7

ویژگی های یک محیط کار خوب

  • کد خبر : 1488
  • 29 تیر 1399 - 7:10
ویژگی های یک محیط کار خوب

ویژگی های یک محیط کار خوب در سازمان ها از موضوعات مهمی است که پیوسته مطرح و بر اهمیت وچگونگی ایجاد محیطی مناسب و کارا برای نیروهای انسانی تأکید می شود

ویژگی های یک محیط کار خوب در سازمان ها از موضوعات مهمی است که پیوسته مطرح و بر اهمیت وچگونگی ایجاد محیطی مناسب و کارا برای نیروهای انسانی تأکید می شود؛ یک محیط خوب، می تواند بر رشد ارزش های پرسنل، افزایش توان و بهره وری آنان اثرگذار باشد به همین دلیل علم مدیریت انسانی یا ارگونومی برای رهبران و مدیران سازمان از اهمیت بالایی، برخوردار می باشد.

امروزه با پیچیده تر شدن ساختار و عملکرد سازمان ها، سازماندهی محیط کار و ایجاد محیطی آرام و بهره ور در سازمان ها طوری که منجر به فعال شدن بیشتر نیروی انسانی، شادابی آن ها، حذف خطرات احتمالی، افزایش کیفیت در کار، کاهش افسردگی ها، ، رشد خدمات مثبت و در نهایت دستیابی به بهره وری مورد نظر شود، از دغدغه های مدیران اجرایی و سرپرستان سازمان ها ست.
ویژگی های یک محیط کار خوب و مطلوب را می توان از جنبه های زیر ، مورد بررسی قرار داد:

ویژگی های یک محیط کار خوب

الف – شاخص های  فیزیکی:

۱- پایین بودن میزان آلاینده های انسانی نظیر سر و صدا، گرد و غبار و…
۲- ایمن بودن محیط کار از نظر کاری؛
۳- نبودن زمینه های بالقوه بروز حوادث کاری؛
۴- آراستگی و منظم بودن ابزار کار؛
۵- حاکم شدن نظامهای زیست محیطی نظیرISO 14000 و….

ب – شاخص های روانی و اجتماعی :

۱- احساس شادابی و لذت از با هم بودن و در کنار هم کار کردن
۲- وجود اعتماد متقابل بین کارکنان و مدیران که این مهم برپایه عمل استوار باشد.
۳- راستی و درستی ملاک اساسی باشد.
۴- محیط برتر و مناسب کاری شرایطی را فراهم می کند که کلیه کارکنان به کاری که انجـــام می دهند ، احساس غرور و افتخار کنند.
۵- نبودن تبعیض یا احساس تبعیض، چرا که وجود تبعیض و احساس تبعیض به عنوان یکی از عوامل منفی موجب افت انگیزه، خستگی روانی و دل زدگی از کار و سازمان می گردد.

نقش ارگونومی در ویژگی های یک محیط کار خوب

با توجه به دو شاخصه فوق از علم و دانشی باید نام برد که در داشتن محیط های کار مطلوب تعیین کننده است:

ارگونومی:

ارگونومی علمی است که دانش حاصل از علوم انسانی را با مشاغل، سیستم‌ها، محصولات و محیط زیست با توجه به توانایی های جسمانی و روانی و محدودیت‌های انسانی مرتبط می سازد به عبارتی ساده تر ، ارگونومی عبارت است از علم بکارگیری بهینه ابزار کار در محیط کاری، به نحوی که حداکثر بازدهی در تولیداتی که انسان در آن نقش دارد، بدست آید؛ در حالی که کارگر یا کاربر حداکثر رضایت را از کاربرد ابزار مزبور و همچنین از محیط کاری دارد و میزان ایمنی لازم در کار ، برای کارگران و کاربران فراهم شده است که با مراعات اصول آن، فشار کاری و خستگی های بی مورد کاهش می‌یابد.

افزایش بهره وری در محیط کار

برای استفاده از ارگونومی در افزایش بهره وری اقدامات زیرالزامی است :
۱ – اندازه گیری ابعاد فیزیکی کارکنان از نظر قد، اندازه بدن، وزن و میزان چابکی و انعطاف پذیری بدن با ابزارها و وسایل موجود در علم پزشکی
۲- اندازه گیری ابعاد و ویژگی های روانی و شخصیتی کارکنان: یعنی تحلیل ویژگی های شخصیتی، علاقه ها، رضایت شغلی، درون گرایی و برون گرایی، هوش عاطفی، هوش منطقی و …
۳- بررسی ویژگی های شغلی و ایمنی در مشاغل سازمانی به این منظور که چه فعالیت های ریز و درشتی و با چه ابعادی از حجم و کیفیت و در چه محدوده زمانی و با چه تأثیری باید انجام گیرد.
۴- بررسی محیط فیزیکی کار:(هماهنگی میان مؤلفه ها)
بنابراین داشتن محیط برتر کار در گرو پرداختن به مسائل روانی و اجتماعی کارکنان است که  شاخص های آن ذکر شد .

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=1488

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi