1

راه پُر دست‌انداز رسیدن به خانه بخت/ آسان‌گیری، میانبری برای وصل جوانان

  • کد خبر : 31293
  • 25 مرداد 1397 - 10:23
راه پُر دست‌انداز رسیدن به خانه بخت/ آسان‌گیری، میانبری برای وصل جوانان

راه پُر دست‌انداز رسیدن به خانه بخت/ آسان‌گیری، میانبری برای وصل جوانان

ازدواج آسان، تنها راه گسترش امر ازدواج در جامعه

ترویج ازدواج آسان به عنوان یک ضرورت در جامعه مطرح است و نقش خانواده و مسئولان نیز در ترویج این امر بسیار مهم و تاثیر گذار است.

هر ساله اول ذی الحجه سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، یاد آور روایتی از یک زندگی ساده است. پیوندی عمیق که در نهایت بی آلایشی و به دور از هر گونه تکلف؛ نشانگر یک زندگی ساده و پر از مهر و محبت است.

رخداد این مناسبت در تقویم؛ بهانه ای است تا صحبت کردن درباره ازدواج و تمام شاخ و برگ آن به میان آید. این مهم ترین مرحله زندگی هر فرد است که زمانی از بدیهی ترین و معمول ترین نیازهای انسان به شمار می رفت، اما امروز به یک غول بی شاخ و دم تبدیل شده است که انگار قرار نیست مایه آرامش و برکت باشد.

 گواه این مطلب، آمار های تکان دهنده طلاق و تجرد همراه با کوه مشکلاتی که در مسیر ازدواج جوانان به وجود آمده و متاسفانه هر روز به شکل‌های مختلف در حال نمایان است. از طرفی شاید به جرأت بتوان گفت که بیشتر صحبت ها، قول ها و برنامه ها برای ازدواج آسان همچنان در حد حرف باقی مانده است و حقایق موجود در جامعه این ادعا را اثبات می کند.

نهادهای سیاست گذار در حوزه ازدواج طی سال های اخیر نسبت درباره تاخیر سن ازدواج هشدار داده اند و حتی برخی آمارهای مربوط به طلاق را نگران کننده خوانده اند. کاهش نرخ ازدواج و عدم تمایل جوانان به زندگی زناشویی و روی آوردن به زندگی غیر طبیعی تجرد، فاجعه بزرگی برای جهان بوده که دامن گیر انسان قرن ما شده است.

امروزه اغلب جوانان دلیل گریز از ازدواج را مشکلات اقتصادی و نبود توان مالی عنوان می کنند. سبک زندگی جوانان دهه های اخیر تغییر فاحشی نسبت به سبک زندگی چند نسل قبل داشته است. به همین دلیل اغلب جوانان حاضر نیستند با حداقل ها در هیچ مقوله ای کنار بیایند و همین امر باعث شده که توقعات بالا رود و امکان فراهم کردن این توقعات وجود نداشته باشد. نداشتن کار مناسب و درآمد ثابت، عدم توانایی مالی برای برگزاری مراسم آبرومند عروسی، تامین خواسته های طرف مقابل و همچنین عدم تمکن مالی برای تامین جهیزیه از نمونه های پررنگ در زمینه  مشکلات اقتصادی است.

بنابر این بخش بسیاری از موانع اقتصادی ریشه در دیدگاه فرهنگی دارد. در همین زمینه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «موانع فرهنگی ازدواج را دست کم نگیرید. البته موانعی هم وجود دارد، ولی همه اقتصادی نیست. موانع اقتصادی بخشی از مشکل است، عمده‌ موانع فرهنگی است؛ عادت‌ها، تفاخرها، تکاثر، چشم و هم‌چشمی‌ها، تجمل‌طلبی‌ها.. این‌هاست که یک مقدار نمی‌گذارد آن کاری که باید انجام بگیرد، صورت پذیرد. باید شما و خانواده‌هایتان این گره‌ها را باز کنید.»

محمد علیخانی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: ازدواج مایه آرامش روحی و روانی برای جوانان است و جوانان در شروع زندگی خود باید ازدواجی آسان داشته باشند.

وی افزود: دختران و پسران جوان ازدواج می‌کنند تا به آرامش برسند نه اینکه بعد از ازدواج با هزینه‌های بی‌مورد مراسم عروسی و یا خرید گران‌قیمت‌ترین وسایل و مایحتاج زندگی، خود را در میان قسط و وام ببینند و آرامش روحی خود را بهم بزنند که چگونه باید این هزینه‌ها و اقساط را پرداخت کنند. به‌جای مراسمات آن‌چنانی می‌توان یک جشن کوچک گرفت تا جوانان بدون ریخت‌وپاش  بتوانند زندگی خود را به راحتی شروع کنند.

علیخانی ادامه داد: جوانان می توانند هزینه های اضافی جشن و مراسمات خود را پس انداز کنند تا در آینده بتوانند زندگی با رفاه تری داشته باشند.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: دولت و مسئولان باید زمینه‌های ازدواج آسان را برای جوانان فراهم کنند تا آن ها بدون دغدغه های مالی و شغلی بتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند. البته زوجین و خانواده های آن ها باید در این زمینه توقعات خود را کم کنند تا جوانان بتوانند به راحتی تشکیل خانواده بدهند.

وی با اشاره به سخنان رسول اکرم(ص) که می فرمایند: « بهترین ازدواج ها آن است که آسان انجام گیرد»، تاکید کرد: برخلاف تصور خیلی‌ها که میگویند باید همه‌چیز فراهم باشد تا بتوان یک زندگی بی‌دردسر و آرام را شروع کرد، در حال حاضر زندگی‌هایی را می‌بینیم که با کمترین شرایط و امکانات ممکن شروع‌ شده‌اند و از استحکام بیشتری برخوردارند و عشق در میان زن و مرد بیشتر موج می زند.

با این حال صرف پرداختن به مسائل اقتصادی و برجسته سازی مادیات و یا افکار کلیشه ای در عدم تحقق ازدواج پایدار چندان به صلاح نیست، چرا که دلایل پنهان دیگری از جمله عدم توانایی در انتخاب همسر مناسب و سردرگمی جوانان در انبوه ملاک ها و معیارهایی که زمانه به آن دیکته می کند و نیز فقدان مهارت های لازم برای داشتن یک زندگی آرام و بی تنش، سهم بیشتری در بروز مشکلات این حوزه داشته است. البته مسائل دیگری چون بالا رفتن میزان تحصیلات به خصوص بین دختران، از بین رفتن توازن بین تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج و مشکلات فرهنگی مثل سرزنش تقاضای ازدواج از طرف دختران یا ازدواج نوبتی فرزندان از بزرگتر به کوچکتر نیز به عنوان دلایل بالا رفتن سن ازدواج و کاهش آمار ازدواج اعلام می شود.

البته اخیرا وزارت جوانان برای حل برخی مشکلات ازدواج، کانون هایی را با عنوان کانون ازدواج آسان بنا کرده است تا راهی باشد برای برخورد با مشکل اقتصادی جوانان در امر ازدواج. در این طرح سعی بر آن بوده تا خدمات این موسسات مخصوص طبقه خاصی از جامعه نبوده و همه جوانان بتوانند با کمک این کانون‌ها، از خدمات ارزان آن استفاده نمایند؛ در واقع تنها هدفی که این موسسات دنبال می کنند،کمک به افزایش ازدواج آسان  است.

در این شرایط وظیفه خانواده هاست که چشم وهم چشمی را کنار گذاشته و با کم کردن توقعات در زمینه ازدواج جوانان، فرهنگ ازدواج آسان را در میان جامعه ترویج نمایند تا جوانان به راحتی بتوانند تشکیل زندگی داده و از معضلات اجتماعی تاخیر در ازدواج جوانان  کاسته شود.

منبع:  باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31293

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi