2

وظایف شهروندان در رابطه با استفاده از اتوبوس های شهری

  • کد خبر : 5798
  • 30 تیر 1395 - 8:40
وظایف شهروندان در رابطه با استفاده از اتوبوس های شهری

شرکت های واحد اتوبوسرانی که از شرکت های تابعه شهرداری ها هستند، وظیفه اداره و کنترل و نظم بخشی امر مهم اتوبوس هارا برعهده دارند.اما؛ ما شهر وندان که از این امکانات استفاده می کنیم، چه وظایفی برعهده داریم؟ در این بخش به برخی از وظایفی که ما برعهده داریم ، اشاره می کنیم:

#اتوبوس_شهری #وظیفه_شهروند #دانستنی #بیشتر_بدانیم

اتوبوس ها از جمله وسایل حمل و نقل عمومی شهری هستند که در اکثر شهرهای بزرگ جهان جابه جایی تعداد زیادی مسافر را در شبانه روز برعهده دارند. فرهنگ استفاده از اتوبوس و شناخت و رعایت نظم و قوانین استفاده از این وسیله نقلیه عمومی از یک سو و مسائل مربوط به ایجاد زیرساختارها و تجهزات لازم علاوه بر آموزش پرسنل و ارتقای کیفیت خدمات رسانی، همگی در زیرمجموعه این محور قرار می گیرد.

پس از دوره واگن اسبی و انواع اتوبوس های شخصی که بدون هیچ نظم یا ایستگاه مشخصی اقدام به جابه جایی مسافران می کردند، با افزایش تعداد اتوبوس ها و ایجاد خطوط میعن و همزمان با بالاگرفتن رقابت و اصطکاک منافع میان صاحبان متعدد خطوط مختلف اتوبوس، در سال1331 «قانون تأسیس شرکت های اتوبوسرانی عمومی در شهرها» از تصویب مجلس گذشت. مطابق این قانون امتیاز اتوبوسرانی و نقل و انتقال دسته جمعی مسافران در شهرها کلاً به شهرداری ها واگذار گردید. بالاخره اولین شرکت سهامی اتوبوسرانی عمومی کشور در شهر تهران با نام «شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» در 25 فروردین 1335 ایجاد شد. این شرکت از سال 1335 با تأسیس خطِ یک و بلیت یک ریالی آغاز به کار کرد. این امر در سایر شهر های نیز ساری و جاری شد و تاکنون نیز ادامه دارد و شرکت های واحد اتوبوسرانی که از شرکت های تابعه شهرداری ها هستند، وظیفه اداره و کنترل و نظم بخشی این امر مهم را برعهده دارند.

وظایف شهروندان در رابطه با استفاده از اتوبوس های شهری1

اما؛ ما شهر وندان که از این امکانات استفاده می کنیم، چه وظایفی برعهده داریم؟ در این بخش به برخی از وظایفی که ما در این رابطه برعهده داریم ، اشاره می کنیم:

وظایف مسافران:

  • در داخل اتوبوس و سطح ایستگاه ها نظافت را رعایت کنیم و محیط زندگی خود را به دست خود آلوده نسازیم.
  • هنگام سوارشدن به اتوبوس و پیاده شدن از آن، نوبت را رعایت کنیم.
  • حق تقدم سوارشدن، پیاده شدن و نشستن بر صندلی اتوبوس را به بانوان، کودکان، سالمندان، بیماران و کمترتوانایان بدهیم. روزهای سخت در زندگی هر کسی ممکن است پیش آید.
  • پیش از سوارشدن به اتوبوس، اجازه دهیم مسافران پیاده شوند.
  • هنگام گفت وگو با یکدیگر یا تلفن همراه، با صدای آهسته صحبت کنیم تا مزاحم دیگران نشویم.
  • با رعایت بهداشت و نظافت فردی حافظ شخصیت خود و احترام دیگران در فضای کوچک و بسته اتوبوس باشیم.
  • احترام در رفتار با راننده و دیگر مسافران را به کودکان خود بیاموزیم و خود الگوی آنان باشیم.
  • استفاده از کارت بلیت، سبب سریع تر و دقیق ترشدن پرداخت می شود.

وظایف رانندگان:

  • راننده گرامی! اجبار همه مسافران به پیاده شدن از در جلوی اتوبوس در ایستگاه آخر، تنها به معنای بی احترامی به مسافران و ترویج روحیۀ بی اعتمادی میان مردم است.
  • راننده گرامی! توقف در ایستگاه، در فاصله مناسب از سکوی سوارشدن و پیاده شدن، توقف به مدت کافی و در تمام ایستگاه ها، رعایت قوانین رانندگی به سرعت مطمئنه و پرهیز از ترمزهای ناگهانی و رعایت احترام در رفتار با مسافران، راننده اتوبوس را به الگوی رانندگی و اخلاق شهروندی تبدیل خواهد کرد.

منبع: نشریه مشکات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=5798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. با سپاس و قدردانی فراوان مطلب مفید و ارزنده ای بود موفق و پیروز باشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi