6
به مناسبت اول خرداد ماه؛ روز بهره وری

بهره وری، گامی به سوی توسعه

  • کد خبر : 142320
  • 22 می 2023 - 15:22
بهره وری، گامی به سوی توسعه

دانستنی آنلاین: اول خردادماه در تقویم رسمی کشور ما روز بهره وری نام گذاری شده است. بهره وری به معنای کنترل تورم، رشد اقتصاد و امکان دستیابی به سطح بالاتری از استاندارد فعلی برای اقشار عمومی جامعه است. به گزارش دانستنی آنلاین، امروزه در تمامی کشور‌های توسعه یافته و حتی جهان سوم موضوع اقتصاد بهره […]

دانستنی آنلاین: اول خردادماه در تقویم رسمی کشور ما روز بهره وری نام گذاری شده است. بهره وری به معنای کنترل تورم، رشد اقتصاد و امکان دستیابی به سطح بالاتری از استاندارد فعلی برای اقشار عمومی جامعه است.

به گزارش دانستنی آنلاین، امروزه در تمامی کشور‌های توسعه یافته و حتی جهان سوم موضوع اقتصاد بهره وری به اولویتی ملی تبدیل شده است.در تعریف مفهومی بهره وری؛ استفاده مطلوب، موثر و بهینه از همه لحظه ها، مجموعه امکانات، ظرفیت ها، پتانسیل ها، سرمایه ها، نیروها و منابعی است که به انسان برای رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه کمک می کند. در واقع انسان با بیشترین استفاده از کمترین امکانات به بهره وری بالایی دست می یابد.

برای این که بتوانیم بهره وری را به حداکثر برسانیم باید اهداف بهره وری را در سطح ملی تنظیم کنیم. – ضرورت بحث بهره وری اگر می‌خواهیم در دنیای پر رقابت امروزی، رونق اقتصادی، اجتماعی و زندگی بهتری داشته باشیم، لازم است به بهره وری بالایی برسیم؛ زیرا ایستادگی و تداوم حیات در صحنه جهانی، سرعت و دقت افزون تری می‌طلبد.

با توجه به آنکه در سه دهه اخیر، شاهد تحول‌های بزرگ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از جمله انقلاب، جنگ، توطئه‌های استکبار جهانی و همچنین بلایای طبیعی متعدد بوده و فرصت‌های بسیاری را از دست داده ایم، باید برای جبران ویرانی ها، گرفتاری‌ها و رفع تنگنا‌های موجود، زمان را به همراه حفظ کیفیت و کمیت به بند کشیم.

البته این مسئله جز با توجه به اصل بهره وری، شدنی نیست، وگرنه رقابت‌های آینده، طومار هر کشوری را در هم خواهد پیچید. در حال حاضر، در برخی کشور‌های توسعه یافته با وجود محدودیت منابع، سرمایه گذاری‌های فراوانی در راه بهبود بهره وری در سطح ملی، منطقه ای، بخشی، سازمان ها، مؤسسه‌ها و حتی افراد انجام می‌گیرد.

چرا نیازمند بهینه سازی مصرف هستیم؟

بهینه سازی مصرف یا مصرف بهینه به مدیریت استفاده از منابع طبیعی مانند زمین، آب، خاک، گیاهان و حیوانات و منابعی مانند هزینه، تولید و زمان اشاره می کند. به گونه ای که بر کیفیت زندگی نسل حاضر و آینده تاثیر گذار باشد. همچنین بهینه سازی به مدیریت روش هایی که مردم و منابع طبیعی با هم در تعامل هستند، می پردازد که مربوط به برنامه ریزی در استفاده از زمین، مدیریت آب، حفاظت از تنوع زیستی و پایداری آینده در صنایع کشاورزی، معدن، گردشگری، شیلات و جنگلداری است. این امور به مردم کمک می کند که بدانند در حفظ منابع و بهره وری نقش مهمی داشته و می بایست مسوولانه عمل کنند.

با توجه به چنین امری و از آنجایی که تغییرات سریع تر از آن است که انسان حتی آنها را ببیند، بسیاری از نگرانی ها و استرس ها از نابرابری های جهانی، تغییرات آب و هوایی، نابودی تنوع زیستی، معضلات شهرنشینی و بحران های اقتصادی در جهان نشات می گیرد که نیازمند توجه و اقدامات فوری است. پس همه باید فعالانه خود را بخشی از این تغییرات جهانی دانسته و برای ایجاد یک جهانی سالم تر و رضایت بخش تر همکاری کنند. به همین دلیل هم لازم است تا در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی آموزش ها و مهارت های لازم داده شود تا با ایجاد تحول اجتماعی، اقتصاد پررونق، فرهنگ استفاده و بهره وری از انرژی، مواد و منابع، تولید و توزیع ثروت بیشتر و بازسازی انرژی و منابع اجتماعی در مقیاس محلی و منطقه ای آموزش داده شود.

رشد بهره‌وری

رشد بهره وری به معنای ارزش افزوده در تولید و درآمد توزیع شده بیشتر است. از این رو رشد بهره وری یک منبع حیاتی به رشد استاندارد های زندگی انسان ها منجر می شود و مزایای رشد بهره وری در سطح شرکت ها و صنعت تعیین می شود که نمونه آن شامل ایجاد شرایط کار بهتر و حقوق بیشتر برای کارمندان، افزایش سود سهامداران، قیمت پایین تر محصولات برای مشتریان، حفاظت از محیط زیست و پرداخت درست مالیات است.

بهبود فرآیند های تولیدی، ارتقا سیستم های مدیریتی، مقدمات کار، فنون ساخت و تغییر ساختار بازار، تولید انبوه سبب رشد بهره وری می شوند. سرمایه گذاری، نوآوری، مهارت، مشارکت و رقابت از عوامل مهم در ایجاد رشد بهره وری هستند.

بهره وری می تواند بیشترین استفاده از کمترین امکانات و منابع در راه رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه زندگی انسان باشد. اگر می خواهیم در دنیای پر رقابت امروزی، رونق اقتصادی، اجتماعی و زندگی بهتری داشته باشیم، لازم است به بهره وری بالایی برسیم زیرا ایستادگی و تداوم حیات در صحنه جهانی، نیازمند سرعت و دقت افزون تری است.

بهره وری در سازمان ها و صنایع تولیدی
یکی از جنبه های مهم توسعه توجه به بهره وری در سازمان ها و صنایع تولیدی است. به گونه ای که توجه به تولید و بهره ور بودن آن می تواند ضمن سرعت بخشیدن به رشد و توسعه صنعتی، آن را در مسیری صحیح و اصولی هدایت کند. از این رو به آشنایی سازمان ها و صنایع تولیدی با مفاهیم بهره وری و راهکارهای افزایش آن تاکید می شود.

با توجه به چنین امری می توان گفت که درجه توسعه یافتگی صنایع به میزان قابل توجهی به بهره گیری مطلوب و بهینه از منابع و امکانات تولید بستگی دارد. از این رو بهره وری و افزایش مستمر آن در سازمان ها و صنایع تولیدی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پس برای رشد و توسعه صنایع می بایست به بهره وری و افزایش مستمر آن در سازمان ها اهمیت بیشتری داده شود.

البته موفقیت در دست یابی به اهداف بهره وری در هر جامعه، تا حدود زیادی به همکاری سازمان ها و صنایع تولیدی و همکاری کارکنان آنها بستگی دارد زیرا بخش بزرگی از امکانات، منابع، سرمایه ها و نیروی انسانی در اختیار آنهاست. در این میان، نقش مدیران بسیار حایز اهمیت می شود و آنان هستند که باید به آموزش هدفمند، به هنگام و متناسب با نیازهای شغلی و تخصصی نیروی انسانی بپردازند تا افزون بر کاهش حجم مشکلات سازمان، به بهره وری مطلوب برسند زیرا از راه آموزش می توان بسیاری از روش های کاری را در راه بهره وری اصلاح کرد. همچنین حقوق و پاداش مناسب می تواند به فعالیت بیشتر و بهینه تر منجر شود و انگیزه کارکنان را افزایش دهد و همین مهم باعث می شود تا آنها در راه ارتقای بهره وری سازمان تلاش کنند.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=142320

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi