4

انتخاب خانه با نقشه و پلان مناسب

  • کد خبر : 30958
  • 17 مرداد 1397 - 12:37
انتخاب خانه  با نقشه و پلان مناسب

چطور خانه ای با نقشه و پلان مناسب انتخاب کنم؟

از اساسی ترین قسمت های انتخاب خانه توجه به پلان و نقشه خانه است. بعد از انتخاب محله مناسب باید به دنبال ساختمان مورد نظرتان باشید که مهم ترین ویژگی آن نقشه و پلان خانه و نحوه تقسیم بندی فضا در آن است. شما به ازای هر متر زیربنا، میلیونی هزینه کرده اید پس باید طرح خانه به گونه ای باشد که کمترین میزان هدر رفتگی و پرتی را داشته باشد.

در مقاله زیر سعی شده است به شما برای تحلیل نقشه خانه مورد نظرتان کمک کند.

تناسبات نقشه

باید دقت کنید که خانه تان یک مستطیل لاغر نباشد. زمین های باریک و دراز معمولا به نتایج خوبی نمی انجامد. در کشور ما به طور کلی بهتر است تناسبات و هندسه ی کلی پلان خانه به صورتی باشد که کشیدگی ای در راستای جهت شرق و غرب بر آن حاکم باشد.

تقسیم بندی فضای خانه

در بررسی نقشه خانه تان باید دقت کنید که چه اتاق ها و فضاهایی در کنار هم قرار گرفته اند. فضاهای عمومی همچون هال و پذیرایی باید از فضاهای خصوصی همچون اتاق خواب ها و حمام و سرویس بهداشتی تفکیک شده باشد این مساله در خانه بسیار اهمیت دارد.

سرویس بهداشتی بهتر است در راهرو قرار گیرد نه در پذیرایی و یا کنار آشپزخانه. سرویس بهداشتی یک فضای خصوصی است و جالب نیست. مثلا زمانی که میهمان در پذیرایی حضور دارد و مجبورید ازسرویس بهداشتی استفاده کنید مطمئنا معذب خواهید شد.

حمام نیز بهتراست در کنار اتاق خواب قرار گیرد و از هال و پذیرایی دید نداشته باشد.

فضاهای مختلف نیز باید اصولی تقسیم شده باشد. ابعاد اتاق خواب ها را با لوازمی که قرار است در آن بچینید بسنجید.

نحوه حرکت در بنا

باید بررسی کنید که نحوه حرکتتان در بنا چگونه است. مثلا وقتی از بیرون به داخل خانه وارد می شوید از چه فضاهایی عبور کرده به کجا می رسید. برای رفتن به اتاق خواب ها چه مسیری باید طی شود و مسیر رفت و آمد در محیط خانه موانع کمتری داشته باشد.

البته بخش مهمی از این موضوع به نوع چیدمان داخلی برمی گردد. اینکه مبلمان را کجا گذاشته میز ناهار خوری در کجا قرار گیرد و ازین دست. اما به هر حال گاهی طراحی داخلی به گونه ای است که برای چیدمان به محدودیت برخواهید خورد.

نورگیری خانه

در فضای مسکونی نور خیلی اهمیت دارد. اگر نقشه خانه به کلی باشد که نور مناسب فراهم نباشد مجبورید ساعات طولانی از روز را چراغ روشن کنید و فضای خانه از نور طبیعی محروم و دلگیر میشود. جدا از مسایل فنی معماری و زیبایی شناسی، نور به علت بار گرمایی و خاصیت میکروب‌کشی که دارد، می‌تواند در سلامت فضای درونی خانه موثر باشد.هر قسمت از خانه نور مناسب خود را می خواهد.

به طور کلی نورگیر ساختمان هایی که در مقابل یا مجاورت شان برج ها و ساختمان های بلندی ساخته نشده اند مناسب تر از ساختمان هایی است که بین سازه هایی با ارتفاعِ بیش از خودشان محصور شده اند.

در شهرهای بزرگ جهت شمالی جنوبی برای نورگیری بهتر است و برای خانه این یک امتیاز محسوب می شود. نور جنوب در نیمکره شمالی زمین جهت اصلی نورگیری است به طور کلی نوری که از جنوب وارد خانه تان می شود تابش مستقیم خورشید است و شدت دارد. همچنین گرما را با خود وارد خانه می کند. نوری که از شمال وارد می شود نور تابشی مستقیم نیست و روشنایی عادی فضای بیرونی است که وارد خانه تان می شود. نوری بدون حرارت که سایه هایی نرم ایجاد می کند. برخی افراد نور زیاد و برخی دیگر نور ملایم و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهند. برخی در منزل گل و گیاه نگهداری می‌کنند و بنابراین نور خانه برایشاان بسیار مهم است.

اگر قرار باشد فضایی نورگیر‌تر باشد بهتر است این فضا اتاق خواب‌ها و نشمین باشند. چون بیشتر ساعت عمرمان را در طول شبانه روز در این مناطق از منزل می‌گذرانیم. نور آشپزخانه نیز مهم است. برای اطمینان از نور مناسب ساختمان در چندین نوبت شبانه روز از خانه بازدید کنید.

از قطب‌نمای گوشی برای بررسی جهت جغرافیایی خانه استفاده کنید.

هندسه پلان

ممکن است بخاطر شکل زمین هندسه پلان از مستطیل خارج شده و کمی قناس و نامتناسب شود. مثلا آشپزخانه مثلثی شکل شود و یا بخشی ازپذیرایی زاویه تند داشته باشد و یا ستون در جای نامناسبی قرار گیرد. هر کدام از این مشکلات باعث می شود فضای مفید خانه از دست برود. فضاهای غیر معمول، زوایای نامناسب و دیوارهایی که جایگاه درستی ندارند فضای پرت ایجاد کرده و خانه را کوچک تر از ابعاد زیربنای آن نشان می دهد و در چیدمان خانه مشکل ایجاد خواهد کرد.

ورودی ساختمان

به ورودی ساختمان دقت کنید. برای رفت و آمد بهتر باید حداقل عرض استاندارد آن رعایت شود. این مقدار حتما باید بیشتر از ۱۱۰ سانتی‌متر باشد. عرض راه پله‌ها نیز باید حداقل۹۰ سانتی متر باشد تا عبور و مرور به راحتی صورت گیرد.

به پله‌ها نیز توجه کنید ابعاد استاندارد پله‌ها هم به کاهش خطرات و حوادث به خصوص برای کودکان و سالمندان کمک می‌کند. یک پله استاندارد باید حداقل ۳۰ سانتی متر عرض و ۱۸ سانتی متر ارتفاع داشته باشد. اما اگر ساختمان بالای ۴ طبقه داشته باشد استاندارد‌ترین پله‌ها هم نمی‌تواند جای آسانسور را در آن بگیرد.

پارکینگ

اگر اتومبیل دارید و یا درآینده قصد خرید آن را دارید حتما سراغ خانه هایی بروید که در سندشان دارای پارکینگ اختصاصی می باشند. به ورودی و خروجی پارکینگ‌ها توجه کنید که در زمستان به علت یخ زدگی موجب سرخوردن ماشین شما در حین بالا آمدن یا پایین رفتن نشود. برای ورود و خروجی از درب پارکینگ می بایست فضای کافی برای دور زدن اتومبیل وجود داشته باشد همچنین دقت کنید از بالای درب پارکینگ سیم یا لوله ای آویزان نباشد این موضوع جابه جا کردن وسایل بزرگ از درب پارکینگ را با مشکل مواجه می کند داشتن درب اتوماتیک ریموت دار برای پارکینگ خانه یک مزیت کاربردی حساب می شود

با یک متخصص معمار مشورت کنید

در نهایت اگر باز هم مردد بودید به شما پیشنهاد می کنیم قبل از خرید خانه از یک متخصص معماری در این امر کمک بگیرید تا نقشه خانه مورد نظرتان را بررسی کند. معمار ها به واسطه اطلاعاتی که شما در اختیارشان می گذارید با شناخت شما، خانواده تان، نیازهایتان، بررسی شرایط محیطی مانند دما، نور، بارش و… سعی می کنند نقشه را برایتان تحلیل کرده مشکلات و مزایای آن را برایتان بازگو کنند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

منبع: بگو چطور

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=30958

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi