2

ویروس مرگبار کرونا در راه ایران /شیوع ویروس کرونا در جهان

  • کد خبر : 66446
  • 01 فوریه 2020 - 19:13
ویروس مرگبار کرونا در راه ایران /شیوع ویروس کرونا در جهان

دانستنی آنلاین: ویروس کرونا به زودی وارد ایران می شود و بخشی از مردم به آن مبتلا خواهند شد. در این مطلب اوضعیت شیوع این ویرووس را در سطح جهان و تاثیر آن بر معادلات جهانی را می خوانیم. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، ویروس مرگبار کرونا با سرعت غیرقابل باوری در حال پیشروی است […]

دانستنی آنلاین: ویروس کرونا به زودی وارد ایران می شود و بخشی از مردم به آن مبتلا خواهند شد. در این مطلب اوضعیت شیوع این ویرووس را در سطح جهان و تاثیر آن بر معادلات جهانی را می خوانیم.

ویروس کرونا

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، ویروس مرگبار کرونا با سرعت غیرقابل باوری در حال پیشروی است و از چین به سایر نقاط جهان گسترش یافته است. با توجه به ماهیت این ویروس مرموز مسلما کرونا به ایران هم وارد خواهد شد.

حدود ده روزپیش بود که برای نخستین بار خبر انتشار ویروس کشنده «کرونا» به طور گسترده منتشر شد. این ویروس مرموز که از چین شروع شده، مانند غده‌ای بدخیم در حال انتشار و گسترش است و به مهم‌ترین تهدید در حوزه سلامت تبدیل شده‌ است.

با توجه به اینکه ورود این ویروس به کشور ما مانند همه نقاط دیگر جهان قطعی است، می بایست اطلاعات کامل و جامعی در مورد این ویروس خطرناک داشته باشیم.

بخش سوم ماجرای ویروس کرونا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین در مطلبی همه آنچه را که باید در مورد ویروس و بیماری کرونا بدانید، ارائه می دهد. در بخش اول این مطلب با بیماری کرونا و راه های پیشگیری از آن آشنا شدیم. در بخش دوم چگونگی اقدامات قابل تحسین چین در مقابله با این بیماری وحشتناک توضیح داده شد. در این بخش شیوع ویروس کرونا در جهان و تاثیر آن در معادلات جهانی و روابط بین الملل را می خوانیم. بخش چهارم هم به بررسی وضعیت این بیماری در ایران و چگونگی اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور اختصاص دارد.

شیوع ویروس کرونا در جهان:

  • ترس از کرونا در آسیا

رسانه‌های محلی در مغولستان از تعطیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی این کشور به منظور جلوگیری از شیوع کروناویروس خبر دادند.

رهبر هنگ کنگ اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس خطرناک و کشنده کرونا در چین، از تاریخ ۳۰ ژانویه، خدمات و حرکت قطارهای سریع السیر هنگ کنگ به چین و بالعکس تا اطلاع ثانوی لغو شده و به حالت تعلیق درخواهد آمد. حرکت و فعالیت تمامی کشتی و قایق های باری و مسافری برون مرزی هنگ کنگ نیز هم زمان با گسترش نگرانی های مربوط به شیوع ویروس کرونا تعلیق خواهد شد.

پیشتر نیز بر روی پرواز هواپیماها با مقصد چین از سوی هنگ کنگ و بسیاری دیگر از مناطق، شهرها و کشورهای دیگر محدودیت های متعددی اعمال شده بود.

مالزی اعلام کرد که از بازگشت کارگران چینی فعال در پروژه خط آهن جاده ابریشم که برای تعطیلات سال نو به وطن خود رفته بودند، جلوگیری می‌کند.

ویروس کرونا

اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت افغانستان

وزارت بهداشت افغانستان از سفیر چین در این کشور خواسته است، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در افغانستان، از سفر اتباع چین و افغانستان که در کشور چین مقیم هستند، جلوگیری شود. کشور های هند، بنگلادش و سریلانکا نیز دانشجویان خود را از شهر ووهان چین، مرکز انتشار ویروس کرونا، خارج کردند. مدیر فرودگاه بین‌المللی بصره نیز اعلام کرد که ورود اتباع و مسافران چینی به عراق از طریق این فرودگاه ممنوع است.

قزاقستان ورود اتباع چینی و هرگونه حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی با این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

دولت‌ های هند و فیلیپین هر کدام ابتلای یک نفر در این کشورها به ویروس کرونا را تایید کردند.

شرکت ها در ژاپن اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام می دهند برخی از آن ها به کارمندان خود می گویند در صورتی که اخیرا در چین بوده اند از خانه کار کنند.

مقام های بهداشت عمومی در سریلانکا اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را تایید کردند.

  • کمک برای مقابله با کرونا

کره جنوبی همزمان با بالا بردن تدابیر بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعلام کرد اماده هر گونه همکاری با چین برای مقابله با این بیماری مسری است این کشور در مرحله نخست ۵ میلیون دلار برای کمک به پکن اختصاص داد.

ویروس کرونا

  • کرونا در کشورهای عربی

تعدادی از کشورهای عربی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس اقدامات پیشگیرانه ای را از جمله بازگرداندن اتباع خود در دستور کار قرار دادند. اما اولین مورد فرد آلوده در امارات شناسایی شده.

  • ورود ویروس کرونا به اروپا

مقام‌های «آژانس بهداشت عمومی» سوئد از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر دادند.

شماری اتباع انگلیسی از چین به کشور خود بازگردانده شدند. مقام‌های وزارت بهداشت انگلیس می‌گویند که این افراد حدود ۲ هفته در قرنطینه خواهند بود و در این مدت تیم پزشکی از آنها مراقبت می‌کند. اما وزارت بهداشت انگلیس روز جمعه تائید کرد که دو شهروند این کشور به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

فرانسه که پیشتر اعلام کرده بود در پی شیوع ویروس کرونا در چین، شهروندان خود را از شهر ووهان این کشور خارج می‌کند، ۲۰۰ نفر از اتباع خود را به کشورشان بازگرداند.

ویروس کرونا

در روسیه مقامات مقابله با شیوع بیماری کرونا اعلام کرده اند که دو نفر مبتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده اند. این افراد در مناطق ترانسباکالیا و تیومن پیدا شده اند.

ایتالیا  نیز پس از ثبت ابتلای دو گردشگر چینی به ویروس کرونا در این کشور، وضعیت فوق‌العاده ملی اعلام کرد.

آلمان نخستین مورد از ابتلای یکی از شهروندان این کشور به ویروس کرونای جدید را تأیید کرد.

  • ویروس کرونا بر روی دریا

همچنین یک کشتی مسافربری ایتالیایی به دلیل احتمال آلوده بودن دو نفر از مسافران آن به کروناویروس، متوقف شد. این کشتی مسافربری ایتالیایی که حامل 7000 خدمه و مسافر است به دلیل احتمال ابتلای دو نفر از مسافران آن به کروناویروس در شمال رم متوقف شد.

گفته شده یک زوج چینی از مسافران این کشتی هستند که به کرونا ویروس مشکوک هستند. علائم تب و مشکلات تنفسی در این زوج مشاهده شده است.

آمریکا در پی شیوع کرونا در چین و ابتلای اتباع برخی کشورها به این ویروس، وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد.

ویروس کرونا

واکنش های جهانی به بیماری کرونا:

  • وضعیت اضطراری جهانی با شیوع کرونا ویروس

سازمان جهانی بهداشت در نشستی که روز پنج‌شنبه (۱۰ بهمن) برگزار کرد، شیوع کرونا ویروس را به‌عنوان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد.

تدروس آدهانوم قبریسوس دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: در حال حاضر اطلاعاتی در مورد خسارت‌ها و تلفات ناشی از شیوع ویروس موسوم به ۲۰۱۹nCoV در کشوری با سیستم سلامت ضعیف وجود ندارد. ما باید به کشورها کمک کنیم تا برای مواجهه با هر شرایطی آمادگی لازم را داشته باشند.

  وی افزود: بنابر این دلایل، من به دلیل شیوع کرونا ویروس وضعیت اضطراری جهانی اعلام می‌کنم.

ویروس کرونا

  • تب کرونا در فرودگاه های بین المللی

تمامی فرودگاه‌های جهان به منظور جلوگیری از انتشار ویروس جدید و خطرناک چینی به سنجش میزان تب مسافران در پروازهای ورودی اقدام می‌کنند. درجه تب بالا در افراد یکی از اصلی ترین نشانه های ابتلا به این بیماری خطرناک است که فرودگاههای جهان با استفاده از دستگاههای اسکنر تب سنج (FevIR Scan Fever Screening System) بدون نیاز به تماس فیزیکی با مسافران و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت، دمای بدن و پیشانی مسافران را به راحتی اندازه گیری می کنند و در صورتی که تب آنها بالاتر از میزان طبیعی باشد، برای معاینات پزشکی دقیق تر انها را به قسمت جداگانه ای می فرستند که در انجا پزشکان و تیم های تخصصی حضور دارند. در صورت تایید علایم ابتلا به این ویروس، مسافران مبتلا به ویروس مذکور را قرنطینه خواهند کرد.

  • تاثیر شیوع بیماری کرونا بر المپیک ۲۰۲۰ توکیو

شایعاتی مبنی بر لغو المپیک ۲۰۲۰ توکیو مظرح شده بود. اما یوریکو کویکه، استاندار شهر توکیو امروز (جمعه) در یک مصاحبه اعلام کرد بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو هرگز به دلیل ویروس کرونا لغو نخواهد شد.

دولت ژاپن به صورت رسمی اعلام خواهد کرد افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شدند اجازه ورود به این کشور را نخواهند داشت.

  • تعطیلی جام جهانی از ترس بیماری کرونا

شیوع و گسترش ویروس کرونا سبب شد تا مسابقات جام جهانی و مسابقات آسیا_اقیانوسیه در رشته اسکی کوهستان و نیز مسابقات جام جهانی در رشته اسکی آلپاین که قرار بود به میزبانی چین برگزار شود، لغو شود.

این تصمیم از سوی کمیته برگزاری این رویدادها اعلام شده است.

  • تعطیلی لیگ قهرمانان آسیا در چین با شیوع بیماری کرونا

ویروس کشنده کرونا باعث شده است تا ورزش چین به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و بازیکنان سرشناس این لیگ به دنبال جدایی باشند. باشگاه‌های چینی در لیگ قهرمانان آسیا طبق اعلام AFC نمی‌توانند در خانه از حریفان خود پذیرایی کنند و این باعث می شود تا آنها متحمل ضرر مالی زیادی شوند.

از طرف دیگر هم بازیکنان بزرگ خارجی این لیگ به دنبال جدایی از لیگ چین هستند. کاراسکو نخستین جدا شده سرشناس لیگ چین است که تصمیم گرفت به باشگاه سابق خود اتلتیکو مادرید برگردد.

پائولینیو ستاره برزیلی سابق بارسلونا هم اعلام کرده که دیگر علاقه‌ای به ماندن در لیگ چین ندارد و به دنبال جدایی از تیم خود است.

بازیکنان سرشناس دیگری مثل هالک، اوسکار، یحیی توره، آرناتوویچ، دمبله و روندن هم در آستانه جدایی از لیگ متمول چین هستند اما در شرایط کنونی آنها نمی‌توانند کشور چین را ترک کنند و فعلا در قرنطینه به سر می‌برند.

خبری در خصوص قرنطینه شدن مسعود سعادتی بازیکن تیم ملی فوتسال ایران در تیم «ووهان» چینمنتشر و اعلام شده بود که این بازیکن در شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان حبس شده و اجازه خروج از شهر ندارد. خبری که صحت ندارد و این بازیکن فوتسال در حال حاضر در ایران و در صحت کامل به سر می‌برد.

  • المپیک تحت تاثیر ویروس کرونا

شیوه ویروس کرونا در چین باعث شد کنفدراسیون فوتبال آسیا رقابت‌های انتخابی المپیک زنان در این کشور را لغو کند. AFC قصد دارد این دوره از رقابت‌ها را به جای ووهان در شهر نیانجینگ برگزار کند.

ویروس کرونا

  • تب بالای بازارهای جهانی با ویروس کرونا

پس از آن که روند انتشار بیماری کرونا ارزش دلار در بازارهای جهانی روندی صعودی داشته است. مینوری اوچیدا، تحلیل‌گر ارشد بازار ارز در بانک «میتسوبیشی» گفت: در حالی که هنوز مشخص نیست که شیوع این بیماری تا چه حد باعث آسیب دیدن اقتصاد خواهد شد اما کاهش رشد اقتصادی به ویژه در چین مساله ای حتمی خواهد بود.

میانگین شاخص‌های عمده وال‌استریت روز جمعه (11 بهمن ماه) بیش از ۱.۵ درصد فروریخت. هفته گذشته، بدترین هفته وال‌استریت در ۶ ماه اخیر بود. شاخص S&P۵۰۰، هفته گذشته بیشترین کاهش یک روزه را از اکتبر ۲۰۱۹ تا کنون تجربه کرد. این شاخص وضعیت ۵۰۰ شرکت بزرگ در بورس ایالات متحده آمریکا را نشان می‌دهد. شاخص SPX نیز بیش از ۳ درصد فروریخت و با پایین‌ترین میزان آن در ماه ژانویه بسته شد. چرا که زنجیره عرضه جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار اختلال و کسب‌وکارهای مختلف گرفتار شده‌اند.

ایرلاین دلتا، ۲.۶۸ درصد از ارزش خود را این هفته از دست داد. ۳.۱۷ درصد از ارزش  گروه ایرلاین‌های آمریکا نیز بعد از آنکه شرکت‌ها تمام پروازهایشان به چین را لغو کردند، از دست رفت.

بازارها روز پنج‌شنبه (10 بهمن ماه) در سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس مرگبار کرونا، فرو ریختند. ایرلاین‌ها پروازشان را لغو کردند و فروشگاه‌های‌ بین‌المللی در چین شعبه‌هایشان را بستند. شاخص MSCI که وضعیت سهام ۴۹ کشور جهان را نشان می‌دهد، ۰.۵ درصد فروریخت. وضعیت سهام‌های اروپایی نیز به دنبال سهام‌های آسیایی قرمز شد. تقاضا برای داراییهای امن از اوراق قرضه تا طلا نیز افزایش یافت.

ویروس کرونا

  • سایه سیاه کرونا بر روی اپل

تیم کوک، مدیرعامل اپل اظهار کرده که شرکتش شیوع ویروس کرونا را که بر پیش‌بینی عملکرد سه ماهه آتی اپل سایه تیره‌ای انداخته است،  به دقت دنبال می‌کند.

این غول فناوری سفرهای کارکنانش را محدود کرده و ساعات فعالیت فروشگاه‌هایش در چین را کاهش داده است. همزمان کارخانه های تامین کننده قطعات محصولات اپل به مدت طولانیتری تعطیل خواهند ماند.

  • واکنش فیس بوک و استارباکس به شیوع بیماری کرونا

فیس بوک اولین شرکت آمریکایی بزرگی بود که اوایل هفته جاری از کارکنانش است از سفر به چین خودداری کنند. این غول شبکه احتمالی اعلام کرد برای حفاظت از کارمندانش با احتیاط فراوانی رفتار می‌کند.

شرکت استارباکس نیمی از شعبه‌هایش در چین را به منظور حفظ سلامتی کارکنانش و حمایت از تلاشهای دولت این کشور برای مهار ویروس کرونا تعطیل کرد. استارباکس تقریبا ۴۳۰۰ شعبه در چین دارد و با این تعداد شعبه، چین بزرگترین بازار این شرکت در خارج از آمریکا به شمار می‌رود.

  • تعطیلی پروازهای بین المللی از ترس شیوع ویروس کرونا

بسیاری دیگر از ایرلاین های بزرگ جهان همچون بریتیش ایرویز و لوفت‌هانزا نیز پروازهای خود را به چین در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور که تاکنون منجر به کشته شدن بالغ بر ۲۰۰ نفر و ابتلای بالغ بر ۷۰۰۰  نفر شده است، لغو کردند.

ترکیش ایرلاین به عنوان شرکت هواپیمایی حامل پرچم ترکیه که یکی از بزرگترین ایرلاین های فعال در سراسر جهان به شمار می رود، نیز به دنبال شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا در چین و مناطق شرق آسیا، اعلام کرده که پروازهای خود به چین را تا تاریخ ۹ فوریه لغو کرده و به حالت تعلیق در خواهد آورد.

  • ترس آمازون و علی‌اکسپرس از کالاهای چینی آلوده به بیماری کرونا

با توجه به صادرات انبوه چین به‌ویژه از طریق سیستم‌عامل‌های آنلاین مانند آمازون (Amazon) و علی‌اکسپرس ( AliExpress)  بسیاری از افراد نگران انتشار این ویروس از طریق کالاهای چینی هستند.

اما مقامات بهداشت آمریکا اظهار کردند: هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از طریق کالاهای چینی مشاهده نشده است.

ویروس کرونا

  • اقدامات گوگل برای اطلاع رسانی در مورد کرونا

گوگل در پی اعلام وضعیت اضطرار از طرف سازمان بهداشت جهانی برای بیماری کرونا، برای جستجوها در مورد ویروس کرونای جدید که شیوع آن مردم و دولت‌های سراسر دنیا را نگران کرده است، سرویس هشدار را برای چنین جستجوهایی فعال کرد تا کاربران مستقیما به اطلاعاتی که از جانب سازمان بهداشت جهانی و سایر منابع معتبر درباره این بیماری و شیوع آن منتشر شده است، دست یابند و با مطالب دروغ و گمراه کننده مواجه نشوند.

گوگل همچنین مبلغ 250 هزار دلار کمک مالی بلاعوض به صلیب سرخ چین تزریق کرده و از کارمندان خود نیزخواسته است تا از طریق یک کمپین داخلی برای مبارزه با بیماری کرونا پول جمع آوری کنند که در نتیجه آن تاکنون مبلغی بالغ بر 800 هزار دلار جمع شده است.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=66446

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. سلام ، ممنون از اطلاع رسانیتون کاش روشهای پیشگیری را هم میذاشتید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi