4

پروبیوتیک‌ها به کاهش تهوع بارداری کمک می‌کنند

  • کد خبر : 126831
  • 23 ژوئن 2022 - 6:17
پروبیوتیک‌ها به کاهش تهوع بارداری کمک می‌کنند

پروبیوتیک‌ها با تاثیر بر باکتری‌های مختلف سیستم گوارشی که عامل بروز تهوع و استفراغ است، در بهبود این مشکل طی دوران بارداری کمک می‌کند. به گزارش دانستنی انلاین ، حالت تهوع یکی از مشکلات شایع دوران بارداری به‌خصوص طی سه ماهه اول است که گاه آنقدر شدید است که مانع از فعالیت‌های روزمره می شود. […]

پروبیوتیک‌ها با تاثیر بر باکتری‌های مختلف سیستم گوارشی که عامل بروز تهوع و استفراغ است، در بهبود این مشکل طی دوران بارداری کمک می‌کند.

پروبیوتیک‌ها به کاهش تهوع بارداری کمک می‌کنند

به گزارش دانستنی انلاین ، حالت تهوع یکی از مشکلات شایع دوران بارداری به‌خصوص طی سه ماهه اول است که گاه آنقدر شدید است که مانع از فعالیت‌های روزمره می شود. اما براساس مطالعه‌ای که اخیرا انجام شد، مصرف پروبیوتیک ها به‌شکل کپسول می‌تواند میکروباکتری‌هایی که بر فلور روده‌ای تاثیر می‌گذارد را تقویت کرده و سلامت عمومی را بهبود بخشد.
به گفته محققان، عامل بروز تهوع بارداری هنوز به‌طور دقیق نشخص نیست اما فرضیه‌هایی در این زمینه مطرح است: طی بارداری سطح بعضی هورمون‌ها مانند استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد که عامل تغییرات جسمانی و متابولیکی می‌شود و می‌تواند باعث عدم‌تعادل فلور روده‌ای باشد. این تغییر فلور روده‌ای بر عملکرد گوارش تاثیر می‌گذارد که به‌شکل تهوع، استفراغ و یبوست بروز پیدا می‌کند.
از همین‌رو گروهی از پزشکان دانشگاه کالیفرنیا سعی کردند تعادل فلور روده‌ای را با مصرف پروبیوتیک‌ها بررسی کنند. طی مدت 16 روز مطالعه، از 32 خانم باردار خواسته شد تا کپسول پروبیوتیک را دو بار در روز به مدت 6 روز مصرف کرده و سپس دو روز قطع کنند. این تجویز دو نوبت تکرار شد.
در مدت مطالعه، از خانم‌ها خواسته شد تا پرسشنامه‌هایی در مورد وضعیت سلامت خود تکمیل کنند. محققان دریافتند مصرف کپسول پروبیوتیک، تهوع و بارداری را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. مدت زمانی که فرد احساس ناخوشایند تهوع دارد 16% و تعداد دفعات استفراغ نیز 33% کمتر شد. همچنین شرکت‌کنندگان خستگی کمتر، اشتهای بهتر، بهبود گوارش و اجابت مزاج را نیز عنوان کردند.
بررسی نمونه مدفوع قبل و حین مدت مطالعه نشان داد که کاهش مقدار نوعی باکتری حامل آنزیم هیدرولاز اسیدهای صفراوی با افزایش احتمال تهوع در بارداری همراه است. از آنجا که این پروبیوتیک‌ها می‌تواند مقدار این باکتری‌ها را افزایش دهد، تهوع و استفراغ بارداری نیز کاهش می‌یابد. همچنین بالابودن سطح میکروب‌هایی به‌نام Akkermansia و A.muciniphia در سیستم گوارش با بروز بیشتر تهوع و استفراغ همراه است که مصرف منظم پروبیوتیک‌ها باعث کاهش این میکروب‌ها شده و در نتیجه این حالات ناخوشایند کمتر می‌شود. نکته دیگر اینکه محققان اذعان داشتند سطح ویتامین E پس از مصرف پروبیوتیک‌ها افزایش می‌یابد که پیش از این نیز تاثیر این ویتامین در بهبود استفراغ تایید شده‌بود.
گرچه نتایج این مطالعه رضایت‌بخش و امیدوارکننده است اما از آنجا که گروه کوچکی موردبررسی بودند، محققان بر این باورند که نیاز به بررسی موارد بیشتر پیش از توصیه عمومی خواهدبود./به سایت ایران

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=126831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi