2

کمبود ویتامین B9 احتمال زوال عقل را در سالمندان افزایش می دهد

  • کد خبر : 126889
  • 19 تیر 1401 - 9:26
کمبود ویتامین B9 احتمال زوال عقل را در سالمندان افزایش می دهد

نتایج مطالعات نشان می دهد سالمندانی که دچار کمبود اسیدفولیک یا ویتامین B9 هستند بیشتر مستعد ابتلا به دمانس و فوت خواهند بود. به گزارش دانستنی انلاین ،ویتامین B9 که با نام اسیدفولیک نیز شناخته می‌شود، نقش اساسی در بعضی عملکردهای بدن از جمله تولید ماده ژنتیک، تشکیل گلبول‌های قرمز، رشد سلول ها، عملکرد سیستم […]

نتایج مطالعات نشان می دهد سالمندانی که دچار کمبود اسیدفولیک یا ویتامین B9 هستند بیشتر مستعد ابتلا به دمانس و فوت خواهند بود.

کمبود ویتامین B9 احتمال زوال عقل را در سالمندان افزایش می دهد

به گزارش دانستنی انلاین ،ویتامین B9 که با نام اسیدفولیک نیز شناخته می‌شود، نقش اساسی در بعضی عملکردهای بدن از جمله تولید ماده ژنتیک، تشکیل گلبول‌های قرمز، رشد سلول ها، عملکرد سیستم عصبی و ایمنی بدن دارد. در دوره‌های مختلف زندگی ممکن است کمبود این ویتامین اتفاق بیفتد که معمولا توصیه به مصرف مکمل این ویتامین در دوران بارداری می‌شود تا از بروز ناهنجاری‌های جنینی پیشگیری گردد. اما براساس مطالعات اخیر، کمبود این ویتامین در سالمندان نیز باید جدی تلقی شود زیرا با افزایش احتمال ابتلا به دمانس (زوال عقل) و فوت همراه است.
برای تشخیص این ارتباط، گروهی از محققان آمریکایی اطلاعات پزشکی بیش از 27188 فرد 60 تا 75 ساله را بررسی کردند که طی ده سال اخیر هیچ زمینه ابتلا به دمانس و اختلال عملکرد مغز نداشتند.
کمبود ویتامینB9 در مورد 3418 نفر از شرکت‌کنندگان در این طرح تشخیص داده‌شد که می‌تواند با بروز دمانس و فوت همراه باشد. احتمال ابتلا به دمانس در افراد دچار کمبود ویتامین B9 نزدیک به 8 در هر 10 هزار مورد است در حالی‌که در افراد دیگر 5/36 است.
گرچه هنوز به‌طور دقیق تاثیر ویتامینB9 در بروز دمانس مشخص نیست اما به‌نظر می‌رسد این ویتامین می‌تواند بر سطح هوموسیستئین (نوعی اسیدآمینه) و فرایند تقسیم DNA نورون‌ها تاثیر بگذارد و آنها را مستعد آسیب‌های اکسیداتیو کند که در نتیجه پیری زودرس و آسیب سلول‌های مغز را درپی دارد./به سایت ایران

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 4 / 5. تعداد امتیازات: 90

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=126889

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi