2

گمشده ای به نام «آب پنهان» _بخش دوم

  • کد خبر : 31603
  • 30 آگوست 2018 - 9:58
گمشده ای به نام «آب پنهان» _بخش دوم

گمشده ای به نام «آب پنهان» _بخش دوم

ایرانیان در طول تاریخ این قدر بی تدبیر زندگی نکرده اند؛ برای اثبات این مدعا کافی است نگاهی به وضع کنونی محیط زیست، کم آبی و نحوه مصرف در همه زمینه ها بیندازیم.

خبرگزاری ایرنا، در گزارشی نگاهی به وضع کنونی محیط زیست، کم آبی و نحوه مصرف در همه زمینه ها داشته است که در بخش اول نظرات مختلف صاحب نظران در این رابطه ارائه شد. در این بخش ادامه مطالب را مطالعه می کنید

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به روش هایی که می توان در حوزه ساخت و ساز به منظور کاهش میزان مصرف آب در دستور کار قرار داد اشاره و بیان کرد: باید کنترل و نظارت لازم بر میزان مصرف آب در ساخت و سازها انجام گیرد و تاکنون شاهد چنین نظارتی نبوده ایم.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه دولت باید صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف را از خود شروع کند اظهارداشت: از آنجا که آب در کشور کالای بسیار ارزانی محسوب می شود بهره وری مناسبی از آن نداریم و نسل های آینده را به علت نداشتن برنامه ریزی مناسب از منابع آبی محروم می کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه ساخت و ساز باید صنعتی و متناسب با فناوری های روز باشد گفت: هنوز ساخت و ساز در ایران به سبک قدیمی و سنتی در حال انجام است.
وی با اشاره به اهمیت معماری در ساخت و سازها و نیز مصرف آب بیان کرد: در سال های گذشته بین ساخت و سازها و اقلیم کشور فاصله ایجاد شده است.
رضایی با تشریح تفاوت های ساخت و سازها با گذشته گفت: اکنون ساختمان ها به صورت بتنی و با حجم زیادی از مصالح ساختمانی ساخته می شوند که کاهش مقاومت ها سازه، افزایش آسیب پذیری ساختمان و نیز مصرف بالای انرژی و آب را به دنبال داشته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز به تفکیک آب شرب و آب مورد نیاز برای ساخت و ساز در اکثر کشورهای دنیا اشاره و بیان کرد: با وجود هزینه های زیادی که برای تامین آب شرب پرداخت می شود آن آب برای مصارف غیرضروری مانند شست و شو، آبیاری و نیز ساخت و ساز هم مورد استفاده قرار می گیرد.
رضایی به طرح موضوع تفکیک آب در مجلس اشاره و خاطرنشان کرد: بارها در مجلس مذاکراتی در این زمینه انجام شد اما اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد.

فرج الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تمهیداتی که باید در حوزه ساخت و ساز کشور به منظور کاهش مصرف آب اندیشیده شود اشاره و بیان کرد: در طراحی ساختمان ها باید به طور حتم جنبه های معماری و نیز بهینه سازی مصرف انرژی بویژه استفاده از انرژی خورشیدی مورد توجه قرار گیرد.
وی مدعی است که در این زمینه در نظام مهندسی حساسیت وجود دارد و می گوید که اخیرا سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو با تمرکز بسیار شدیدی به حل مشکل بحران آب و نیز کنترل مصرف آب توجه می کنند.

رجبی به نوع مصالح ساختمانی که در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرد اشاره و تاکید کرد: به دلیل سنتی بودن ساخت و ساز در کشور مصالحی که نیازمند حجم عظیمی از آب است در ساختمان سازی ها مورد استفاده قرار می گیرد که می بایست تصمیم هایی برای اصلاح نوع مصرف این مصالح اتخاذ شود.
وی البته معتقد است که ارتقای فناوری ساخت و ساز و به کارگیری مصالح با کیفیت، کم مصرف از نظر آب و پربازده در کشور مغفول مانده است.
رجبی شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی را به سبب داشتن امکانات لازم در این زمینه قادر به ایفای نقش موثر معرفی کرد.
این مسئول نیز به موضوع تفکیک آب اشاره و بیان کرد: برخی طرح های دولتی فاضلاب برای تفکیک آب و استفاده از پساب برای مصارف زراعی و نیز استفاده از فاضلاب خاکستری ساختمان ها به منظور نگهداری فضای سبز ارایه شده است.

جمال قدوسی کارشناس محیط زیست نیز معتقد است: آب پنهان در ایران شامل دو وجه است؛ نخست بخشی از آب پنهان که طبیعی است بدین معنا که در طبیعت بخار می شود و تبخیر آن دیده نمی شود اما می توان آنها را مجدد بازیافت کرد که به آن «آب پنهان زمین زاد» نیز می گویند.
وی با اشاره به نوع دیگر آب پنهان که «انسان زاد» نام دارد افزود: آب پنهان انسان زاد به آب هایی تلقی می شود که بدون آنکه قابل مشاهده باشند مصرف و بیشتر تلف می شوند برای مثال آبی که در زمان ساخت و ساز برای آماده کردن سیمان مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که باید این پرسش مدنظر قرار گیرد که آیا برای ساخت سیمان فرقی می کند که با آب شرب ساخته شود یا خیر؟

**تفکیک آب؛ آری یا خیر

گرچه بیشتر کارشناسان و نمایندگان مجلس بر تفکیک آب شرب و غیرقابل شرب تاکید و به تجربه کشورهای دیگر اشاره می کنند اما مسئولان آبفای تهران می گویند باتوجه به شرایط موجود این تفکیک منطقی نیست.

محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است که آب تهران با کیفیت است و به هیچ عنوان جداسازی شرب و غیرشرب در تهران منطقی به نظر نمی رسد.
استدلال این مسئول آبفای استان تهران این است که حدود ۷۰ درصد آب تهران از طریق آب های سطحی و ۳۰ درصد دیگر از منابع زیرزمینی تامین می شود و کیفیت این آب بالاست لذا ضرورتی بر تفکیک آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در کشورهای اروپایی به دلیل پایین بودن کیفیت آب اقدام به تفکیک آب کرده اند در حالی که در تهران آب بی کیفیت وجود ندارد که برای برطرف شدن مشکل آن تصمیم به تفکیک بگیریم.
علت دیگری که این مسئول آبفا به آن اشاره می کند هزینه بالای تفکیک است، بختیاری گفت: برخی اعلام می کنند دلیل وارد نکردن آب خام به کشور چیست؟ در این زمینه باید گفت که این اقدام به دلیل همراه شدن با هزینه ۲۰ هزار میلیارد تومانی توجیه اقتصادی ندارد و جداسازی آب شرب از آب خام هم مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد آب موجود در کشور صرف کشاورزی و حدود شش درصد هم به عنوان آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد افزود: جمعیت موجود در تهران نسبت به وسعتی که دارد بسیار زیاد است بنابراین آمار ارائه شده برای تهران صدق نمی کند و حدود ۳۵ درصد از آب موجود در تهران برای شرب استفاده می شود که این امر باعث شده صرفه جویی در مصرف آب شرب در تهران بسیار مهم تلقی شود.
بختیاری آمار شش یا هفت درصدی مصرف آب شرب را مربوط به شهرستان ها اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین موضوع هدررفت آب را مهم خواند و گفت: در هفت سال گذشته میزان هدررفت آب در تهران با کاهش هفت درصدی همراه بوده و از ۳۰ درصد به ۲۳ درصد رسیده است.
بختیاری میزان هدررفت واقعی شبکه آبی تهران را حدود ۱۱ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: میزان ۲۳ درصدی که به عنوان میزان هدررفت آب اعلام شده تنها مختص به هدررفت آب نیست بلکه بخشی از آن مربوط به استفاده غیرمجاز و بخشی دیگر خطای کنتور است.
وی ادامه داد: هر یک درصد از میزان هدررفت آب در تهران معادل ۴۰۰ میلیارد تومان برای شرکت آب و فاضلاب هزینه دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران به میزان مصرف آب تهران در حوزه ساخت و ساز نیز اشاره و تاکید کرد: حدود ۲۰ میلیون مترمکعب از آب تهران صرف فعالیت ساختمان سازی می شود.
وی گفت: به دنبال افزایش هزینه استفاده از آب در ساخت و سازها هستیم و اخیرا عمده آب مورد استفاده برای ساخت و ساز از طریق تانکر تامین می شود.
بختیاری توضیح داد: برای تامین آب ساخت و سازها به ازای هر مترمکعب حدود پنج هزار تومان دریافت می کنیم تا از این طریق دست اندرکاران حاضر در این حوزه کمتر تمایل به استفاده از آب شرب داشته باشند.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi