1

منشور مسئولیت اجتماعی شرکت سیمان ارومیه

  • کد خبر : 68616
  • 19 اسفند 1398 - 14:08
منشور مسئولیت اجتماعی شرکت سیمان ارومیه

دانستنی آنلاین: سازمان‌ها، نهاد‌ها و بنگاه‌هایی تجاری دولتی و غیر دولتی مانند شرکت سیمان ارومیه در راستای عمل به «مسئولیت اجتماعی» خود خط مشی یا منشوری را تعریف کرده‌اند. برخی از این مراکز، سیاست‌های کاری و سازمانی خود را بر اساس این خط مشی انتخاب و اجرا می کنند. اما در برخی دیگر، عمل به مسئولیت اجتماعی […]

دانستنی آنلاین: سازمان‌ها، نهاد‌ها و بنگاه‌هایی تجاری دولتی و غیر دولتی مانند شرکت سیمان ارومیه در راستای عمل به «مسئولیت اجتماعی» خود خط مشی یا منشوری را تعریف کرده‌اند. برخی از این مراکز، سیاست‌های کاری و سازمانی خود را بر اساس این خط مشی انتخاب و اجرا می کنند. اما در برخی دیگر، عمل به مسئولیت اجتماعی در حد شعار باقی می‌ماند.

دانستنی آنلاین با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، این منشورها را بازنشر می دهد. قضاوت در مورد عملکرد این نهادها و مراکز به ادعایِ خود مبنی بر پایبندی به این تعهدات و سیاست‌گذاری بر اساس منشور مسئولیت اجتماعی تعریف شده برای سازمان، به افکار عمومی واگذار می‌شود.

منشور مسئولیت اجتماعی شرکت سیمان ارومیه

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، شرکت سیمان ارومیه در سال ۱۳۵۴ با سرمایه گذاری جمعی از مردم منطقه و با هدف احداث کارخانه تولید سیمان در حوزه شهرستان ارومیه تاسیس گردید عملیات احداث خط تولید و نصب ماشین آلات آن از سال ۱۳۶۴ آغاز شد.

معرفی شرکت سیمان ارومیه

کارخانه سیمان ارومیه همزمان با یازدهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۳۶۸ با تولید آزمایشی کلینکر راه اندازی گردید و از اردیبهشت ماه ۱۳۶۹ رسماً به جمع تولید کنندگان سیمان کشور پیوست.

در راستای سیاست­های کلان برنامه توسعه از سال ۱۳۸۳ احداث یک خط تولید جدید در مجاورت خط فعلی در دستور کار قرارداد که براساس طرح توجیهی و فنی که از سوی شرکت خدمات مهندسی فارس و خوزستان ارائه گردید و با عنایت به مصوبه هئیت محترم وزیران در مورخه ۱۳۸۵/۰۶/۱۴ با سرمایه گذاری از طریق تامین اجتماعی طرح توسعه کارخانه سیمان ارومیه با ظرفیت اسمی ۳۳۰۰ تن در روز پس از آغاز عملیات اجرائی از مهر۱۳۸۵ در ۱۳۹۰/۰۳/۰۱ به بهره برداری رسید.

و هم اکنون این شرکت در دو فاز با تولید روزانه ۶۰۰۰ تن سیمان از نوع پوزولانی و تیپ یک توانسته با اشتغال زایی برای ۶۰۰ نفر بطور مستقیم و ۱۲۰۰ نفر بطور غیر مستقیم بعنوان بزرگترین واحد صنعتی استان آذربایجان غربی فعالیت نماید.

شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین با  ۶۲/۲۳ % بزرگترین سهامدار شرکت سیمان ارومیه می باشد و شرکتهای سرمایه گذاری تدبیر ، سرمایه گذاری ملّی ایران ، بیمه مرکزی ایران، صندوق سرمایه گذاری بورسیران و…. از عمده سهامداران این شرکت محسوب می شوند.

  • مسئولیت اجتماعی در حوزه کارکنان

ایمنی محیط کار

بروز حوادث و سوانح مختلف در سازمانها به خصوص مجموعه های تولیدی و صنعتی، سازمانها را به سمت و سوی استقرار مکانیزم هایی جهت کنترل حوادث و ریسکهای متعدد در محیط کار خود سوق داده است.

بعنوان مثال: استاندارد OHSAS18001  یکی از جامع ترین و کاملترین استانداردهایی است که بعنوان استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی با استقبال گسترده ای در سر تا سر جهان و همچنین در سطح کشور مواجه شده است.

شرکت سیمان ارومیه نیز با ایجاد تعهد در خط مشی سازمان مبنی بر تأمین سلامت محیط کار بر مبنای این استاندارد، از مکانیزه ها ۱- حذف خطرات ۲- جایگزینی خطرات  ۳- استفاده از تکنیک های مهندسی جهت کاهش خطرات ۴- استفاده از وسایل حفاظت فردی و غیره استفاده نموده است و تا حد نیازی به اهداف خود در ایمنی و بهداشت که همانا کاهش و کنترل ریسکهای ایمنی و بهداشت شغلی ناشی از ( ۱- عوامل زیان آور فیزیکی محیط کار ۲- عوامل زیان آور شیمیایی محیط کار ۳- عوامل زیان آور مکانیکی محیط کار ۴- عوامل زیان آور ارگونومیکی محیط کار  ۵- عوامل زیان آور بیولوژیکی محیط کار ) نائل آمده است.

سلامت کارکنان

توضیح در خصوص سلامت کارکنان در شرکت سیمان ارومیه 

با شروع عملیات ساختمانی و احداث کارخانه سیمان ارومیه و احد بهداری یا خانه بهداشت با جذب ۳ نفر بهداشتیار مجرب شروع به کار نمود.

به مرور زمان مجهز به لوازم درمانی و اورژانسی و  احیاء بیماران بد حال گردید.بطور یکه از سال ۱۳۷۴ با استخدام یک نفر پزشک عمومی که در یک نوبت کاری و از ساعت۷ صبح لغایت ۱۵ مشغول بکار می باشد کلیه امور درمانی کارکنان تحت نظر قرار گرفته شده – شرکت بمنظور سلامت کارکنان خود سالانه و بطور مرتب با اعزام پرسنل به مرکز طب استان و معاینه تخصصی توسط پزشک متخصص طب کار کلیه افراد از لحاظ ریوی، شنوایی و بینایی و عمومی مورد معاینه قرار گرفته و در صورت نیاز به درمان و ویزیت به پزشکان متخصص معرفی می گردند. که کلیه هزینه های صورت گرفته بعهده شرکت بوده و پرداخت می گردد.

شرکت سیمان ارومیه

با توجه به موارد فوق و اهمیت سلامتی هر یک از پرسنل شرکت سیمان ارومیه و تلاش واحد خانه بهداشت همواره آمارهای پزشکی و درمانی روبه بهبود بوده و شاخص های در نظر گرفته شده صعودی دارند.

ضریب تحقق توصیه های پزشک متخصص طب کار و سایر متخصصین در سال ۱۳۸۸ نسبت به ۱۳۸۷ سیر عمودی داشته و از ۸۱ درصد به ۸۹ درصد رسیده است.

ضریب کاهش وزن پرسنل دارای اضافه وزن با ویزیت پزشکان متخصص تغذیه در سال ۱۳۸۸ نسبت به ۱۳۸۷ سیر نزولی خوبی داشته و از ۳۲ در صد به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

با میزان کارکنانی که در طی آزمایشات خون صورت گرفته در مرکز بهداشت دارای کلسترول و تری گلسیریدبا توصیه پزشکان متخصص از ۴۳ درصد به ۳۱ درصد کاهش یافته است.

میزان بهبود پرسنلی که مشکلات ریوی داشته و طی معرفی پزشکان متخصص ریه با استفاده از عکس های رادیولوژی تحت درمان قرارداشته اند از ۹/۲۸ به ۵/۱۸ درصد کاهش یافته است . درصد در این مدت میزان مشاوره بهداشتی کارکنان یا پزشک و خانه بهداشت در طی سالهای گذشته سیر صعودی داشته و به ۹۵ درصد رسیده است.

آموزش در شرکت سیمان ارومیه

از زمان بهره برداری تا کنون مقوله آموزش در سیمان همواره جایگاه خاص و در خور توجهی داشته است.

این آموزش ها هم در راستای برنامه ریزی و اجرای آموزش های فنی، مدیریتی عمومی و تخصصی کاربردی در محل کارخانه یا موسسات آموزشی کشور و هم اعزام تعدادی از کارشناسان متخصصان جهت حضور در آموزشهای خارج از کشور (دانمارک، هندوستان و آلمان و سوئیس) بوده است.

واحد آموزش سیمان ارومیه به صورت کلی سیستم فرآیندی عملکرد و برنامه ریزی آموزشی خود را جهت افزایش میزان نفر ساعت، اثر بخشی و بهره وری آموزش کارکنان و تلاش در کاربردی نمودن آن و اثر بخش بودن دوره و سمینارهای آموزشی و استفاده از دانش کارشناسان و افراد مجرب داخل کارگاه و تخصصهای محلی به مرحله اجرا گذاشته و با توجه به تعیین نیاز سنجی ها و تهیه یک برنامه مصوب در قالب یک تقویم آموزشی منظم و منسجم نسبت به آموزش کارکنان در تمام سطوح خصوصاً کارکنان جدیدالاستخدام اقدام نموده است.

مقایسه عملکرد آموزش از سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۸۸ در شرکت سیمان ارومیه

 سال

اهم آمور آموزش

 ۱۳۸۴  ۱۳۸۵ ۱۳۸۶   ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ 
 پذیرش کا آموز  ۳۵ نفر  ۶۵ نفر  ۷۵ نفر ۸۰ نفر  ۱۰۰ نفر
 نفر ساعت آموزش  ۴۰۰۰ نفر  ۴۵۰۰ نفر  ۵۰۰۰ نفر  ۶۷۰۰ نفر  ۷۹۰۰ نفر
 سرآنه آموزش  ۷/۷ درصد  ۹/۶ درصد  ۱۱/۵ در صد  ۱۷ درصد  ۲۰/۷ درصد
 بودجه آموزشی  ۱۶/۵ میلیون تومان  ۱۸/۲ میلیون تومان  ۲۱ میلیون تومان  ۲۵ میلیون تومان  ۳۵ میلیون تومان
 اثر بخشی آموزشی  ۶۵/۲ درصد  ۶۷ درصد ۶۷ درصد ۷۰/۷ درصد ۷۳ درصد

اهم فعالیتهای آموزشی شرکت سیمان ارومیه اتمام پروژه نیاز سنجی جامع آموزشی کارکنان برای کلیه پستهای سازمانی که بصورت مکانیزه می باشد با روند ۳ الی ۵ سال قابل بازنگری مجدد خواهد بود.

بعد از نیاز سنجی آموزشی، برنامه ریزی ف اجرا، ارزشیابی و اثر بخشی آموزشها در اولویت عملکرد آموزش واحد آموزش بوده و در سایر وظایف عملکردی در حیطه پذیرش کارآموزان و بازدیدکنندگان، آموزشهای ضمن خدمت و بدو استخدام کارکنان فعالیت مستمری دارد.

شر

در زمینه وجه یادگیری و رشد کارکنان از جمله فعالیتهای جنبی آموزشی و پژوهشی مانند اطلاع رسانی و تغذیه منابع اطلاعاتی فنی و مهندسی با ایجاد یک فایل جداگانه در شبکه داخلی کامپیوتر با نام مدیریت دانش در چهار فایل جداگانه فنی و مهندسی، مدیریتی، مالی و بازرگانی و اطلاعات عمومی با روند به روز رسانی اطلاعاتی کارکنان نقش موثری را ایفا می کند همچنین در تشویق کارکنان به ادامه تحصیل به ارتقاء سطوح تحصیلی کارکنان که یکی از فعالیتهای عملکردی آئین نامه آموزشی شرکت نیز می باشد اقدام کرده است.

واحد آموزش با تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی آموزش و آئین نامه آموزشی شرکت که به صورت فرآیندی و سیستمی اعمال می شود. در چها ر مقوله: الف: برنامه های آموزشی ضمن خدمت ب: آموزشهای کارآموزان و بازدیدهای آموزشی ج: فعالیتهای ارتقاء سطوح تحصیلی د: فعالیتهای جنبی آموزشی و پرورشی در جهت پیشبرد اهداف شرکت تلاش می کند.

  • تنوع و فرصت های برابر

سیاست های استخدامی شرکت سیمان ارومیه

کارخانه سیمان ارومیه با ترکیب پرسنلی بشرح جدول ذیل :

کارشناس و مدارک بالاتر ۸۹ نفر
کاردان ۷۰ نفر
دیپلم ۱۱۲ نفر
زیر دیپلم ۱۲۳ نفر

در حال حاضر خط تولید ۳۰۰۰ تنی موجود کارخانه را اداره و برفعالیت های اجرایی طرح توسعه (فاز دوم) نظارت می نماید.

به منظور آماده سازی نیروهای جوان و آموزش دیده ، جهت استفاده در بهره برداری خط دوم تولید ، واحد اموراداری همزمان با آغاز فعالیت های اجرایی طرح توسعه (سال ۸۵) و مقارن با اجرای قانون نوسازی صنایع درخصوص بازنشستگی زودتر از موعد کارکنان، نسبت به جذب نیروهای جوان و متخصص جایگزین اقدام نموده و نیازهای پرسنلی خط دوم تولید را   مد نظر قرارداده است.

استفاده از نیروی بومی، تحصیلات بالاتر از حداقل نیازهای تعیین شده برای پستهای سازمانی ، توجه به سابقه مفید برای تصدی برخی پستهای سازمانی و تاکید بر مصاحبه عمومی و تخصصی و نیز آزمایش علمی پارامترهای قابل توجه در بکارگیری نیروهای جدید بوده است.

 

حوزه حفظ محیط زیست در شرکت سیمان ارومیه

اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی

پایش واندازه گیری آلاینده های کارخانه به منظور خوداظهاری سازمان محیط زیست تا سال ۸۷ بصورت ماهیانه انجام می گرفت . ازنیمه دوم سال ۸۷ بنا به سیاستهای شرکت وهلدینگ بصورت  سه ماه یکبار انجام می گیرد وشامل پارامترهای خروجی دودکشها وپساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب می باشد.

پایش واندازه گیری آلاینده های کارخانه در راستای الزام استاندارد ISO 14001  که بصورت سالیانه انجام می گیرد وشامل پارامترهای خروجی تمامی دودکشها ،تصفیه خانه فاضلاب، تست هوای پاک، صداهای زیست محیطی، خروجی اگزوز خودروهای سبک وسنگین وهمچنین تمامی پارامترهای مرتبط با ایمنی وبهداشت شغلی می باشد.

تمامی اندازه گیری ها هرسه ماه یکبار در قالب نظام IMS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته ونتایج تجزیه وتحلیل ها به مدیریت ارشد سازمان اعلام می شود.

نتایج اندازه گیری ها هر سه ماه یکبار به اداره کل محیط زیست استان ارسال می شود.
تمامی اندازه گیری ها توسط آزمایشگاه های معتمد سازمان حفاطت محیط زیست انجام می شود.

فاضلاب بهداشتی

سیمان ارومیه بمنظور تصفیه فاضلاب بهداشتی خود و بازگرداندن آب جهت استفاده در آبیاری اقدام به ایجاد تصفیه خانه نموده و ماهیانه پارامترهای کلیدی مانند (BODوCOD) را اندازه گیری می نماید و درصورت مشاهده تغییرات و خارج شدن آنها از حدود استاندارد اقدام اصلاحی لازم را به اجرای می گذارد از جمله پروژه های تعریف شده در این زمینه “پروژه مطالعاتی ریشه یابی ورفع علل بالا بودن میزان (BODوCOD)در تصفیه خانه فاضلاب” در سال ۸۶ بوددر حال حاضر خروجی اندازه گیری شده مطابق با استانداردهای مصوب می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=68616

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi