهرهای ایران با چالش مواجه کرده اند.
در کنار این مشکلات با فرسایش خاک و جنگل زدایی نیز با سرعتی بیش از استاندارد جهانی روبرو هستیم. در این شرایط، بهبود یا کند کردن روند این فرسایـش و تخریب از عهده یک نهاد و سازمان خارج بوده و نیازمند حضور تمام بنگاه ها و سازمان ها است که در راستای مسئولیت اجتماعی خود محیط زیست را به عنوان یک اولویت در نظر بگیرند.
از این رو  بانک ملت با محوریت مسئولیت اجتماعی قصد دارد ضمن تقویت و بهبود شاخصه های محیط زیست در مجموعه خود، در راستای بهبود وضع محیط زیست قدم بردارد. این اقدام با همراهی سازمان های داخلی و بین المللی فعال این حوزه در کنار سازمان های مردم نهاد با انجام برنامه ها و پروژه هایی به شرح ذیل در راستای آگاهی بخشی به جامعه صورت می‌گیرد؛
  • طرح آموزش حفاظت از محیط زیست به دانش آموزان با همکاری بانک ملت و سازمان یونسکو
  • نکوداشت و تقدیر از محیط بانان
  • مشارکت در نوسازی تاکسی های فرسوده به منظور کاهش آلودگی هوا

اعطای تسهیلات خُرد

بانک ملت در راستای اعطای تسهیلات خرد، اقداماتی به شرح ذیل انجام داده است؛

اعطای تسهیلات مسکن به اقشار خاص

  • اعطای تسهیلات مسکن روستایی: مجوز پرداخت بالغ بر 3200  فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ 601.600 میلیون ریال (در حال حاضر) به استانها ابلاغ شده و در حال پرداخت می باشد که مدت بازپرداخت تسهیلات 15 سال می باشد.

  • مسکن اعضای هیئت علمی: اعطای تسهیلات مسکن به اعضای هیئت علمی دانشگاهها با سقف فردی 1000 میلیون ریال به استانها ابلاغ شده است که مدت بازپرداخت تسهیلات 20 سال می باشد.

  • اعطای تسهیلات مسکن اقشار خاص(خانواده معزز شهدا): مجوز پرداخت بالغ بر 3000 فقره تسهیلات مسکن اقشار خاص به استانها ابلاغ و در حال پرداخت می باشد که مدت بازپرداخت تسهیلات 20 سال است.

  • مسکن نخبگان: از ابتدای سال 93 تا کنون مجوز پرداخت تعداد 500 فقره تسهیلات مسکن نخبگان با سقف فردی یک میلیارد ریال به استانها ابلاغ شده است که تاکنون 406 نفر به مدیریتهای شعب این بانک معرفی شده اند. در مرحله قبل نیز( سال 92 ) به تعداد  800  نفر با سقف انفرادی  800 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است . مدت بازپرداخت تسهیلات یاد شده 20 ساله می باشد.

اعطای تسهیلات به سازی و نوسازی بافت فرسوده شهری

بانک ملت تا کنون در پرداخت بالغ بر20 هزار فقره تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری مشارکت داشته است و در سال 95 نیز سهمیه پرداخت تسهیلات نوسازی 5000 واحد مسکونی و تسهیلات جعاله ودیعه مسکن مرتبط با موضوع مزبور نیز به میزان 1.000 فقره ابلاغ شده است.

تسهیلات  قرض الحسنه

  • قرض الحسنه ازدواج: در راستای همراهی با سیاست های دولت تدبیر و امید و تسهیل شرایط ازدواج جوانان، بانک ملت اقدام به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج براساس معرفی متقاضیان از ریق سایت ازدواج بانک مرکزی  نموده است. در سال های اخیر علیرغم کاهش منابع قرض الحسنه، بانک ملت در راستای تصمیمات دولت محترم و بانک مرکزی و کاهش متقاضیان در صف،  نسبت به برنامه ریزی جهت پرداخت بیش از 100 هزار فقره تسهیلات ازدواج اقدام نمود که در مجموع و تا پایان فروردین ماه سال 1396 تعداد 1.441.320 فقره تسهیلات به ثبت نام شدگان در سامانه ی قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی اعطا شده است.
  • انواع قرض الحسنه  جهت مساعدت در امور حمایتی: آزادسازی زندانیان نیازمند 500 میلیارد ریال، اشتغال زایی معرفی شدگان کمیته امداد 2.100 میلیارد ریال، اشتغال زایی معرفی شدگان بهزیستی 700 میلیارد ریال، کمک به بیماران هموفیلی 4 میلیارد ریال، تعمیر واحداث حمام روستایی 50 میلیارد ریال و مشاغل خانگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی 200 میلیارد ریال اعمال شده است.
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=69262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi