1

پیدا و پنهان آمار ایدز در ایران/ تهدید موج سوم بیماری

  • کد خبر : 28196
  • 07 خرداد 1397 - 8:26
پیدا و پنهان آمار ایدز در ایران/ تهدید موج سوم بیماری

پیدا و پنهان آمار ایدز در ایران/ تهدید موج سوم بیماری

بررسی های وزارت بهداشت حاکی از این است که جمعیت مبتلا به ایدز در ایران بسیار بیشتر از آمار رسمی این وزارتخانه است، یعنی تعداد زیادی از این افراد به صورت شناسایی نشده در جامعه قدم می زنند.

به گزارش مهر، براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، تاکنون بیش از ۳۶ میلیون نفر در دنیا بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده اند و این در حالی است که افزایش آمار ابتلا از طریق رفتارهای پرخطر جنسی، یکی از تهدیدهای اصلی این بیماری به شمار می رود.

آنطور که پروین افسر کازرونی رئیس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت عنوان کرده است؛ تا ابتدای دی‌ ماه ۹۶ حدود ۳۶ هزار و ۵۷۱ مورد ابتلا به ویروس ایدز در کشور تشخیص داده شده که ۵۰ درصد آنان در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد ابتلا به اچ آی وی(ایدز) در سنین کمتر از ۱۵ سال به دلیل انتقال بیماری از مادر به کودک بوده است، گفت: یکی از سیاست‌های ما در زمینه درمان افرادی که وارد مرحله ایدز شده‌اند، آغاز درمان به محض تشخیص است. چون درمان امروز به عنوان راهکاری برای پیشگیری محسوب می‌شود و فرد زندگی عادی‌تری خواهد داشت. علاوه بر آن با توجه به اینکه حجم ویروس در بدن بیمار کاهش پیدا می‌کند، از انتقال به دیگران نیز جلوگیری می‌شود.

در همین حال، دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در تشریح هدف گذاری وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل ایدز در کشور، گفت: برنامه وزارت بهداشت این است که ۹۰ درصد کسانی که مبتلا به این بیماری هستند را تا سال ۲۰۲۰ شناسایی کند. همچنین ۹۰ درصد این افراد تحت درمان قرار بگیرند و از درمان موثر ۹۰ درصد این افراد اطمینان حاصل پیدا کنیم.

وی معتقد است؛ با این روش ظرف دو سال گذشته موارد تحت درمان حدود ۴۰ درصد بیشتر از قبل بوده است.

آنطور که رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفته است؛ از ۱۳ هزار بیمار مبتلا به ایدز که تحت درمان هستند، ۴۰ درصد آنها از درمان موثر برخوردار شده اند.

این در حالی است که همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ضمن هشدار نسبت به خطر موج سوم ایدز و آمار رو به افزایش این بیماری در کشور، گفت: حدود ۳۷ هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده اند اما به نظر می رسد که تعداد مبتلایان دو برابر این میزان باشد.

وی با یادآوری اینکه انتقال ایدز از طریق خون و فرآورده های خونی، رفتار پرخطر جنسی و تزریق در معتادان رخ می دهد، افزود: متاسفانه در حال حاضر استفاده از سرنگ جای خود را به رفتارهای پرخطر جنسی داده است.

هاشمی با انتقاد از اینکه آمار زنان مبتلا به ایدز در حال افزایش است، ادامه داد: متاسفانه اغلب مردم اطلاع دقیقی از این بیماری ندارند و باید با آموزش های لازم آگاهی عمومی را نسبت به این بیماری افزایش داد تا با تشخیص زودهنگام از شیوع آن در جامعه جلوگیری کرد به طور قطع با این اقدام مبتلایان می توانند مانند افراد سالم در جامعه زندگی کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از افزایش باشگاه های مثبت ویژه مبتلایان به ایدز در کشور ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: ۸۰ باشگاه در کشور وجود دارد که آموزش های پیشگیرانه و خدمات مشاوره ای به افراد مبتلا ارائه می دهند.

هاشمی با یادآوری اینکه بالاترین آمار شیوع ایدز مربوط به کلانشهرهایی مانند تهران است، تصریح کرد: در شهرهای کوچک تر به دلیل خود کنترلی آمار کمتری از مبتلایان ایدز نسبت به کلانشهرها داریم.

در همین حال، وزیر بهداشت معتقد است که تنها راه کنترل ایدز، آگاه سازی مردم است.

آنطور که سید حسن هاشمی عنوان داشته است؛ با اجرای طرح تحول سلامت بیش از ۱۰ میلیون نفر حاشیه نشین تحت پوشش قرار گرفتند و همین مسئله سبب شناسایی بیشتر مبتلایان به ایدز شد.

وزیر بهداشت می گوید: ما در مناطقی که احتمال شیوع ویروس HIV بیشتر بود حضور جدی تری داشتیم  و توانستیم افراد بیشتری را شناسایی کنیم.

به گفته هاشمی به رغم تمام تلاش هایی که در حوزه سلامت صورت گرفته است، آمار ایدز در کشور رو به افزایش است.

وزیر بهداشت، تنها راه درمان ایدز را توانمندسازی و آگاه شدن مردم می داند و تاکید دارد: پیشگیری از ایدز از خانواده ها شروع می شود و جامعه پزشکی به تنهایی نمی تواند با آن مقابله کند.

منبع : مهر

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

0/5 (0 نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=28196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi