2

صرفه جویی، فرهنگ فراموش شده

  • کد خبر : 29927
  • 26 تیر 1397 - 8:32
صرفه جویی، فرهنگ فراموش شده

صرفه جویی، فرهنگ فراموش شده

پیشینیان ما به سخت کوشی، مصرف متعادل و خودداری از هر گونه اسراف شهره بودند و فرهنگ شفاهی،آیین ها و سنت های باقی مانده از گذشته نیز تاکیدی بر این صفت نیکوی ایرانیان است، اما گویی نسل جدیدامروز چندان دلبستگی به این فرهنگ ندارد.

شلنگ رها شده آب شرب در کوچه برای شستن ماشین، روشن بودن طولانی مدت تلویزیون و رادیو حتی زمانی که کسی به آن نگاه نکرده و گوش نمی دهد ، روشن ماندن لامپ ها بدون نیاز به روشنایی آن ، استفاده از لامپ های پرمصرف بزرگ در مغازه ها برای جلب مشتری، باز ماندن شیر آب،حمام طولانی با بازماندن شیرآب ، استفاده از خودروهای شخصی حتی برای گشت و گذار در درون شهرها، استفاده ازآبیاری غرقابی در کشت محصولات و هدر رفت کلان آب، مصرف بیش از نیاز مواد غذایی و زباله های مملو از ته مانده غذاها و … از جمله مواردی از اسراف است که در زندگی روزمره با آن مواجه بوده و همچنان هر روز در جلوی دیدگان ما تکرار می شود.
تب مصرف امروزه دامنگیر جامعه ایرانی شده و چنان پیوستگی بازندگی امروزی پیدا کرده که دل کندن از آن حتی به میزان کم امری سخت بشمار می رود،نسل جدید حتی با تحمل مشقت ها و هزینه های بسیار ترجیح می دهد که بیش از نیاز و اندازه مصرف کرده و حدی و مرزی را نیز برنمی تابد.
بر اساس مطالعات انجام شده، ایرانی ها در مصرف بسیاری از اقلام در ردیف نخست قرار داشته و بیش ازمتوسط جهانی مصرف می کنند. به عنوان نمونه درحالی که متوسط سرانه مصرف برق در جهان ۹۰۰ کیلو وات است این میزان در ایران ۲۹۰۰ کیلووات ساعت است.
در آب نیز سرانه جهانی مصرف ۱۵۰ لیتر و در ایران ۳۰۰ لیتر است، در مصرف بنزین نیز سرانه جهانی ۱۵لیتر می باشد در حالی که این میزان در ایران ۹۰ لیتر است.
سرانه مصرف گاز نیز در ایران ۱۷۰۰مترمکعب بوده و در جهان ۶۰۰ متر مکعب و در زمینه نان هم مصرف جهانی برابر با ۲۵کیلوگرم است در حالی که در ایران این میزان ۱۶۰ کیلوگرم برآورد می شود.
به گزارش ایرنا، در این میان مصرف آب و برق در کشور وضعیت بغرنجی به خود گرفته و مشکلاتی را نیز ایجاد کرده که نیاز به توجه بیشتر به آن ضروری به نظر می رسد.
در زمینه برق که این روزها کشور در زمینه تامین آن با مشکلاتی مواجه است، چندان همراهی از سوی شهروندان صورت نمی گیرد و با وجود تاکید و درخواست مسئولان برای صرفه جویی همچنان مصرف زیاد بوده و خاموشی های ضربتی به اجبار از سوی وزارت نیرو در مناطقی از کشور اعمال می شود.
بر اساس اعلام مسئولان وزارت نیرو توان تولید برق در کشور حداکثر ۵۲ هزار مگاوات است و این میزان در روزهای اوج مصرف به ۵۶ تا ۵۸ هزار مگاوات در کشور می رسد.
بر این اساس،روزانه چیزی حدود چهار تا ۶ هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد و رفع این کمبود در شرایط کنونی به جز صرفه جویی چاره ای ندارد.

آب نیز به عنوان مایه حیات از چند دهه پیش در کشور وضعیت نامناسبی یافته و با وجود تاکید کارشناسان و مسئولان همچنان مصرف بی رویه آن در کشور ادامه داشته و در حال خالی کردن ذخایر زیرزمینی از این نعمت الهی هستیم.
کاهش ذخایر آب در سفره های زیرزمینی و سدها بیش از گذشته به چشم می خورد و این اتفاق به دلیل برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی و نیز مصرف زیاد شهروندان به وجود آمده است.

به گفته مسئولان ، دلیل اصلی کاهش ذخایر آبی استان ، استفاده بی رویه کشاورزان و شهروندان از آب در تامین شرب می باشد و ضرروی است مصرف بی رویه آب در بین خانواده ها به درستی مدیریت شود.
کارشناسان معتقدند که با وجود هشدارهای زیاد هنوز عمق خطر کمبود آب برای بسیاری از شهروندان احساس نشده و ضروری است که در زمینه مصرف بهینه آب در بخش های مختلف آشامیدنی ، کشاورزی و صنعت فرهنگ سازی شود.
توجه به سفارش های دینی درباره مذمت اسراف در کنار توجه به فرهنگ قناعت و مصرف متعادل می تواند بعنوان اساسی ترین اهرم در رفع مشکلات کنونی در مصرف زیاد بویژه در زمینه آب و برق عمل کند، ضمن اینکه فرهنگ سازی و برخی اقدام های عملیاتی از سوی دولت نیز برای مهار مصرف گرایی شدید حاکم بر جامعه ضروری به نظر می رسد.

** وزیر نیرو: در صرفه جویی با دیگر کشورها فاصله زیادی داریم
رضا اردکانیان وزیر نیرو در سفر هفته گذشته خود به استان اردبیل گفت: ملت ایران از فرهنگ غنی برخوردار بوده و دارای پیشینه تاریخی درخشانی هستند اما متاسفانه در زمینه مصرف و صرفه جویی از دیگر ملت ها فاصله داریم .
وی بیان کرد: در مصرف انرژی همچنان چندین برابر دیگر کشورها مصرف کرده و فرهنگ صرفه جویی در بین ما نهادینه نشده است.
به گفته وی، تنها۱۰درصد صرفه جویی درمصرف برق کافی است تامشکل موجود درتامین نیازکشور رفع شده و به خاموشی ها پایان داده شود.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه کشور ما منطقه ای نیمه خشک و خشک است،بیان کرد: همانگونه که پیشینیان ما با ابتکار اقدام به تولید و مصرف بهینه از منابع بویژه آب می کردند اکنون نیز باید فرهنگ صرفه جویی در بین مردم ما نهادینه شود.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰

به این خبر امتیاز دهید

۰/۵ (۰ نظر)
لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=29927

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi