2

با سردرد های ماه رمضان چه کنیم؟

  • کد خبر : 28109
  • 01 خرداد 1397 - 8:48
با سردرد های ماه رمضان چه کنیم؟

با سردرد های ماه رمضان چه کنیم؟

 رمضان زمان آرامش و رفتن به فضایی روحانی است، اما سردرد ناشی از روزه داری میتواند فضای این ماه را برای بعضی خراب کند، بیاموزیم چگونه این مشکل را حل کنیم. بسیاری از افراد در ماه رمضان ممکن است دچار سردردهای خفیف یا متوسط شوند که ناشی از عواملی مانند هیپوگلیسمی، کم شدن کافئین، تغییر در الگوی خواب و استرس روزه گرفتن است. در یک مطالعه ی چهار ماهه که در دانشگاه مالایا انجام شد ( دو ماه قبل از ماه رمضان و یک ماه بعد از آن ) 83 نفر شدت و تعداد دفعات سردرد های خود را ثبت کردند. از این مطالعه نتیجه گرفته شد که 48% از افراد مورد مطالعه در ماه مبارک رمضان بیشتر احساس سردرد دارند.

سردرد اغلب بعد از ظهر و یا غروب درست قبل از باز کردن روزه اتفاق می افتد. شدت سردرد معمولا با گذشت روزهای روزه داری افزایش میابد. معمولا کسانی که در روزهای دیگر سال نیز تجربه ی سردرد را دارند بیشتر در خطر سردرد در ماه رمضان قرار دارند، اما کسانی هم هستند که سابقه ی سردرد یا میگرن ندارند اما در این ماه دچار سردرد میشوند. خبر خوب این است که میتوانید این سردردها را بدون شکستن روزه ی خود مدیریت کنید.

چگونه سردرد را هنگام روزه داری در طول ماه رمضان از بین ببریم؟

با سردرد های ماه رمضان چه کنیم؟

پزشکان کم شدن کافئین در ماه رمضان را یکی از دلایل اصلی سردرد میدانند. کسانی که در خطر این نوع سردرد هستند میتوانند چند هفته مانده به ماه رمضان آرام آرام مصرف کافئین خود را پایین بیاورند تا عادت کنند و یا قبل از اذان صبح یک نوشیدنی دارای کافئین قوی استفاده کنند ( استفاده از نوشیدنی کافئین دار هنگام سحر توصیه نمیشود ). هیپوگلیسمی ( قند خون پایین ) میتواند باعث تحریک سردرد در بسیاری از افراد شود. اگر قبل از شروع ماه رمضان وعده های غذایی با قند بالا مصرف کنیم میتواند باعث بالا رفتن سریع سطح قند خون و در پی آن با روزه گرفتن این قند خون به سرعت پایین می آید و باعث سردرد میشود.

خوردن یک وعده ی غذایی با قند کم قبل از روزه داری میتواند از شروع سردرد در طول روز جلوگیری کند. کم آب شدن بدن یکی دیگر از دلایل شایع سردرد است. مصرف کافی مایعات قبل از روزه داری تا حدود زیادی میتواند مانع سردرد شود.بیش از 75% از مغز انسان را آب تشکیل داده است و بسیار به میزان آبی که در اختیارش است حساس است. وقتی مغز متوجه میشود ذخایر آب رو به کاهش است شروع به تولید هیستامین میکند. این امر یک فرآیند سهمیه بندی آب وبه منظور محافظت از مغز در برابر کم آبی برای مدت طولانی است.

هیستامین باعث درد و خستگی میشود، به عبارت دیگر سردرد و خستگی همراهان هیستامین هستند. تا جایی که ممکن است باید از سردرد دوری کرد مخصوصا در این ماه که احتمال آن زیاد است به همین دلیل باید مواظب دیگر عوامل ایجاد آن مانند احتباس مایعات، استرس، خستگی و کمبود خواب در ماه رمضان نیز باشید. هنگام روزه داری استراحت و خواب کمک میکند کمتر دچار سردرد شوید، نشانه های سردرد بعد از افطار خود به خود محو میشوند.

کمک دارویی

با سردرد های ماه رمضان چه کنیم؟

درمانهای پیشگیرانه که برای مدت زمانی که روزه میگیریم انجام میشود میتواند شامل استفاده از قرص ناپروکسن سدیم، به اندازه یک تک دوز 500 میلی گرمی درست قبل از شروع روزه داری باشد. این قرص ها در تمام داروحانه ها یافت میشوند.

چه زمانی با پزشک خود تماس بگیریم؟

اگر سردرد بعد از افطار هم ادامه داشت و درد آن به مرور بیشتر شد باید با پزشک خود موضوع را درمیان بگذارید تا کامل معاینه شوید. همیشه باید سردرد را جدی گرفت شاید دلیل سردردی که داری اصلا مربوط به ماه رمضان نشود. پس در صورت مشاهده طولانی شدن مدت آن اقدامات لازم را توسط پزشک خود انجام دهید.

منبع: دکتر کرمانی

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=28109

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi