1

مسئولیت فردی شهروندی یا مسئولیت افراد در برابر شهر خود

  • کد خبر : 34015
  • 25 دسامبر 2018 - 10:59
مسئولیت فردی شهروندی یا مسئولیت افراد در برابر شهر خود

مسئولیت فردی شهروندی آمیخته‌ای از وظایف و مسئولیت‌های شهروندان در قبال یکدیگر، شهر و دولت یا قوای حاکم و مملکت است و متقابلا حقوق و امتیازاتی از آن ها بهره مند می شود.

مسئولیت فردی شهروندی آمیخته‌ای از وظایف و مسئولیت‌های شهروندان در قبال یکدیگر، شهر و دولت یا قوای حاکم و مملکت است و متقابلا حقوق و امتیازاتی از آن ها بهره مند می شود.

ابعاد مسئولیت فردی

مسئولیت فردی با توجه به ابعاد مختلف ازجمله مسئولیت فردی در قبال خویش، مسئولیت فردی در قبال خانواده، مسئولیت فردی در مورد همسایگان و … در نوشتار های پیشین مورد بررسی قرار گرفت.
همه آنچه گفته شد به مسئولیت افراد در برابر شهر خود یا مسئولیت فردی شهروندی منتهی می شود. به این معنی که افراد اگر نسبت به مسئولیت های فردی در برابر خویش، خانواده و همسایگان آشنا بوده و متعهد به انجام تعهدات باشند، دربرابر محل زندگی خود اعم از روستا و شهر و نهایتا کشور خود نیز مسئولیت پذیر خواهند بود.

شهروند کیست؟

یک فرد در یک جامعه به عنوان شهروند و عضو رسمی یک شهر، ایالت یا کشور است. البته آنچه به عنوان شهروند بیان می شود به معنای فردی است که در یک جامعه کوچک به نام روستا یا بزرگتر به نام شهر و کشور زندگی می کند و تابعیت و سکونت در یک کشور را دارد و در دنیا به عنوان شهروند آن کشور شناخته می شود پس بدین معنا شهروند تنها ساکنین شهر را دربر نمی گیرد.
این دیدگاه، مسئولیت‌هایی را به شهروند یاد آور می‌شود که برخی از آن ها در قانون پیش بینی و تدوین شده‌ و برخی نیز در قانون پیش بینی نشده و در عرف عامه و در میان مردم به عنوان مسئولیت افراد شناخته شده است و می توان آن ها را به عنوان زیر مجموعه مسائل اخلاقی به شمار آورد.

مسئولیت فردی شهروندی

در واقع مسئولیت فردی شهروندی آمیخته‌ای از وظایف و مسئولیت‌های شهروندان در قبال یکدیگر، شهر و دولت یا قوای حاکم و مملکت است که در مقابل آن حقوق و امتیازاتی که وظیفه تامین آن حقوق بر عهده مدیران شهری(شهرداری)، دولت یا به طور کلی قوای حاکم می‌باشد. به مجموعه این حقوق و مسئولیت‌ها«حقوق شهروندی» اطلاق می‌شود.

شهروندی مفهومی است که با مسئولیت فردی شهروندی و مسئولیت پذیری آحاد جامعه همراه است. در جامعه مدنی، شهروند دریافته است که بی مسئولیتی انسان های پیرامونی، او را در مسیر پرنوسانی قرار می دهد و چنانچه خود نیز نسبت به پدیده های پیرامون خود بی مسئولیت باشد، محیط زندگی خود و دیگران را دچار آسیب می کند از این جهت، زیباترین احساس خوشایند در مقوله شهروندی، تلاش برای همکاری، تعاون و بار مسئولیت خود و دیگران را به دوش کشیدن است.

ادامه دارد …

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=34015

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi