2

۱.۵ میلیون ایرانی، ناقل ویروس هپاتیت B هستند

  • کد خبر : 27335
  • 05 می 2018 - 15:22
۱.۵ میلیون ایرانی، ناقل ویروس هپاتیت B هستند

۱.۵ میلیون ایرانی، ناقل ویروس هپاتیت B هستند

ساده ترین راه شناسایی هپاتیت اهدای خون است، سازمان انتقال خون ایران پس از دریافت خون اهدایی، هپاتیت B و C را چک می کند و به این ترتیب افراد ناقل بیماری شناسایی می شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر 1.5 میلیون نفر ایرانی ناقل ویروس هپاتیت B و 350 هزار نفر ناقل ویروس هپاتیت C هستند.

دکتر رضا ملک زاده در نشست خبری هفته سلامت گوارش در سالن پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت، ریشه کنی و کنترل کامل بیماری های هپاتیت B و C در کشور است.

وی ادامه داد که قبل از اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت B در کشور ( سال 1370 ) ، افراد ناقل این بیماری حدود 2 میلیون نفر بودند که این تعداد در حال حاضر به 1.5 میلیون نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر این افراد از ناقل بودن بیماری خود اطلاعی ندارند، گفت: حدود 10 درصد این افراد شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته اند.

وی ساده ترین راه شناسایی این بیماری را اهدای خون اعلام کرد و گفت: سازمان انتقال خون ایران پس از دریافت خون اهدایی، هپاتیت B و C را چک می کند و به این ترتیب افراد ناقل بیماری شناسایی می شوند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: افرادی که امکان اهدا خون را ندارند با یک آزمایش می توانند این بیماری را شناسایی کرده و مسیر درمان آن را طی کنند.

وی به گروهای پرخطر این بیماری اشاره کرد و گفت: معتادان تزریقی، بیماران خونی مانند هموفیلی و تالاسمی، حجامت غیربهداشتی و افرادی که خالکوبی می کنند، در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

ملک زاده به قمه زنی اشاره کرد و گفت: افرادی که قمه زنی می کنند از گروه های پرخطر ابتلا به بیماری هپاتیت هستند. دندانپزشکی تجربی هم می تواند محلی برای انتقال این بیماری باشد.

معاون وزیر بهداشت به افرادی که با اشیا نوک تیز سروکار دارند نیز توصیه کرد که به شدت مراقب باشند تا آسیبی به دست یا سایر نقاط بدن آنها وارد نشود تا در معرض ابتلا به این بیماری قرار نگیرند.

وی به موثر بودن طرح واکسیناسیون هپاتیت B در کشور اشاره کرد و گفت: نوزدان واکسینه شده دارای ایمنی کامل در مقابل هپاتیت هستند.

دکتر ملک زاده متوسط هزینه درمان یک فرد مبتلا به هپاتیت در کشورهای اروپایی و آمریکا را حدود 70 هزار دلار اعلام کرد و گفت: این هزینه در ایران حدود 100 دلار است که برای یک دوره درمان 6 ماهه هزینه می شود.

وی ایران را جزو پاک ترین کشورها از لحاظ ابتلا به هپاتیت C دانست و گفت: در ایران ابتلا به این بیماری کمتر از نیم درصد است اما شیوع این بیماری در مصر حدود 30 درصد و در آذربایجان نزدیک به 20 درصد است.

ملک زاده به درمان موفق هپاتیت های B و C در کشور اشاره کرد و گفت: این اقدام با داروهای با کیفیت ایرانی انجام می شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: در سال 94 در کشور 5 هزار و 150 نفر براثر ابتلا به سیروز کبدی جان خود را از دست داده اند که از این تعداد هزار و 650 نفر مبتلا به هپاتیت B ، هزار و 100 نفر دچار هپاتیت C و هزار 500 نفر چاق و مبتلا به کبد چرب بودند.

** پاسخ 98 داروهای ایرانی به درمان هپاتیت C

دبیر علمی هفته سلامت گوارش به تولید داروهای خوراکی ایرانی برای درمان هپاتیت C اشاره کرد و گفت: درمان این بیماری با داروهای ایرانی تقریبا 98 درصد پاسخ داده است.

دکتر حسین پوستچی در ادامه این نشست خبری افزود: هرچند هپاتیت C واکسن ندارد اما با تولید داروهای جدید اتفاقات خوبی در درمان این بیماری رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه معتادان تزریقی رایگان درمان می شوند، گفت: اولویت ما درمان این افراد است تا زنجیره انتقال بیماری هپاتیت C را متوقف و کنترل کنیم.

دبیر علمی هفته سلامت ادامه داد که این طرح به صورت آزمایشی در برخی زندان ها اجرا شده است.

عضو کمیته علمی هفته سلامت گوارش نیز به اجرای طرح ریشه کنی هپاتیت C در بیماران مبتلا به ایدز اشاره کرد و گفت: این طرح در بین 200 نفر مبتلا به بیماری های ایدز و هپاتیت C اجرا شده که موفقیت خوبی داشته است.

دکتر شاهین مرآت افزود: این طرح طی چند ماه آینده به حدود 2 هزار نفر گسترش پیدا می کند تا زمینه ریشه کنی هپاتیت C در کشور فراهم شود.

هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می‌ تواند ایجاد شود که بعضی از آنها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند. از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و هم‌چنین ویروس اشاره نمود. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می شود.

عامل بیماری هپاتیت یک ویروس است و در ابتدا می‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز نماید؛ ولی بیماری مزمن هپاتیت ‘C’ بر عکس سرماخوردگی معمولی به دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می‌تواند حیات بیمار را تهدید کند.

بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی را نشان می‌دهند از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندامها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و … است.

منبع: انتخاب

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=27335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi