1

طرح های عمرانی فاقد پیوست زیست محیطی مجوز نمی گیرند

  • کد خبر : 31136
  • 22 مرداد 1397 - 10:41
طرح های عمرانی فاقد پیوست زیست محیطی مجوز نمی گیرند

طرح های عمرانی فاقد پیوست زیست محیطی مجوز نمی گیرند

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ یک از طرح های عمرانی و اجرایی فاقد مطالعه و پیوست زیست محیطی، مجوز نمی گیرند.

عیسی کلانتری، در نشست شورای اداری استان فارس در شیراز گفت: بی توجهی به مساله مهم مطالعه زیست محیطی از گذشته تاکنون سبب شده که بیش از ۲۵۰ طرح بزرگ با سرمایه گذاری ارزی ۲۶و نیم میلیارد دلاری و سرمایه گذاری ریالی ۶۵ هزار میلیارد ریالی بر روی زمین و بلاتکلیف بماند.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان سیاست گذار و پایشگر است نه یک سازمان اجرایی و ما در این سازمان وظیفه داریم که هم راه را برای دستگاه های اجرایی باز کنیم و هم مانع انجام کارهای ضد محیط زیستی از سوی آنها شویم.
کلانتری، با اشاره به تصویب تخصیص ۱۰۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبار استان خوزستان از سوی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به تجربیات ناخوشایندی که از تصویب طرح های فاقد مطالعه و پیوست زیست محیطی داریم، اعلام کرده ایم که به هیچ طرحی در این زمینه که فاقد مطالعه باشد هیچ رقمی تخصیص داده نشود چرا که اجازه فعالیت داده نخواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: هم اینک طرح های بسیاری داریم که بدون مطالعه در دست اجراست و علتش هم این است که دستگاه های اجرایی ما خیلی راغب نبوده اند که مطالعه انجام دهند چرا که تصور می کردند ممکن است آن مطالعه در مسیر حرکت آنها تغییری ایجاد کند.
کلانتری افزود: وقتی که ما کاری را بدون مطالعه انجام می دهیم مردم ناگزیر هستند که یک عمر با پیامدهای آن زندگی کنند و تبعات زیانبار آن را متحمل شوند.
این مقام مسئول بیان کرد: بنابراین ما به هیچ روی نباید از مطالعات زیست محیطی برای اجرای طرح ها بگریزیم.
وی گفت: امروزه در حوزه محیط زیست با توجه به اهمیت موضوع، دنیا محدودیت های شدیدی را برای جلوگیری از تخریب محیط زیست آغاز کرده اما به دلیل مصرف گرایی بیش از حد در این زمینه موفقیت چندانی حاصل نشده است.
کلانتری، ضمن اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر توجه به محیط زیست، اظهار داشت: دکتر روحانی با وجود اینکه بارها تاکید کرده که محیط زیست نباید مانع توسعه اصولی باشد این را هم عنوان کرده که باید جلو هرگونه توسعه ای که تخریب محیط زیست را به دنبال دارد، گرفته شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: علت بسیاری از مشکلات و چالش هایی که امروز در محیط زیست ایجاد شده، نبود راهبرد، برنامه و سلیقه ای عمل کردن است و بسیاری از برنامه ها با تغییر دولت ها دچار تغییر شده است.
کلانتری، راهبرد محیط زیست را در دولت تدبیر و امید، توسعه پایدار دانست و گفت: توسعه پایدار دارای چهار اصل است که
نخستین اصل آن مبتنی بر این است که هر کار و تصمیمی باید دارای توجیه اقتصادی باشد.
وی ادامه داد: دومین اصل باید معطوف به این موضوع باشد که تصمیم نظام جامعه جهانی را به هم نریزد، سوم اینکه محیط زیست را تخریب نکند و مساله چهارم اینکه حقوق نسل های آتی حفظ شود.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: این چهار اصل از اصول توسعه پایدار است که در سازمان حفاظت محیط زیست ما به دنبال پیاده سازی آنها هستیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، کمبود منابع آب را یکی از چالش های مهم و عمده کشور برشمرد و گفت: امروز ما در تمام استان های کشور با مشکل کم آبی مواجه هستیم اما هر نماینده مجلس می خواهد که در شهر خودش یک مجتمع پتروشیمی یا فولاد داشته باشد، بدون اینکه توجه شود آب این صنایع از کجا باید تامین شود.؟
وی افزود: ۸۰ درصد صنایع در دنیا در سواحل کشورها ایجاد شده و ما نیز از ابتدای سال ۹۷ اعلام کرده ایم که پتروشیمی ها تنها باید در کنار ساحل راه اندازی شود.
او اظهار داشت: با توجه به مشکلات و بحران آبی در کشور باید در این زمینه با مردم به صورت شفاف صحبت و واقعیت ها را برای آنها تبیین کنیم و آنها را در جریان وضعیت کشور قرار دهیم چرا که اگر مردم اطلاع نداشته باشند همچنان به روش دوران پُر آبی، مصرف خود را ادامه خواهند داد.
کلانتری افزود: در کشور ما مصرف آب بسیار بالا است و باید در گام نخست مصرف آب را کاهش دهیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: ریشه مشکل ما بهره وری نیست و نباید فکر کنیم که مثلا با سرمایه گذاری در آبیاری تحت فشار، مشکل کشاورزی و آب را کاهش می دهیم.
وی ادامه داد: اصل محیط زیست آب است، این سرزمین را هم بی آبی تهدید می کند و در مرحله نخست محیط زیست تهدید می شود بنابراین باید مردم را وارد مسایل محیط زیست کنیم و به آنها نسبت به شرایط آگاهی کامل بدهیم و در این زمینه مسایل را امنیتی نکنیم.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi