3

قطعه سازان ایرانی در انتظار حل معضلات صنعتی ومالی

  • کد خبر : 30813
  • 06 آگوست 2018 - 9:52
قطعه سازان ایرانی در انتظار حل معضلات صنعتی ومالی

قطعه سازان ایرانی در انتظار حل معضلات صنعتی ومالی

فعالان ومسئولان حوزه قطعه سازی خودرو درگفتگو با ((دنیای اقتصاد)) تاکید کردند: یکی از بزرگترین چرخه های تولیدی کشور را قطعه سازان خودرو تشکیل می دهند.

به جرات می توان به این نکته مهم اشاره کرد که یکی از بزرگترین چرخه های تولیدی کشور را قطعه سازان خودرو تشکیل می دهند.

افزایش تیراژتولید خودروهای داخلی ومونتاژ خودروهای خارجی،نشان از این واقعیت دارد که شرکت های قطعه ساز به طورمداوم وبدون توقف به تولید وبه روزرسانی محصولات خود می پردازند.

همزمان با محدودیت هایی که قطعه سازان در چند ماه اخیر برای حصول مواد اولیه وهمچنین مجادله برسر قیمت گذاری ها داشتند.برخی از این شرکت های قطعه ساز نیز پیشرفت ها ونوآوری هایی را در بخش خصوصی بدست آوردند.

تبدیل تحریم ها به فرصت در جهت رشد صنعت قطعه سازی

مهدی یونسیان، مدیرعامل  پیشین شرکت مهرکام پارس که تامین کننده بعضی قطعات شرکت ساپکو است با بیان اینکه ماسیاستی را درجهت احترام به شعار امسال که ((استفاده از کالا ومواد ایرانی)) است تعریف کردیم که بر اساس آن درصد زیادی از آن مواد اولیه ای  که از خارج کشور وارد می کردیم را بتوانیم  در داخل ایران تولید کنیم.

وی افزود:باشرکتهای دانش بنیان وارد مذاکره شدیم ودستاوردی که این مذاکرات برای ما داشت،تولید مواد اولیه با قیمت مناسب تر وکیفیتی قابل رقابت با نمونه های خارجی بود.

مدیرعامل شرکت مهرکام پارس در توضیح  موضوع((قدرت قطعه سازان برای رفع نیاز خط تولید خودروسازان))گفت:در زمان تاسیس مهرکام پارس، توان تولید شرکت به تناسب مطالباتی بوده است که شرکت ایران خودرو از این شرکت انتظار داشته است اما به علت اینکه سرعت رشد ایران خودرو فراتر از این شرکت بوده است در شرایط کنونی  فقط در بعضی از اقلام تک سورس هستیم ودر بعضی موارد هم سایر شرکت های قطعه ساز برای تامین قطعات به ایران خودرو ورود کرده اند.

وی در زمینه اقدامات لازم جهت عبور از رکود در زمان تحریم های خارجی گفت:ما در سال گذشته برای حوزه تولید شرکت ۲ برنامه کاربردی،کوتاه مدت وبلند مدت تعیین کردیم که با تعیین این برنامه ها استفاده بهینه از ظرفیت نیروی انسانی وامکاناتی که در اختیار داریم توام با بسترسازی های لازم برای تولید محصولات جدید در دستورکار قرار گرفت.

یونسیان در خصوص برنامه های شرکت مهرکام پارس در سال گذشته گفت:افزایش فروش شرکت مهرکام پارس در سال ۹۶،کاهش توقف خطوط تولید شرکت ایران خودرو را به میزان ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته، کاهش ضایعات تولیدی شرکت به میزان ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته، رسیدن به نمره کیفی بالای ۹۰ از سوی ساپکو از اعم فعالیت های شرکت در سال ۹۶ بوده است.

مدیرعامل شرکت مهرکام پارس با اشاره به اینکه سیستم کاری برنامه ریزی شده در سال گذشته را می توانیم برای سال جاری اجرا کنیم وهدف گذاری بهتری داشته باشیم افزود: باید برنامه ریزی های بلندمدتی را برای مقابله با مشکلات آینده در تامین قطعات ورسیدن به پوشش کامل خط تولید ایران خودرو انجام دهیم.

وی درباره سیاست های یک شرکت قطعه ساز در زمان تحریم،با استفاده از امکانات موجود جهت حفظ استمرار کارکرد خط تولید گفت: ما محدودیت های پیش آمده را به عنوان یک فرصت می بینیم که بتوانیم با برنامه ریزی مناسب از این شرایط عبور کنیم.

یونسیان افزود:مطمئنا در شرایط خاص کنونی باید با استفاده از توانمندیها وقابلیتهایی که داریم با پیگیری فرصت ها در مسیر رشد وپیشرفت قدم برداریم.

اعطای مشوق های مالیاتی لازمه ادغام قطعه سازان

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه که شرکت های خودروسازی با توجه به حجم نیازهای خود به واحد هایی که با تیراژ بالا تولید می کنند و مجهز به واحد R&D   هستند سفارش قطعه می دهند گفت: راهکار افزایش توان تولیدی قطعه سازان کشور را درادغام و یکپارچه سازی ۵۰۰ الی ۶۰۰ قطعه ساز طرف قرارداد با ساپکو , مگاموتور و سازه گستر است.

 وی تصریح کرد: با ادغام امکانات و ظرفیت های این واحد های تولیدی میزان قطعات مورد نیاز شرکت های خودروسازی تامین و تکمیل خواهد شد که لازمه آن اعطا مشوق های مالیاتی و تغییر نگرش مدیران واحد های تولیدی است .

نعمت بخش اضافه کرد: شرکت های خودروساز با وجود دشواری های کنونی همچون تامین ارز، بروکراسی و هزینه های سنگین گمرکی تمایل به واردات ندارند و به همین دلیل از این تغییر نگرش استقبال خواهند کرد مگر اینکه قیمت و کیفیت تولید قطعات داخلی رقابتی و به صرفه نباشد.

افزایش کیفی قطعات خودرو در گرو توجه به دغدغه قطعه سازان

محمدرضا نجفی منش رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه  قطعه سازان خودرو کشور  در خصوص ادغام واحد های تولیدی قطعه ساز به دلیل عدم توان کمی در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان اظهارکرد : خودروسازان کشور این موضوع را باید به صورت موردی و مصداقی بیان کنند وگرنه مجموعه های قطعه سازی فعال حدود ۸۰% قطعات مورد نیاز خودروسازان را به خوبی تامین می کنند و در این خصوص مشکلی وجود ندارد .

وی تصریح کرد: البته با برطرف کردن  ۳ دغدغه اصلی و حیاتی قطعه سازان به طور حتم کیفیت و کمیت تولید قطعات خودرو بالاتر می رود.

نجفی منش افزود: نخستین دغدغه های خودروسازان عبارت است از  اینکه مطالبات قطعه سازان به موقع و حداکثر ظرف مدت ۱ ماه پرداخت گردد و از آنجایی که از سال ۹۵تا کنون با وجود افزایش ۷۲% مواد اولیه ۵۶% دستمزد و ۲۰% سربار قیمت قطعات تولیدی تعدیل نشده است به صورت عاجل باید به این موضوع رسیدگی شود تا حداقل قیمت گذاری خودرو ها توسط خودروساز انجام شود.

وی در بیان دغدغه دوم قطعه سازان گفت: رویه غلط قیمت گذاری توسط شورای رقابت باید متوقف گردد و دغدغه سوم قطعه سازان ایرانی این است که با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با برگزاری نمایشگاههای تخصصی شرکت های داخلی و دانش بنیان در خصوص تامین ۲۰% باقیمانده از قطعات مورد نیاز خودروسازان تدبیری اندیشه شود که در این شرایط حساس کنونی بهترین راه حل برای برطرف کردن این مشکل اجرای اقتصاد مقاومتی و توجه به توان تولیدی داخلی توام با استفاده از ظرفیت های شرکت های قطعه سازایرانی است.

ساسان قربانی یکی از فعالان با سابقه صنعت قطعه سازی کشور در خصوص توان قطعه سازان در برابر نیاز خودرو سازان  گفت:قطعه سازان در حال سپری کردن بدترین شرایطی هستند که تا به حال با آن مواجه بوده اند و به علت وابستگی بین خودروسازان و قطعه سازان ، هرکدام از این بخش ها تضعیف شود ، بخش دیگر هم متضرر می گردد .

 وی افزود: بخشی از مشکلات پیش آمده از درون صنعت قطعه سازی است ، اما بخش عمده مشکلات را باید خارج از این صنعت پیگیری کرد . مسائل مختلفی نظیر مالیات ، ارز ، روادید ، بیمه ، بانک ها و همچنین نداشتن سیاست روشن و نقشه راه برای فعالیت بخش تولید و صنعت  را می توان جزو بزرگترین مشکلات  قطعه سازان در کشور بیان کرد .

 این فعال صنعت خودروسازی کشور اضافه کرد:ما در شرایط فعلی نمی توانیم اهدافی که در نظر داشته ایم را محقق کنیم و هدف گذاری های بلند مدت ۱۴۰۴ نیز دیگر قابل دسترس به نظر نمی رسد .

وی اضافه کرد : نبود نقدینگی از مشکلات بزرگی است که قطعه سازها با آن رو به رو هستند . تاخیر در پرداخت بدیهی ها توسط شرکت های خودرو سازی توام با تلاطم های ارزی به ما اجازه بستن قرارداد های مشخص و مدت دار را نمی دهد .

 قربانی گفت:از دیگر معضلاتی که قطعه سازان خودرو با آن رو به رو هستند ، قوانین مرتبط با تولید و صنعت است . بانک ها، ارزش افزوده ، تامین اجتماعی ، موازین مالیاتی و قانون کار کشور باید مورد بازبینی قرار گرفته و ارگان های مسئول آن ها به معنای واقعی به یاری صنعت بیایند .

وی تاکید کرد: صنعت قطعه سازی و در کل صنعت در ایران با موانعی مواجه است که در هیج جای دنیا تولید کنندگان با آن ها آشنایی ندارد وما برای تامین مواد اولیه که اولین رکن تولید است و حتی فرستادن نیروها برای آموزش به کشورهای دیگر باید به دنبال ارز بگردیم.

این فعال صنعت خودروسازی کشورتصریح کرد: ما برای اینکه صنعت کشور متضرر نشود و نرخ بیکاری بیشتر نشود باید برای حفظ تولیدمان به دنبال ارز بگردیم  و در این مصاف نا برابر تولید کننده وطنی ، بعضی نیز گلایه دارند که چرا تولید و صادرات ما مثل شرکت های خارجی نیست  و ما حتی توان قیمت گذاری مشخص برای صادرات هم نداریم .

قربانی درباره موضوع علت بالا نرفتن قیمت قطعات خودرو گفت :  در ایران مرکزی را به نام شورای رقابت ایجاد کرده اند که مانع از رشد صنعت کشور و و باعث ضرر اقتصاد است . خودرویی با قیمت مثلا ۲۴ میلیون تومان تولید می شود اما در بازار آزاد ۲۹ میلیون تومان به فروش می رود . به شرکت اجازه بالا بردن قیمت ها داده نمی شود و در نتیجه خودروسازها هم اجازه بالاتر بردن قیمت را در این اوضاع به قطعه سازها نمی دهند . در حقیقت شاهد هستیم در یک چرخه بیمار همه به جز دلالان متضرر می شوند  وخودرو سازها  و همچنین  قطعه سازهای بدون پشتوانه هم مجبورند برای کمتر کردن ضررهای وارده تعدیل نیرو کنند و وقوع این پروسه برای صنعت بازدارنده است .

وی در مورد آینده قطعه سازی در کشور تصریح کرد: در این بحران هم قطعه سازان دولتی و هم خصوصی دچار مشکل هستند  اما مدیران خصوصی که نگران نیروی کار و صنعت هستند ، اعتراض های خود را به گوش مسئولان می رسانند وبا توجه به کاهش شدید تولید خودروسازان ، سفارش قطعه سازان نیز به شدت کاهش می یابد  در نتیجه هزینه سر بار تولید بالا می رود و اگر قیمت تمام شده قطعه بالا نرود ، آن واحد قطعه ساز برای ادامه حیات مجبور به تعدیل نیرو و کم کم به علت هزینه های بالای تولید ، از چرخه رقابت  خارج می شود.

سخن آخر

بنابراین با توجه به سخنان مسئولان وفعالان صنعت خودروسازی کشور به نظر می رسد اگر به زودی مشکلات قطعه سازان خصوصی ودولتی برطرف نشود در آینده ای نه چندان دور شاهد تعطیلی واحدهای قطعه سازی خودرو در نقاط مختلف کشور خواهیم بود که وقوع این اتفاق موجب افزایش میزان بیکاری می شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد – ویژه نامه غرب استان تهران

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=30813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi