2

سبک تغذیه غربی زمینه تحلیل شناختی و آلزایمر را تسهیل می‌کند

  • کد خبر : 126840
  • 24 ژوئن 2022 - 7:03
سبک تغذیه غربی زمینه تحلیل شناختی و آلزایمر را تسهیل می‌کند

براساس مطالعه جدید، سبک تغذیه غربی در بروز تحلیل شناختی و آلزایمر تاثیر دارد. به گزارش دانستنی انلاین ، در زمینه ابتلا به بیماری آلزایمر مطالعات مختلفی صورت گرفته که براساس یک پژوهش جدید، محققان به نقش سبک تغذیه غربی در بروز تحلیل شناختی و بیماری‌های نورولوژیک در موش‌های آزمایشگاهی پرداختند. مطالعات پیشین ثابت می‌کرد […]

براساس مطالعه جدید، سبک تغذیه غربی در بروز تحلیل شناختی و آلزایمر تاثیر دارد.

سبک تغذیه غربی زمینه تحلیل شناختی و آلزایمر را تسهیل می‌کند

به گزارش دانستنی انلاین ، در زمینه ابتلا به بیماری آلزایمر مطالعات مختلفی صورت گرفته که براساس یک پژوهش جدید، محققان به نقش سبک تغذیه غربی در بروز تحلیل شناختی و بیماری‌های نورولوژیک در موش‌های آزمایشگاهی پرداختند. مطالعات پیشین ثابت می‌کرد که تغذیه ناسالم در بروز چاقی و ابتلا به آلزایمر مؤثر است.
طی سال‌های اخیر، تحقیقاتی در زمینه ارتباط بین تغذیه ناسالم غربی با واکنش‌های جدی در بدن به‌‌خصوص سرطان پروستات، سپتیسمی خون و عفونت‌‌های مزمن روده انجام شد. پژوهش اخیر نشان می دهد که این سبک تغذیه بر مغز نیز تاثیر می‌گذارد و زمینه‌ساز بیماری آلزایمر می‌شود.
سبک تغذیه غربی عموما شامل دریافت مقدار زیادی خوراکی‌های پرکالری، چربی‌‌های زیاد و فاقد ریزمغذی‌های کافی است. در مطالعه قبلی، محققان نوعی پپتید (پلیمر کوچک از به‌هم پیوستن اسیدهای آمینه) را به‌عنوان راهی برای مسدودکردن سیگنال‌های سدیم-پتاسیم سلولی شناسایی کردند که با مسدودکردن این سیگنال‌ها، روند چاقی در موش‌هایی که تغذیه پرچرب دارند کاهش می‌یابد. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد این سبک تغذیه از طریق افزایش سیگنال در سلول‌های چربی زمینه‌ساز تحلیل شناختی و تخریب نورون‌ها می‌شود زیرا برمغز به‌ویژه هیوکامپ که نقش اساسی در یادگیری و حافظه بلندمدت دارد، اثر می‌گذارد.
برای دستیابی به این نتایج، محققان به تغییر ژن‌ در موش‌های آزمایشگاهی پرداختند. گروهی از موش‌ها به‌مدت 12 هفته رژیم غذایی معمولی و گروهی دیگر رژیم غذایی غربی داشتند. به موش‌ها همچنین آنتی‌بیوتیک داکسی‌سایکلین داده شد تا سیگنال‌های سلول‌های چربی افزایش یابد. محققان متوجه شدند موش‌هایی که سبک تغذیه غربی داشتند به میزان قابل‌توجهی در مقایسه با گروه دیگر اضافه وزن پیدا کردند. همچنین دچار مقاومت قابل‌توجه به انسولین، انرژی کم و کاهش سطح اکسیژن نیز در آنها دیده شد.
علاوه بر این، سبک تغذیه غربی مولکول‌‌های سیتوکین که زمینه‌ساز التهابات بدن هستند را نیز افزایش می‌دهد که ممکن است عامل ابتلا به برخی بیماری‌‌ها به‌خصوص بیماری‌ های استحاله‌ای مغز باشد. محققان به این نکته نیز دست یافتند که رژیم غذایی غربی منجر به تغییرات رفتاری و تغییر در ژن‌ها و سیگنال‌های مشابه با مبتلایان به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون شود.
از همین‌رو محققان توصیه می‌‌کنند که در کنار پرهیز از این نوع عادات غذایی ناسالم به مصرف بیشتر سبزیجات، میوه‌‌ها و چربی‌های سالم که اصول تغذیه مدیترانه است توجه گردد./به سایت ایران

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=126840

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi