#خلاقیت_در_بازاریابی #دانستنی #بیشتر_بدانیم
عصر دیجیتال قرن ظهور و شکوفایی سیستم ها، نرم افزارها و سخت افزارهایی است که زندگی شهری را روز به روز آسان تر می کند و پلی برای دستیابی به فن و حرفه هایی است که دورزمانی دسترسی به آن ها غیر ممکن بود. اگرچه همه ی این پیشرفت ها در مقاطعی، زندگی انسانی و طبیعی را با خطراتی مواجه می سازد؛ امّا استفاده از تمامی امکانات موجود که مایه مباهات روند رو به تعالی روزگار سپری شده زندگان است، می تواند موجبات آسایش و آرامش موجودات زمینی باشد!
امروزه یکی از نیازهای واقعی در عصر دیجیتال تبلیغ و بازاریابی است. شیوه ای که درسال های اخیر گونه های متفاوت آن آزموده شده و نیازمند خلاقیت و نگاه تازه ای است. در حال حاضر باید به این نکته اشاره کرد که مردم شناسی و مشتری مداری در تبلیغ و بازاریابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است!
اگرچه در این گذر نمی خواهم بحث روان شناسی را پیش گیرم؛ امّا در تبلیغ و بازار فروش ژنرال موفقیت، شناخت سلیقه و نیاز مخاطب است که متأسفانه در این فن، از یاد رفته است! کاردان ها و فنی های این حرفه از روابط عمومی بالا و خوش رویی و چرب زبانی می گویند در حالی که این حرفه مردم شناسی و مشتری مداری نیاز دارد تا قبل از هر پدیده ناآَشنایی، باید این رویه مورد توجه و دغدغه باشد.
همانطور که اشاره شد این حرفه نیاز به خلاقیت و ابتکار و دیدی نوین دارد که بتوان راهکارهای منسجم و دور از شعار ارائه و تحریر کرد تا به زبانی مشترک و اصولی قانون مدار دست یافت. تبلیغ و بازاریابی به لحنی خاص و رویه ی نو نیاز دارد که بتوان مخاطب، مشتری و بیننده را در روند جاری و ساری سوژه قرار داد و ضمن ایجاد فضایی برای جذب، توجه و سلیقه و روح درون را جلب کند تا احساس نیاز مشتری و مخاطب دو چندان شود!
مشتری امروز، دیروزی نیست که زرق و برق کالا و محصول او را گریبان گیر کند بلکه احساس نیاز و احتیاج است که حاجت مندش می کند پس باید دنبال هدفی والاتر و روزنه ی روشن تر بود تا این محیط آسایش و آلایش مهیا شود! شناخت مردم از اولویت ها است زیرا با شناخت می توان به توانمندی رسید و باید ذهن مخاطب و مشتری را ضمن احترام به عقلانیت او تسخیر کرد و قدرت تأمل و تأخر را از او گرفت تا به ایده آل رسید!
در عصر حاضر باید به ظرافت هایی توجه کرد که ظرفیت نامیده می شوند. شناخت شعور و درک مخاطب اهم امور در بازاریابی و تبلیغ است. متأسفانه این عرصه پر شده از نا حرفه ای ها و فضای بی اعتمادی که در میان زرق و برق ره به جایی نمی برد! عدم شناخت و نبود اصول از سویی و عدم اطمینان و نبود حصول از طرفی باعث شده که بازاریابی و تبلیغات سکان هدایت گری نداشته باشد و هر دم از این باغ بری می رسد، تازه تر از تازه تری می رسد.
اساس و پایه در هر فن و حرفه ای مهندسی مدیریت است که نگاهی نو و شیوه ای ابتکاری توأم با خلاقیت می طلبد! وجه مشترک مردم شناسی و مشتری مداری ایجاد بستری مناسب برای ارائه ایده آل هایی است که بتوان مرز بین خواستن و توانستن را در محدوده ای ایستا و دور از توهمات ذهنی القا کرد.
در پایان این نکته ی مهم را یادآور می شوم که در عصر دیجیتال باید نگاه و سلیقه ی مردم را شناخت، فهمید و با روند رو به رشد دیداری و شنیداری به خصوص نسل جدید که نیاز مبرم به فرهنگ سازی و توجه به احترام عقلانیتی دارند، بازاریابی و تبلیغات را انجام داد.
باید به این مهم نیز اشاره کرد که بازاریابی و تبلیغات عنوان صنعتی است که در کشورهای پیشرفته به خود گرفته امّا در ایران هنوز در پیچ و خم علوم و تفکرات بی پایه و بدون هدف و فقط به صرف جذب درآمد بدون مدیریت از آن نام می برند در حالی که باید صنعتی باشد در خدمت صنایع، محصولات و … که با هدایت گری توانا، دانا و قابل، رهنمود شود.
منبع: مدیریت تبلیغات وبازریابی
به نظر من اگر به حرفه بازاریابی بعنوان یک دانش علمی نگاه ویژه داشته باشیم و سعی کنیم کسب مهارت در این حوزه داشته باشیم میتونه کمک شایانی در این زمینه باشه . از اینکه در این مورد هم اطلاع رسانی عمومی دارید ممنون.