3

راهکارهای موثر در جلوگیری از افزایش استهلاک خودرو

  • کد خبر : 31319
  • 18 آگوست 2018 - 10:22
راهکارهای موثر در جلوگیری از افزایش استهلاک خودرو

راهکارهای موثر در جلوگیری از افزایش استهلاک خودرو

جلوگیری از افزایش استهلاک خودرو و ارتقای عمر مفید آن از ضروریاتی است که با توجه به آن، افزون بر پیشگیری از پیری زودرس خودرو، از تحمیل هزینه‌های مضاعف به اتومبیل نیز جلوگیری خواهد شد.

راهکارهای موثر در جلوگیری از افزایش استهلاک خودروکارشناسان فنی خودرو، معتقدند، با اتخاذ تدابیر لازم در نگهداری اصولی از خودرو، از تحمیل هزینه‌های مضاعف به اتومبیل پیشگیری خواهد شد.

به واقع، نگهداری خودرو مستلزم صرف هزینه‌هایی است که غفلت و بی‌توجهی به آن در دراز مدت، باعث ایجاد هزینه‌های سنگین‌تری می‌شود.

یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در این خصوص به لحاظ کردن سرویس‌های حیاتی خودرو معطوف می‌شود، به عنوان مثال، تعویض به موقع و مناسب روغن موتور در حفظ سلامت پیشرانه خودرو، نقش حائز اهمیتی را ایفا می‌کند.

بعضا دیده یا شنیده می‌شود مالکان خودرو برای صرفه‌جویی هر چه بیشتر اقدام به خرید روغن‌هایی نامناسب می‌کنند که این موضوع در میان مدت و بلند مدت، آسیب‌های شدیدی را به خودرو تحمیل می‌کند.

توجه به دفترچه راهنمای اتومبیل و انتخاب روغن پیشنهادی با ویسکوزیته مناسب از ضروریاتی است که با تشبیه روغن موتور به مثابه خونی در رگ‌های اتومبیل، بیش از پیش اهمیت آن ملموس خواهد شد.

برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند، پیش از آنکه کیلومتر در نظر گرفته شده برای استفاده از روغن موتور(حداقل یک هزار کیلومتر)به اتمام برسد، نسبت به تعویض آن اقدام شود.

تعویض فیلتر روغن پس از هر بار تعویض روغن و همچنین تعویض کردن فیلتر هوا و صافی بنزین، بعد از 15 هزار کیلومتر استفاده از خودرو و بررسی وضعیت کیفی شمع‌های اتومبیل از دیگر ضروریاتی است که با رعایت آن از تحمیل بسیاری از صدمات و نارسایی‌ها در خودرو، پیشگیری خواهد شد.

روغن گیربکس از دیگر موارد حائز اهمیت برای خودرو به شمار می‌رود که با رعایت آن، ضریب سیستم گشتاور خودرو به نحو شایسته‌تری حفظ خواهد شد.

برخی از مالکان خودرو، قائل به این موضوع هستند که در خودروهای دنده‌ای نیاز به تعویض روغن گیربکس نیست و تنها می‌باید سطح آن چک شود، اما با عنایت به کاهش خاصیت روانکاری روغن گیربکس،کارشناسان فنی اتومبیل پیشنهاد می‌کنند بعد از 30 تا 40 هزار کیلومتر و یا هر دو سال یکبار نسبت به تعویض واسکازین خودرو اقدام شود و در ارتباط با خودورهای دنده اتوماتیک نیز، روغن هیدورلیک بعد از هر 30 تا 40 هزار کیلومتر استفاده، تعویض شود در غیر اینصورت احتمال بروز خسارت در خودرو کم نخواهد بود.

گریس کاری در سیستم جلوبندی، دیفرانسیل، چارشاخ ها، پلوس‌ها و… از دیگر موارد حیاتی است که باید با جدیت به آن توجه شود.

بالانس کردن چرخ های خودرو/ استفاده از قطعات یدکی مناسب تا سوخت مرغوب

بالانس کرن چرخ‌های خودور و توجه به باد لاستیک ها از دیگر ضروریاتی است که نباید از آن غفلت شود،به واقع، رعایت اصل فوق باعث کاهش فشار به غربیلک فرمان خودرو و جلوبندی خواهد شد.

استفاده از رینگ‌های نامناسب، خرید رینگ‌های اسپرت زیبا اما غیر استاندارد و خشک، عدم شستشوی لاستیک‌ها و خشک شدن آن از دیگر خطراتی است که به تدریج چرخ‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد و این نارسایی، مسبب بروز معضلاتی برای جلوبندی خودرو نیز خواهد شد.

خرید و استفاده از قطعات یدکی مناسب برای خودرو از دیگر ضروریاتی است که نباید از آن به سادگی گذشت.

متأسفانه برخی از مالکان یا رانندگان خودرو، با رویکرد صرفه‌جویی در هزینه ها، اقدام به خرید لوازم یدکی با قیمت پایین در هنگام خرابی قطعات)می نمایند که این موضوع در میان مدت و بلند مدت افزون بر صرف هزینه های بیشتر باعث تحمیل خسارت به دیگر قطعات اتومبیل نیز خواهد شد.

با این اوصاف،کارشناسان فنی خودرو پیشنهاد می‌کنند برای تعویض قطعات معیوب، تلاش شود لوازم یدکی مناسب و استاندارد تهیه و خریداری شود که قطعا توجه به این مولفه، اصولی ترین راهکار برای صرفه جویی در هزینه نگهداری خودرو به شمار می‌رود.

نکته بعدی به استفاده از سوخت مناسب برای خودرو باز می‌گردد، به واقع اگر روغن خودرو به مثابه خونی در رگ‌های خودرو تشبیه می شود، بنزین اتومبیل نیز به غذای خودور توصیف می‌شود.

این موضوع در ارتباط با خودروهای دوگانه سوز که از امکان استفاده از سی ان جی نیز برخوردار هستند، مصداق پیدا می‌کند.

توجه به اُکتان بنزین با مطالعه دفترچه راهنمای اتومبیل، استفاده متناوب از بنزین و گاز در خودروهای دوگانه سوز به دلیل چربی بسیار پایین سوخت گاز، از دیگر مواردی است که کارشناسان فنی نسبت به آن تأکید می‌ورزند در غیر اینصورت بروز خرابی در رینگ و پیستون‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31319

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi