1

حلقه مفقوده نظارت بر مؤسسه های خیریه

  • کد خبر : 39208
  • 09 ژوئن 2019 - 23:45
حلقه مفقوده نظارت بر مؤسسه های خیریه

حلقه مفقوده نظارت بر مؤسسه های خیریه ، نبودن یک قانون جامع برای نظارت بر فعالیت های مالی و اقتصادی این مؤسسات است .

دانستنی آنلاین: حلقه مفقوده نظارت بر مؤسسه های خیریه ، نبودن یک قانون جامع برای نظارت بر فعالیت های مالی و اقتصادی این مؤسسات است .

قانون جامع، حلقه مفقوده نظارت بر مؤسسه های خیریه

  قانون جامع، حلقه مفقوده نظارت بر مؤسسه های خیریه

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از ایرنا، موسسات خیریه سلامت در توسعه این بخش سلامت در جامعه بسیار تاثیرگذار هستند؛ اما نبودن قانون جامع امکان نظارت های بیشتر را سلب و تحقق این مهم را بیش از گذشته کم می کند.

مشارکت های مردمی و مؤسسه های خیریه در بهبود و ارتقای سطح سلامت و زندگی قشرهای مختلف مردم بویژه گروه های هدف نقش بسزایی دارند؛ چرا که این موسسه ها تلاش دارند با استفاده از ظرفیت های مردمی هزینه های سرسام آور را کاهش دهند. در این میان بخش سلامت و بهداشت و درمان از جمله بخش های اجتماعی و اثرگذار در کشور به شمار می رود که در سال های گذشته نهادهای خیریه و سازمان های مردم نهاد با وجود کمبودهای فراوان و مشارکت خیران در این حوزه فعال می باشند و تاکنون روند روبه رشدی نیز داشته اند.

فعالیت ۸۷۰ موسسه خیریه در حوزه سلامت کشور

به گفته معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون بیش از ۸۷۰ موسسه خیریه در حوزه سلامت کشور فعالیت می کنند و علاوه بر آن ۶۲۰ سازمان مردم نهاد نیز با محوریت ترویج آموزه های حوزه سلامت در استان های مختلف به فعالیت مشغول هستند.

در سال های گذشته نیز فعالیت سازمان ها و مؤسسه های خیریه حوزه سلامت نیز روند روبه رشدی داشته و برخی از آنها توانسته اند با ایجاد اعتمادسازی و بهره گیری از ظرفیت خیرین خدمات رایگان را به بیماران تحت پوشش خود حتی از اقصی نقاط کشور ارائه کنند و اما در این میان تعدد این مراکز و موازی کاری های آنان مانع از حرکت هدفمند می شود.

لزوم شفاف سازی در مؤسسه های خیریه

مسؤولان دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی در ارتباط با فعالیت مؤسسه های خیریه حوزه سلامت امعتقدند که این مؤسسه های خیریه باید به لحاظ عملکردی و مالی شفاف سازی کنند تا اعتماد مردمی سلب نشود. هم اکنون مؤسسه های خیریه بسیاری در استان های مختلف فعالیت می کنند که از طریق آن ها منابع مردمی برای خدمت رسانی به بیماران نیازمند داده می شود، اما نگرانی احتمالی شهروندان این است که موازی کارها به اتلاف وقت منجر شود.

در صورتی که همه مؤسسه های خیریه در یک راهبرد کلی و در راستای اهداف تعیین شده ای حرکت کنند، مشکلات به مراتب کمتری ایجاد می شود و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

موسسه ها و انجمن های خیریه سلامت در کنار مردم و برای حمایت از بیماران تشکیل شده اند که اقدامی ارزشمند بشمار می رود اما بروز مسائلی مانع از حرکت های هدفمند آنها شده است. هم اکنون انجمن ها و خیریه های حوزه سلامت بدون دخالت دولت فعالیت می کنند و در واقع هیچ نوع کنترل و نظارتی بر عملکرد، فعالیت ها و حتی هزینه کرد آنها وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=39208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi