3

عوامل ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی

  • کد خبر : 11192
  • 19 فوریه 2017 - 9:34
عوامل ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی

آنچه در این نوشتار به آن می پردازیم پیرامون انواع مسکن همان عاملی که بدون وجود آن امکان جمع شدن افراد در یک جامعه کوچک یا بزرگ مننتفی می باشد. لذا بطور اجمال به انواع مسکن و محاسن و مشکلات هر یک ، آپارتمان و عوامل ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی خواهیم پرداخت.

#عوامل_ارتقا #فرهنگ_آپارتمان_نشینی #بیشتر_بدانیم #دانستنی

در این که انسان موجودی اجتماعی است و زندگی او باید به صورت اجتماع و دسته جمعی باشد شکی نیست زیرا نیازمندي هاي انسان ایجاب می کند که با همکاري سایر همنوعان خود به رفع آنها بپردازد، هر فردي عهده دار کاري شود و هرگروهی مشکلی را حل کند تا زندگی براي همه سعادت بخش و دلپذیر گردد. اما آنچه در این پژوهش به آن می پردازیم پیرامون انواع مسکن همان عاملی که بدون وجود آن امکان جمع شدن افراد در یک جامعه کوچک یا بزرگ مننتفی می باشد. لذا بطور اجمال به انواع مسکن و محاسن و مشکلات هر یک ، آپارتمان و عوامل ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی خواهیم پرداخت.

خانه هاي تک واحدي

مسکن به معناي محل سکونت جایی است که انسان در آن زندگی می کند و انواع متفاوتی دارد. خانه هاي تک واحدي یکی از انواع مسکن بوده و غالبا” از یک محیط باز مانند حیاط تشکیل شده و همچنین مشتمل بر محلی بسته می باشد که داراي سقف بوده و افراد در آنجا زندگی می کنند. البته امروزه به دلیل افزایش جمعیت کمتر شاهد چنین خانه هایی می باشیم خصوصا” در شهرهاي بزرگ غالبا”خانه هاي جدید را به صورت آپارتمانی بنا می کنند.

آپارتمان چیست؟

آپارتمان خانه اي است داراي چندین پرت(منزل) خانه یا چندین آشکوب(طبقه) خانواده ها در یک قلمرو معین همسایگی زندگی می کنند ولی خدمات عمومی و فضاهاي تفریحی به طور مشترك در دسترس آنان قرار می گیرد.

مقوله انبوه سازي با تولید مسکن یعنی زمین- مصالح- سرمایه- دانش فنی و تکنولوژي ساخت از یک سو و مدیریت ساخت و بازار مسکن و سیاست هاي ناظر سر و کار دارد. در رابطه با ساختارهاي فضایی به مشکلاتی مثل مسکن و انبوه سازي سر و کار داریم.

این مشکلات شامل موارد زیر می باشند:

مشکلات مربوط به ساختار اجتماعی شهر ·

مشکلات ساختار کالبدي ·

مشکلات مربوط به ساختار فعالیتی شهر ·

بارزترین سمبل معماري جدید و شهرسازي، آسمان خراش ها می باشند. براي تأمین نیازهاي فضایی جمعیت رو به ازدیاد شهرها چاره اي بجز رشد عمودي آنها نیست. آسمان خراش ها از جهات مختلف با زندگی روزمره درآمیخته شده اند. این ساختمان ها قرار بود مسأله حاشیه نشینی را حل کند، برعکس کیفیت زندگی را پایین آورده است. آپارتمان هیچ وقت جاي یک مسکن سالم و طبیعی را نمی گیرد. بالکن، جاي حیاط باغچه را نمی گیرد.کودکان در تماس مستقیم با طبیعت نیستند و همسالان خود را از دست داده اند. ساختمان هاي بلند ضد برقراري جریان هوا هستند. ساختمان هاي بلند علیه جامعه عمل می کنند. و تشکل هاي خانواده و محله را برهم می زنند. روابط اجتماعی و اقتصادي سالم و طبیعی ر ا برهم می زنند. ساختمان هاي بلند علیه شبکه حمل ونقل– ارتباطات- تجهیزات و تسهیلات شهري نیز عمل می کنند. ساختمان هاي بلند تراکم ایجاد کرده و جاده ها و خیابان ها و شبکه آبرسانی برق و تلفن را پیچیده و مشکل می کند و نهاد هاي انسانی مثل مسجد- کلیسا- مدرسه و مکان هاي تاریخی را در لابلاي خود قرارداده و مشاهده آنها را غیر ممکن و یا مشکل می کنند.

فرهنگ آپارتمان نشینی چیست؟

در واقع فرهنگ همسایه داري یا آپارتمان نشینی همان هنجارها و ارزش ها و یا امور مادي است که براي افراد همسایه معقول و ارزشمند می باشد و افکار و احساسات و رفتار آنها را شکل داده و یا به نوعی تحت تأثیر قرار می دهد. این هنجارها همگی در ارتباط با برخورد با همسایگان می باشد که البته گاهی ممکن است هنجارها و ارزش هاي افراد معقول و مطابق با شرع نباشند.

به طور کلی از آنجائی که ما مسلمان هستیم و اسلام دین کاملی است و در تمام زمینه هاي فردي و اجتماعی براي انسان ها دستوراتی دارد لذا هنجارها و ارزش هاي مورد قبول ما برطبق دستورات اسلام خواهد بود که

خود مطابق عقل نیز می باشد. البته ما نمی توانیم ادعا کنیم که تمام این دستورات در رفتار ما عینیت پیدا کرده است زیرا واقعیت چیز دیگري را بیان می کند اما در هر حال دستورات اسلام در این زمینه مورد قبول عموم بوده و حتی مطابق قانون و در برخی موارد با کسانی که رفتاري ضد آن داشته باشند برخورد خواهد شد.

عوامل ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی

این عوامل از مجموعه اي از کارهاي فرهنگی و حتی قانونی تشکیل شده که به ذکر آن می پردازیم. پایگاه دانستنی آنلاین معتقد است که بهترین اقدام در این زمینه آگاه کردن افراد به حقوقی است که در شرع و قانون ذکر شده و با اجراي آن حقوق همسایگان از آزار یکدیگر در امان خواهند بود. شیوه خاص ساختمان سازی ها گاهی کاملاً اشتباه می باشد و به جاي این که به آسایش افراد توجه شود به زیبایی آن پرداخته اند. از جمله قراردادن درهاي رفت و آمد 2 خانواده در کنج دیوار به طوري که اگر هر دو نفر همزمان از خانه خارج شوند به یکدیگر برخورد خواهند کرد. اگر ساختمان ها طوري ساخته شوند که تأسیسات مربوط به آب و برق همسایگان با کنتور حداگانه اي نصب شود، علاوه بر این که جلوي اختلافات زیادي را می گیرد بلکه عده اي با مصرف زیاده از حد، خرج زائدي را بر مخارج سایر خانواده ها تحمیل نمی کنند. براي نظافت آپارتمان می توان نوبت گذاشت تا در پاکیزگی محیط اخلالی ایجاد نشده و همه افراد نیز در این زمینه همکاري داشته باشند. یکی از کارهاي مؤثر و مفید دراین زمینه تعیین مدیر ساختمان و تشکیل جلسات متعدد با حضور اعضاي ساختمان است. مدیر می تواند فعالیت اعضا را کنترل کرده و به آن انتظام بخشد و از طرفی با متخلفین برخورد کند. جلسات منظم ماهانه ویا هفتگی با حضور تمام همسایگان می تواند آنها را با مشکلات ساختمان آشنا ساخته و وادار به چاره جویی در جهت حل آن نماید. مدیر ساختمان می تواند فردي مطمئن خارج از افراد ساختمان باشد که ماهیانه مبلغی از طرف همسایگان به او پرداخت می شود و او در عوض هماهنگی امور ساختمان را به عهده می گیرد.حتی این مراقبت می تواند 24 ساعته و به نوبت با فرد دیگري صورت گیرد تا در ورود و خروج افراد نیز کنترل شود. یکی از راهکارهاي مؤثر براي وادار کردن افراد به رعایت حقوق همسایگان برخورد قانونی با فرد متخلف می باشد که البته در مرحله اول با تذکر و امر به معروف و در مراحل بالاتر با اطلاع دادن به پلیس می توان به مشکل پایان داد در هرحال بهترین کار آگاه کردن افراد و تبلیغات در این زمینه است که می توان توسط آموزش و پرورش و مربیان و روحانیون و خصوصا” صدا و سیما و.. صورت گیرد، آموزش هاي عمومی در دراز مدت همیشه اثر مطلوبی بجا گذاشته اند.

منبع: اداره آموزش شهروندی شهرداری منطقه 3

گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi