3

شیوع کیست ساده استخوانی در کودکان ایرانی

  • کد خبر : 27140
  • 30 آوریل 2018 - 14:51
شیوع کیست ساده استخوانی در کودکان ایرانی

شیوع کیست ساده استخوانی در کودکان ایرانی

عضو هیأت رئیسه انجمن جراحان ارتوپدی اطفال ایران گفت: کیست ساده استخوانی در کودکان ایرانی بسیار شایع است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران؛ دکتر شیرین زمانی در همایش ماهانه انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران با موضوع اطفال درباره شایع ترین تومورهای استخوانی در کودکان با بیان اینکه این بیماری در پسران شایع تر از دختران است، افزود: تومورهای خوش خیم در کودکان انواع مختلفی دارد اما اغلب به شکل کیست استخوانی بروز می یابد. شایع ترین تومور خوش خیم استخوانی در کودکان Unicameral Bone cyst است که به آن کیست ساده گفته می شود. این بیماری بر خلاف نامی که دارد ساده نیست و نیاز به درمان دوره ای دارد.
وی ادامه داد: این تومور بیشتر در بالای استخوان ران یا بازو به وجود می آید و منجر به ایجاد حفره در استخوان می شود. کیست ساده منجر به بروز علائم ظاهری نمی شود بنابراین در بیشتر موارد بیماران به صورت تصادفی یا به دنبال وارد شدن ضربه به استخوان و هنگام تصویربرداری تشخیص داده می شود.
این عضو هیات رئیسه انجمن ارتوپدی اطفال ایران با بیان اینکه احتمال بدخیم شدن این کیست استخوانی بسیار اندک است، یادآور شد: اگر بیماری تشخیص داده شود و اقدامات درمانی آغاز شود ، بیمار بهبود می یابد.
دکتر زمانی با تأکید براینکه درمان این کیست به اندازه تومور و میزان درد استخوانی بیمار بستگی دارد، گفت: اگر اندازه تومور کوچک باشد و بیماری دردی احساس نکند بیمار فقط تحت نظر قرار می گیرد اما اگر اندازه تومور افزایش یابد و منجر به بروز دردهای استخوانی شود پزشک تصمیم به جراحی بیمار می گیرد.
وی افزود: انجام جراحی نیز مراحل مختلفی دارد، برای مثال اگر کیست فقط منجر به ایجاد حفره استخوانی شده باشد پزشک به محل مورد نظر کورتن تزریق می کند.
این فلوشیپ ارتوپدی کودکان ادامه داد: اما اگر پزشک متوجه علائم دیگری در کیست شود ناچار به برداشت تومور می شود که برخی افراد ممکن است پس از برداشت تومور نیاز به پیوند استخوان نیز داشته باشند.
وی با بیان اینکه بیماران پس از جراحی بهبود می یابند، گفت: پس از جراحی بیمار باید به مدت ۲۴ ساعت آنتی بیوتیک دریافت کند و تا پایان سن رشد سالانه ۲ بار برای معاینه به پزشک مراجعه کند.
این متخصص جراحی ارتوپدی اطفال با بیان اینکه کیست ساده استخوانی در کودکان بسیار شایع است، افزود: متأسفانه علت دقیق و عوامل مؤثر در بروز این بیماری شناخته نشده است. میزان بروز این بیماری در دنیا و از جمله کشور ما از شیوع بالایی برخوردار است.
دکتر زمانی با توجه به نقش ژنتیک و ازدواج های فامیلی، تصریح کرد: هنوز تأثیر هیچ یک به اثبات نرسیده اما میزان شیوع در دختران بیش از پسران است.
این عضو هیأت رئیسه انجمن جراحان ارتوپدی اطفال ایران درباره احتمال عود تومور پس از درمان و جراحی، گفت: احتمال عود تا قبل از اتمام سن رشد بسیار زیاد است اما پس از سن رشد این احتمال بسیار کم می شود.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=27140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi