1

11راه برای داشتن محیط کار شاداب ، زنده و خلاق

  • کد خبر : 10318
  • 19 دسامبر 2016 - 10:02
11راه برای داشتن محیط کار شاداب ، زنده و خلاق

ایجاد محیط کار شاداب، زنده و خلاق و سرزنده، تأثیری غیر قابل انکار دارد که بارها خودش را ثابت کرده است. قبل از این که شرکت هایی مثل گوگل شروع به ترویج شادابی در محیط کار کنند، دو کلمه “کار” و “شادابی” حتی در یک جمله هم کنار هم قرار نمی گرفتند. در این نوشتار یازده راه پیشنهادی ما برای داشتن محیط کار شاداب را حتماً بخوانید

 #محیط_کار #شاداب #خلاق  #دانستنی #بیشتر_بدانیم

شما برای تشویق کارمندانتان به سخت تر و سریع تر کار کردن سه راه دارید:

  • آن ها را تهدید کنید.
  • به پایشان پول بریزید.
  • کارشان را برایشان لذت بخش کنید.

امروز دیگر تهدید کارمندان به سخت کار کردن جواب نمی دهد. افزایش بی حساب و کتاب حقوق (حتی اگر پول از پارویتان بالا می رود!) هم تأثیری صرفاً کوتاه مدت دارد. در نتیجه فقط و فقط گزینه شماره سه.

ایجاد محیط کار شاداب ، زنده و خلاق و سرزنده تأثیری غیر قابل انکار دارد که بارها خودش را ثابت کرده است. قبل از این که شرکت هایی مثل گوگل شروع به ترویج شادابی در محیط کار کنند، دو کلمه “کار” و “شادابی” حتی در یک جمله هم کنار هم قرار نمی گرفتند. امروزه در کشورهای مدرن، نسل جدیدی که وارد بازار کار شده نیاز و انتظاری را از محیط کارش دارد که کارفرماها را با چالش جدیدی روبرو کرده است.

تصور کنید:

سازمانی را تصور کنید که در آن آدم ها عاشق محل کارشان هستند. تمام روز آرام و راحت و بدون استرس کار می کنند و همین امر باعث بهره وری و کارآیی بیشتر آن ها هم می شود. چطور چنین چیزی ممکن است؟ وقتی شما در آرامش کار کنید مغزتان میزان بیشتری اکسیژن و اندورفین تولید کرده و خون بهتر در رگ های مغزتان به حرکت در می آید و همین امر باعث می شود شما بهتر و خلاقانه تر فکر کنید. خنده آدم ها را به هم نزدیک تر می کند. آدم ها با کارکنانی که شاد و سرزنده هستند احساس نزدیکی بیشتری می کنند، دوست دارند بیشتر سر کار بمانند و در نتیجه میزان کار، فعالیت و خلاقیت آن ها و به همان میزان سود شرکت هم بالا می رود.

خودتان را بسنجید:

آیا معمولا کارکنان را در حال لبخند زدن و یا خندیدن می بینید؟

وقتی اتفاق جالب و خنده داری می افتد، کارکنان می ایستند تا از آن لذت ببرند؟

آیا شرکت شما حداقل یک بار در ماه برنامه های تفریحی دارد؟

آیا امکاناتی (مثل انواع بازی) در محیط کار وجود دارد که کارکنان در زمان استراحت استفاده کنند؟

آیا مدیران سازمان معمولا ًصورتی خندان و رویکردی خوشبینانه به مسائل دارند؟

اگر پاسخ شما به حتی دو مورد از این موارد هم منفی است، محیط کاری شما محیطی ناراحت و جدی بوده که بدون این که خبر داشته باشید در حال ایجاد تأثیرات منفی بر روی سازمان است.

و اما یازده راه پیشنهادی ما برای داشتن محیط کار شاداب

  1.     این باور را که حرفه ای بودن معادل جدی بودن است، دور بریزید. طنز و شوخی رو وارد محیط کارتان کنید.
  2.     مرز بین شوخی و توهین را در محیط کار مشخص کنید تا کارکنان از خطوط قرمز یکدیگر رد نشوند.
  3.     کارکنان را دور هم جمع کنید و از آن ها درباره راهکارهایی که برای شاداب شدن محیط کارشان می تواند وجود داشته باشد، مشورت بگیرید.
  4.     شوخی و خنده را به جلسات خودتان راه بدهید. با خودتان وسائل بی ربط (مثل توپ) به اتاق کنفرانس ببرید و جلسه را با یک لطیفه شروع کنید.
  5.     خبرنامه طنز درست کنید و یا روی بورد شرکت لطیفه های بامزه بنویسید.
  6.     اجازه بدهید مشتری هایتان بدانند که محیط کاری شما چقدر شاداب است. مثلاً برنامه های شاد برایشان تدارک ببینید و یا مطالب و عکس های بامزه برایشان بفرستید. شاد بودن روابط شما و مشتری را محکم تر می کند.
  7.     ساعتی را در طول ساعات اداری به اسم “ساعت خوشی” اختصاص بدهید. طی این ساعت کارکنان می توانند خاطرات قشنگ و داستان های خوب تعریف کنند و ساعتی لذتبخش را کنار هم سپری کنند.
  8.     وقتی اتفاق بامزه ای می افتد کار را متوقف کنید، بخندید و برای دیگران هم تعریف کنید. اجازه ندهید نیم کره چپ مغزتان خیلی روی محیط کارتان غالب شود!
  9.     محیط کارتان را با وسائل شاد و جذاب پر کنید. این کار از میزان جدیت محیط کار کاسته و ذهن را بازتر و خلاق تر می کند.
  10.     کارمندان را تشویق کنید که در پایان ساعت اداری مسائل کاری را در شرکت جا گذاشته، یا به اصطلاح بار خود را زمین بگذارند و بعد به خانه برگردند. فشار کار نباید روی روابط آن ها با خانواده شان تأثیر منفی بگذارد.
  11.     کارمندان را تشویق کنید که به سبک خودشان شادی را به محل کار بیاورند. مثلاً یک متخصص بیهوشی در ایالت میشیگان همیشه قبل از عمل جراحی برای بیمارها آواز می خواند تا ذهن بیمار برای انجام عمل آرام تر شود. این متخصص بواسطه همین کار ساده شهرت کسب کرده و خیلی ها تقاضا دادند که برای عمل جراحی شان توسط او بیهوش شوند.

یادتان باشد که این کارکنان شرکت هستند که شادابی را وارد محیط کار می کنند و نه مدیران. وظیفه مدیر آنست که راه شادابی را به محیط کار باز کرده و آن را مدیریت کند.

کلام آخر

بهترین مثال برای این مطلب همان شرکت گوگل است. شرکتی که همه ما حداقل یک بار عکس ها و ویدئوهای کارکنانش را در محیط کار دیده ایم و احتمالا ًهم حسرت خورده ایم! گوگل از هیچ کاری برای ایجاد نشاط در محیط کار دریغ نمی کند و نتیجه کارش را هم همه ما دیده ایم. بجای آن که درباره موفقیت کاری گوگل صحبت کنیم اجازه بدهید خیلی کوتاه درباره نظر کارکنانش درباره این شرکت حرف بزنیم. در یک وب سایت نظرسنجی معتبر، از ۱۹۰۰ نظری که توسط این کارکنان داده شده، گوگل از مجموع پنج ستاره، ۴٫۱ ستاره گرفته و “لری پیج” مدیرعامل شرکت با ۹۵% محبوبیت در بین کارمندانش آمار کم سابقه ای را از خود بجا گذاشته است.

دنیای ما روز به روز در حال پیشرفت است و مدام راهکارهای پیشرفت کاری در حال تغییر و تحول هستند. روش هایی که تا دیروز مدیران با آن مبارزه می کردند، امروز تاثیر مثبت شان در روند کار بطور علمی ثابت شده است. امروز علم به ما می گوید اگر به فکر موفقیت و سودآوری هرچه بیشتر سازمان خود هستیم، چاره نداریم که از بار جدیت سازمان و محیط آن بکاهیم و کارمندان را به هرچه شادتر بودن تشویق کنیم.

منبع: فراگستر

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=10318

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi