1

چگونه برای مطالعه دروس برنامه ریزی کنیم؟

  • کد خبر : 3455
  • 28 فروردین 1395 - 13:55
چگونه برای مطالعه دروس برنامه ریزی کنیم؟

دانش آموزان و دانش پژوهان عزیز لازم است برای فعالیت های خود یک برنامه درسی داشته باشند تا از پیش، کارهای خود را منظم و زمان بندی کنند و ضمن انجام به موقع آن ها از نگرانی بیش تر جلوگیری نمایند

دانش آموزان و دانش پژوهان عزیز لازم است برای فعالیت های خود یک برنامه درسی داشته باشند تا از پیش، کارهای خود را منظم و زمان بندی کنند و ضمن انجام به موقع آن ها از نگرانی بیش تر جلوگیری نمایند. براساس برنامه زمان بندی شده برای هر موضوع درسی وقت کافی اختصاص دهید و زمان استراحت و تفریح خود را مشخص کنید.

از سوی دیگر ، برای تقویت اراده و روحیه خود در هر مرحله از انجام برنامه، میزان موفقیت خود را ارزیابی کنید و به خودتان نمره بدهیدو نقاط ضعف خود را در ادامه کار اصلاح کنید تا به تدریج بر سستی و ضعف اراده خود مسلط شوید. نوع غذا در آمادگی جسمی و روانی برای مطالعه و یادگیری نیز تأثیر دارد.

بنابراین دقت نمایید:

  • از مواد غذایی متنوع و طبیعی و سالم به ویژه میوه ها و مواد غذایی ویتامین دار و دارای مواد قندی به جای مواد غذایی پروتئینی و یا پرچرب استفاده کنید، زیرا این قبیل مواد غذایی به دلیل جذب آسان و سبکی معده فرصت بیشتری را به جریان خون برای رفتن به مغز و کمک به فعالیت های فکری می دهند.
  • فراموش نکنید تنفس عمیق در طول روز ، اکسیژن بیش تری را به ریه های شما وارد می کند. اکسیژن نیز برای سوخت و ساز در بدن، سلامت بیش تری را برای شما به ارمغان می آورد.
  • در هر حال موفقیت در درس ها بستگی به میزان تلاش و همت شما و برنامه ریزی و نظم در کارها دارد. به هر میزان که تلاش و برنامه ریزی بهتر و بیشتر باشد، موفقیت نیز بیشتر خواهد بود.

   نکات زیر در برنامه ریزی راهنمای شما هستند:

1 – برنامه خود را واقع بینانه تنظیم کنید یعنی مقدار زیادی کار را برای زمان محدود در نظر نگیرید.

2 – کارهای فوق العاده و پیش بینی نشده را هم در برنامه خود منظور کنید؛ زیرا این قبیل کارها برنامه شما را برهم می زنند.

3 – وقت مطالعه خود را تقسیم کنید؛ مثلاً برای حفظ مطالب بهتر است چند روز مطالعه کنید و هر روز یک ساعت، تا این که در یک روز به طور پیوسته چند ساعت مطالعه کنید.

4 – سعی کنید کارهای سنگین و مطالعه مطالب مهم را در ساعت های مناسب قرار دهید و کارهای سبک تر را در موقع دیگر.

5 – به هیچ وجه مطالب مشابه را با هم نخوانید زیرا مطالب مشابه در هم تداخل ایجاد کرده، ذهن شما را دچار اشتباه می کنند. مثلاً مطالب گرامر زبان انگلیسی را که دستور زبان مذکور را آموزش می دهد با دستور زبان فارسی یا عربی با هم نخوانید.

6 – سعی کنید یاد بگیرید زمان مورد نیاز را برای مطالعه تخمین بزنید تا از وقت بهره بیشتری ببرید. برای تخمین درست زمان مورد نیاز، به تمرین احتیاج دارید.

7 – در حین مطالعه پس از هر یک ساعت، ده دقیقه استراحت نیز منظور کنید.

8 – سعی کنید هنگام مطالعه در جریان مطالعه وارد شوید یعنی خود را خارج از کتاب و موضوع قرار ندهید بلکه به درستی و نادرستی مطالب فکر کنید و ضمن درگیری با مطالب به آن ها با دیدی انتقادی بنگرید.

9 – مکان مطالعه از جهت سر و صدا و سرما و گرما و عواملی که موجب حواس پرتی می شوند بسیار اهمیت دارد؛ لذا به این نکته نیز توجّه داشته باشید.

10 – دعای قبل از مطالعه را بخوانید:« اللّهم اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی بنور الفهم؛ اللّهم افتح علینا ابواب رحمتک وانشر علینا خزائن علومک؛ برحمتک یا ارحم الرّاحمین»

منبع:

https://kelas20.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=3455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi