1

نقش استاندارد در حمایت از تولیدات ملی

  • کد خبر : 30714
  • 13 مرداد 1397 - 9:52
نقش استاندارد در حمایت از تولیدات ملی

نقش استاندارد در حمایت از تولیدات ملی

ترویج و گسترش مصرف کالاهای داخلی از مهم ترین معیارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار محسوب می شود و استانداردسازی و ارتقای سطح کیفی کالاهای تولید داخلی نقش مهمی در تأمین ایمنی و سلامت جامعه، افزایش سطح رفاه عمومی، اعتمادسازی و نیز ترویج و گسترش مصرف کالاهای داخلی دارد.

آثار و پیامدهای اهتمام به تولید ملی و گسترش مصرف کالاهای داخلی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی عبارتند از: دستیابی به استقلال و خودکفائی اقتصادی و خنثی نمودن تحریم های دشمنان انقلاب اسلامی، پیشگیری از آثار سوء فرهنگی تولیدات بیگانه، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و کاهش تورم در کشور، ایجاد خودباوری در جوانان و در جامعه، ممانعت از خروج سرمایه ها از کشور و بهبود رفاه اجتماعی، ارتقاء کمی و کیفی تولیدات داخلی و رقابت پذیر شدن این تولیدات با تولیدات خارجی و هدایت سرمایه های سرگردان به سوی تولید و کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، استفاده از ظرفیت های معطل مانده تولیدی کشور و بهره وری از منابع موجود در کشور.

ضرورت حمایت ملت ایران از چرخه های تولیدی و کالای استاندارد ایرانی راه حل اساسی برای حرکت و جهش اقتصاد کشور است. موضوعی که با رویکرد خرید کالای استاندارد ایرانی می توان حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق بخشید. در این رویکرد توجه به خرید کالاهای مورد نیاز از بازار داخلی و تولید ملی به عنوان گام اساسی در حمایت از چرخه های تولید می باشد. برای تحقق این مهم باید به نقش استانداردها چه در فرآیند تولید از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول نهایی و چه در تبیین فواید اقتصادی استاندارد کردن در بهبود و ارتقای شاخص های عملکردی بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی نظیر افزایش رضایت مشتری، رشد فروش، سودآوری و افزایش سهم بازار تولیدات داخلی، توجه و سرمایه‌گذاری ویژه کرد.

آنچـه می تواند تولیـد یک کشور را از وضعیت سنتـی به روزآمد تبـدیل کند توجه به فنـاوری و استـانداردها است، تولیـداتی که با رعایت استـانداردها روانه بازار می شوند باید در نگاه نخست مورد توجـه و عنـایت مردم قـرار گیرند چرا که با مصـرف این کالاها هم به رونق بخشـی اقتصـاد داخلـی کم شده و هم اشتغـال را تثبیت و پایدار یا افـزایش می دهد.

مقام معظم رهبری به صورت مکرر بر اهمیت تولید داخلی و ضرورت حمایت از آن تأکید نموده اند و مسأله حمایت از تولید داخلی و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی در بیانات ایشان تبیین شده است.

با توجه به اینکه ترویج و گسترش مصرف کالاهای داخلی از مهم ترین معیارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی محسوب می شود استانداردسازی کالاهای تولید داخل و ارتقای سطح کیفی کالاهای تولیدی در تأمین ایمنی و سلامت جامعه، اعتمادسازی و نیز ترویج و گسترش مصرف کالاهای داخلی نقش به سزایی دارد.

سازمان ملی استاندارد با هدف افزایش تولید با کیفیت داخلی و به منظور رقابت با کالاهای خارجی، برنامه هایی را تدوین و اجرایی کرده است و در حوزه های مختلف استانداردهایی تدوین شده که شامل استانداردهای اجباری، تشویقی و خوداظهاری در واحدهای تولیدی است که این موضوع باعث بالابردن کیفیت کالاها می شود. همـزمان با ابلاغ قـانون تقـویت و توسعـه نظام استاندارد از سـوی رئیس جمهوری، نظـارت سـازمان ملی استـاندارد بر کیفیت کالا و خـدمات از این پس در سراسر کشـور تقـویت می شود.

اجرای استاندارهای ملی به نفع تمام مردم و اقتصاد كشور است و باعث افزایش صادرات و فروش داخلی و تأمین ایمنی و بهداشت مصرف كنندگان و صرفه جویی در وقت و هزینه ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی و رفاه عمومی و كاهش قیمت ها می شود.

استاندارد کالاها موجب ایجاد اطمینان در مصرف‌کنندگان، ایمنی مواد غذایی و سلامت زنجیره غذایی و همچنین افزایش رشد اقتصادی یک کشور خواهد شد. با استفاده از استاندارد تولیدکنندگان می‌توانند محصولات و خدمات خود را در حد قابل قبول تولید و ارائه نمایند. با استاندارد رقابت تولیدکنندگان بیشتر می شود و هر کدام تلاش می کنند در عرصه تولید کالای باکیفیت گوی سبقت را از دیگران بربایند و خود را در سطح داخلی و حتی سطح بین المللی مطرح سازند. استاندارد در تمام سطوح زندگی انسان، در کیفیت هوا، آب، خاک، محیط‌زیست و … تأثیر دارند و می‌توانند کیفیت زندگی را تعیین کنند.

امید است با عنایت و اهتمام جدی تولیدکنندگان پرتلاش ایران اسلامی به رعایت استاندارد‌ها، گامی جدی در راستای حمایت از تولید ملی برداشته شود و مردم نیز با خرید کالاهای داخلی زمینه تقویت و رونق تولید داخلی را فراهم کنند

منبع: سازمان ملی استاندارد ایران

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=30714

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi