0

واگذاری ۸ ملک شهرداری روی میز حناچی

  • کد خبر : 58973
  • 29 سپتامبر 2019 - 11:14
واگذاری ۸ ملک شهرداری روی میز حناچی

دانستنی آنلاین:استاندار تهران تهدید کرد که اگر شهرداری اختیار مراکز بهاران را به بهزیستی ندهد، به محاکم قضایی شکایت می‌کند. شهردار برای واگذاری چراغ سبز نشان داد ولی اعضای شورا می‌گویند حناچی نمی تواند بدون مجوز شورا ملکی را واگذار کند. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، «بهاران» محلی برای مهارت‌آموزی، ایجاد اشتغال و بازآفرینی روحی و جسمی معتادان […]

دانستنی آنلاین:استاندار تهران تهدید کرد که اگر شهرداری اختیار مراکز بهاران را به بهزیستی ندهد، به محاکم قضایی شکایت می‌کند. شهردار برای واگذاری چراغ سبز نشان داد ولی اعضای شورا می‌گویند حناچی نمی تواند بدون مجوز شورا ملکی را واگذار کند.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، «بهاران» محلی برای مهارت‌آموزی، ایجاد اشتغال و بازآفرینی روحی و جسمی معتادان بهبودیافته‌ است که مدتی در کمپ‌های ترک اعتیاد حضور داشته‌ و باید برای حضور در جامعه آماده شوند. این مراکز از سال ۹۴ به همت شهرداری تهران راه‌اندازی شد و قرار بود اقدامات بسیاری در جهت کاهش هر چه بیشتر آسیب‌های اجتماعی از طریق آن صورت گیرد.

به گفته کارشناسان و پژوهشگران حوزه اعتیاد ، ۸۰ درصد معتادان بعد از طی دوره درمان به علل مختلف دوباره به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند که ایجاد مراکزی همچون بهاران سبب می شود معتادان بهبود یافته به چرخه اعتیاد بازنگردند. بر همین اساس هرچند وظیفه ذاتی شهرداری مقابله با اعتیاد و پیشگیری از آن نبود ولی مراکز بهاران در مناطق ۲۲ گانه در دستور کار قرار گرفت.

راه‌اندازی مراکز آغاز و طی بیش از ۴ سال درهای بهاران بر روی زنان و مردان بهبود یافته باز شد. قرار بود پایتخت دارای ۲۴ مرکز بهاران در مناطق ۲۲ گانه باشد ولی این مراکز به بیش از ۸ مورد نرسید و حواشی این مراکز را گرفتار و پای شهردار، شورای شهری‌ها و حتی رئیس جمهور را به قضیه باز کرد و اکنون قضیه تا جایی پیش رفته که استاندار تهران شهرداری را به شکایت تهدید کرده است.

ماجرای مراکز بهاران چیست؟

ماجرا اختلاف بر سر واگذاری مراکز بهاران  است و انوشیروان محسنی بندپی،‌ استاندار تهران از جمله مخالفان اداره این مراکز توسط شهرداری محسوب می‌شود. وی درباره این موضوع اعلام کرد: در صورتی که شهرداری تهران با اختیار تام مراکز بهاران را به بهزیستی واگذار نکند، ما به محاکم قضایی و ریاست جمهوری شکایت خواهیم کرد.

وی بیان داشت: در بند ۳ ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری تهران مکلف شده است با بهره گیری، توسعه امکانات و ظرفیت های موجود نسبت به ساماندهی و ارائه همه خدمات و مراقبت موضوع ماده ۱۶ (نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ترک اعتیاد)  قانون مبارزه با مواد مخدر سالانه نسبت به پذیرش حداقل شش هزار معتاد بهبود یافته اقدام کند.

استاندار تهران تصریح کرد: همچنین در قانون برنامه ششم توسعه سازمان بهزیستی با همکاری شهرداری ها باید نسبت به بهره برداری و تکمیل مراکز نگهداری درمان ناشی از آسیب معتادان متجاهر و راه اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته در استان ها اقدام کنند.

استاندار تهران اظهار کرد: این همکاری در دستگاه ها فراهم شده که نسبت به جمع آوری و پذیرش معتادان متجاهر اقدام کنیم لذا اولویت ما با اقدامات پیشگیرانه است. بر همین اساس باید تلفیقی از اقدامات اجتماعی و حمایت های روانی و درونی ایجاد کنیم تا نسبت به درمان آسیب دیدگان بپردازیم که توانمندی، اشتغال، حمایت های مالی، تامین مسکن، اشتغالزایی و اعطای تسهیلات هم باید در مراحل بعدی فراهم شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما شهرداری است، خاطرنشان کرد: شهرداری  اصلی‌ترین وظیفه را در کاهش آسیب های اجتماعی دارد و از شهروندان در ابعاد مختلف عوارض دریافت می‌کند همچنین وظیفه عمده این نهاد هم اقدامات فرهنگی اجتماعی است، پس کدام کار فرهنگی و اجتماعی اولی تر از این مسئله که دغدغه مقام معظم رهبری و رییس جمهور هم است. با این اوصاف ما نامه ای به شهرداری و شورای شهر و ستاد مبارزه با مواد مخدر خواهیم نوشت تا بتوانیم از تمام ظرفیت در کاهش آسیب در جامعه استفاده کنیم.

اگر شهرداری امروز با اختیار تام این مراکز را واگذار کرد که هیچ، اگر نکرد ما به محاکم قضایی و ریاست جمهوری شکایت خواهیم کرد.

به محاکم قضایی و رئیس جمهور شکایت می‌کنیم

وی بیان داشت: اگر شهرداری امروز با اختیار تام این مراکز را واگذار کرد که هیچ، اگر نکرد ما به محاکم قضایی و ریاست جمهوری شکایت خواهیم کرد. از هشت مرکز بهاران دو مرکز  به کودکان کار و متکدی واگذار شده است ولی تکلیف شش مرکز باقیمانده هنوز مشخص نیست.

روحانی نحوه صحبت‌کردن به نمایندگان خود یاد بدهد

تهدید تند شهرداری و شورای شهرها توسط استاندار تهران واکنش شورای شهری‌ها را به همراه داشت تا جایی که محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: شورای شهر نماینده مردم است و اجازه دارد درمورد اموال مردم تصمیم بگیرد و هر برنامه در این زمینه توسط شهرداری بدون استناد به مصوبات شورای شهر اجرایی نمی‌شود.  بنابراین یا باید شهرداری لایحه ارسال کند و یا شورای شهر طرحی ارائه دهد تا در مورد اموال مردم تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: از آقای روحانی خواهش می‌کنم که به نمایندگان خود در استان‌ها یاد بدهد چگونه با نمایندگان مردم (نماینده شورای شهری‌ها) صحبت کنند؛ زبان کمک خواستن زبان تهدید نیست و شهرداری در هر مقطعی به کمک سایر دستگاه‌ها رفته است که نمونه‌هایی از آن در موضوع سیل و زلزله است.

حق‌شناس ادامه داد: شهرداری دهها مجموعه بهاران راه‌ اندازی کرده ولی کجا گفته شده که زیرساخت‌‌های شهرداری را باید تحویل دستگاه دولتی بدهیم دولت خودش به کُر وصل است و پول نفت و مالیات را باید به این موضوعات اختصاص دهد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: آقای استاندارد؛ تهران هزاران مساله دارد و زبان شما مسئولان باید براساس ضابطه و قانون باشد. ساختمان شهرداری را چرا باید به بهزیستی واگذار کنیم تا آنها به سازمان‌های مردم نهاد ارائه دهند لذا اول نحوه گفت‌وگو را یاد بگیرید و زبان‌تان تهدید نباشد دوما اینکه خودمان می‌توانیم این مراکز را به سازمان‌های مردم نهاد بدهیم.

شهرداری اجازه واگذاری ملک بدون مجوز شورا ندارد

علی اعطاء، سخنگوی شورای شهر تهران نیز نظری مشابه سایر شورای شهری ها دارد. وی درباره این موضوع گفت: در این زمینه با رئیس شورای شهر صحبت کردم و آقای هاشمی اساسا از این موضوع مطلع نبود ولی در واگذاری املاک شهرداری یک برنامه قانون وجود دارد و طبق بند ۶ ماده ۵۵ قانون، شهرداری‌ها مجاز نیستند املاک خود را بدون مجوز شورا انجام دهد و یا باید لایحه به شورا آورند و یا طرح آن در شورای شهر مطرح شود.

 

چراغ سبز شهردار تهران به واگذاری ملک به بهزیستی

اما پیروز حناچی، شهردار تهران آب پاکی را روی دست شورای شهری‌ها و مخالفت‌های آنها ریخت و درباره واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی اظهارداشت: شهرداری در اجرای این مسأله آمادگی دارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا اقدامات موثر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام گیرد.

 

بهاران از هدف خود دور شده است

اما نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با نظر شهردار تهران مخالف است و حتی به نظرش شهرداری از برنامه های خود در مراکز بهاران دور شده وی در این باره گفت: در مراکز بهاران بسیاری از مناطق حرفه‌آموزی به طور جد پیگیری نمی‌شود و نبود روانشناسان و مددکاران در مراکز بهاران جای سوال دارد.

وی بیان داشت: البته یکی از اهداف اصلی مراکز بهاران که همان حرفه‌آموزی است مغفول مانده و عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان خدمات اجتماعی از این نظر قابل نقد است که باید نظارت جدی بر عملکرد مجریان و کاستی‌ها داشته باشند.

واگذاری به شرط حفظ مالکیت برای شهرداری

حسن خلیل آبادی،‌عضو دیگر شورای شهر نیز درباره این موضوع گفت:  ترک اعتیاد به عهده شهرداری نیست با این وجود شهرداری در گذشته ساختمان‌های خود را در اختیار پیمانکاران گذاشت و برای آن هزینه کرد درحالی که معلوم نبود نتیجه چیست.

وی تصریح کرد: به نظرم بهتر است ساختمان‌ها را با حفظ مالکیت و نظارت شهرداری در اختیار بهزیستی بگذاریم البته همه این موضوعات باید حتما در صحن شورای شهر مطرح و پس از رأی گیری تصمیم گرفته شود.

واگذاری هر ملکی بدون مجوز شورا ممنوع است

بدون مجوز شورا واگذاری هر ملکی از شهرداری ممنوع است و این موضوع باید در شورا بررسی شود و همه رأی دهند.

زهرا نژاد بهرام نیز دربره این موضوع به فارس گفت: بدون مجوز شورا واگذاری هر ملکی از شهرداری ممنوع است و این موضوع باید در شورا بررسی و اگر همه صلاحدید آنها واگذاری بود، مراکز بهاران را به بهزیستی ارائه می‌دهیم.

مراکز بهاران زیر چتر دولت یا شهرداری؟

مراکز بهاران که قرار بود محلی برای کمک به معتادان بهبود یافته باشد اکنون با حواشی زیادی همراه شده و دعوا بر سر اینکه کدام سازمان آن را اداره کند بالا گرفته؛ شهردار به عنوان بالاترین مقام شهردای با واگذاری مراکز موافقت کرده و شورای شهری‌ها تأکید کرده اند بدون مجوز ما نباید اقدامی صورت گیرد.

حالا باید دید که شهرداری لایحه‌ای در این زمینه به شورای می‌آورد و پس از آن شورای شهری‌ها به لایحه شهردار رأی موافق می دهند یا خیر؟ از طرفی استاندار تهران نیز بر این موضوع  اصرا داشته و برخی گمانه زنی‌ها حکایت از تصمیم قطعی مدیران بدون نظر مثبت نمایندگان مردم در شهر دارد.

 

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=58973

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi