1

ورود آنفلوآنزای پرندگان قابل انتقال به انسان به کشور

  • کد خبر : 23635
  • 26 بهمن 1396 - 12:18
ورود آنفلوآنزای پرندگان قابل انتقال به انسان به کشور

ورود آنفلوآنزای پرندگان قابل انتقال به انسان به کشور

مدیرکل مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور از ورود سویه جدیدی از آنفلوآنزای پرندگان که قابلیت انتقال به انسان نیز دارد، خبر داد.

اختصاصی| آنفلوآنزای پرندگان قابل انتقال به انسان به کشور وارد شد

به گزارش دانستنی آنلاین علیرضا اکبرشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه سویه جدیدی از آنفلوآنزای پرندگان به کشور آمده است اظهار کرد: سویه جدید این ویروس H5N6 بوده و از پرندگان مهاجر به کشور آمده است.

وی افزود: این سویه در سال 2014 نیز در کشور چین گزارش شده بود و کشور ژاپن اکنون با آن درگیری دارد و از 25 روز پیش انگلستان نیز با آن درگیری پیدا کرده است.

  مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: این سویه در پرندگان حیات وحش تالاب بوجاق کیاشهر استان گیلان جداسازی شده است و قابلیت انتقال به انسان را دارد.

وی تصریح کرد: این سویه زمانی که در کشور چین شناسایی شده بود حتی مواردی از تلفات انسانی نیز داشته است.

اکبرشاهی گفت: خوشبختانه در کشور ما این ویروس در همان منطقه یادشده شناسایی شده است که ما نیز اقدامات خودمان را در آن منطقه انجام داده‌ایم و در حال حاضر صنایع طیور کشورمان از بابت این ویروس مشکلی ندارند و گزارشی درباره انتقال آن به مرغداری‌های صنعتی و حتی سنتی گزارش نشده است.

وی افزود: ویروس H5N8 (ویروس قبلی) کماکان در برخی نقاط کشور وجود داشته اما این ویروس به‌خلاف ویروس جدید قابلیت انتقال به انسان را ندارد.

مدیرکل بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: باتوجه به اینکه این ویروس با انسان مشترک است و امکان انتقال به انسان را دارد نگرانی‌هایی را برای ما ایجاد کرده است اما اقدامات اولیه و آنچه را در توان داشتیم انجام داده‌ایم.

وی در پاسخ به این سؤال که این ویروس جدید چه‌عوارضی برای انسان دارد و آیا به‌سرعت کشنده است یا خیر، گفت: همکاران ما در علوم پزشکی می‌توانند در این ارتباط پاسخ دهند و نظرات خود را اعلام کنند و ما به‌عنوان دامپزشکی نمی‌توانیم درباره بعد انسانی آن اظهار نظر کنیم.

مدیرکل بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی کشور با ارائه توصیه‌هایی به روستاییانی که طیور نگهداری می‌کنند گفت: این افراد باید طیور خود را محصور کنند و از تماس آن با پرندگان وحشی جلوگیری به‌عمل آورند.

چگونگی مواجهه مردم با این ویروس مشترک

مدیرکل بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا تخم پرندگان نیز حامل این ویروس بوده و قابلیت انتقال آن را به انسان دارد یا نه گفت: اگر واحد صنعتی طیوری را شناسایی کنیم که به این بیماری دچار شده است بلافاصله عملیات معدوم‌سازی در آنجا انجام می‌شود، محموله‌ها و نهادهای آن از جمله تخم‌مرغ به‌طور کامل معدوم می‌شود و اجازه نمی‌دهیم که وارد چرخه مصرف شود.

اکبرشاهی اظهار داشت: بایت سویه قبلی در شش ماه از سال بیش از 24 میلیون مرغ را معدوم کردیم این در حالی است که ابتدا به ساکن جای نگرانی انتقال به انسان داشت اما اینکه این ویروس ها امکان تغییر ژنتیکی دارند ما برای حفظ سلامت مردم معدوم‌سازی را انجام دادیم و ادامه می‌دهیم.

مدیرکل بیماری های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: دامپزشکی از خطرات این بیماری در کشور پیشگیری می‌کند اما باید توجه داشت که پرندگان گونه‌های مختلف این ویروس (آنفلوآنزا)‌ را با خود همراه دارند و در هر مهاجرت آن را جابه‌جا می‌کنند و سویه‌های این بیماری را به کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان منتقل می‌کنند.

وی اضافه کرد: مهم آن است که ویروسی که به کشور وارد شده به‌سرعت شناسایی کنیم و در مرحله اولیه با ایجاد سد از انتقال آن توسط پرندگان مهاجر به طیور عمومی و صنعتی جلوگیری کنیم.

وی با ارائه توصیه‌هایی به مردم در مواجهه با این بیماری گفت: آنچه مردم باید بدانند آن است که از دست زدن و تماس با پرندگان مهاجر و وحشی خودداری کنند همچنین از شکار پرندگان مهاجر و مصرف گوشت و تخم آن به‌جد خودداری کنند.

اکبرشاهی افزود: پرندگان مهاجر ممکن است حامل ویروس‌های دیگری نیز باشند که ما آنها را شناسایی نکرده باشیم که این موضوع برای خود پرندگان تلفات نداشته اما برای انسان خطرآفرین است.

منبع: تسنیم

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=23635

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi