3

دیابت نوع 2 پیری مغز و تحلیل شناختی را تسریع می‌کند

  • کد خبر : 126849
  • 24 ژوئن 2022 - 7:23
دیابت نوع 2 پیری مغز و تحلیل شناختی را تسریع می‌کند

دیابت نوع 2 یکی از بیماری‌‌هایی است که زمینه‌ساز تخریب نورون‌های عصبی می‌شود. محققان بر این باورند که ابتلا به این بیماری روند پیری مغز را تسریع می‌کند و در کاهش قشر خاکستری مغز تاثیر دارد. به گزارش دانستنی انلاین ،دیابت نوع 2 یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که در 90% موارد نیاز به […]

دیابت نوع 2 یکی از بیماری‌‌هایی است که زمینه‌ساز تخریب نورون‌های عصبی می‌شود. محققان بر این باورند که ابتلا به این بیماری روند پیری مغز را تسریع می‌کند و در کاهش قشر خاکستری مغز تاثیر دارد.

دیابت نوع 2 پیری مغز و تحلیل شناختی را تسریع می‌کند

به گزارش دانستنی انلاین ،دیابت نوع 2 یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است که در 90% موارد نیاز به تزریق انسولین خواهدبود. این بیماری به‌تدریج زمینه‌ساز عوارض جدی مانند آنفارکتوس قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی و اختلالات کبد می‌شود که در صورت عدم‌کنترل منظم قند خون به‌سرعت اتفاق می‌افتد.
از جمله دیگر عوارض دیابت نوع 2 می‌توان به تخریب نورون‌های عصبی اشاره کرد. براساس مطالعات اخیر، محققان دریافتند که روند پیری مغز در مبتلایان به این بیماری مزمن حدود 26% نسبت به دیگران افزایش می‌یابد.
برای دستیابی به این نتایج، ارزیابی شناختی جامعی در زمینه مراقبت بالینی از 20 هزار فرد 50 تا 80 ساله انجام شد که بعضی از آنها مبتلا به دیابت نوع 2 بودند. با توجه به این داده‌ها، محققان توانستند تغییرات مغزی و شناختی خاص مرتبط با دیابت را تعیین کنند که مهم‌ترین آنها تغییر در عملکردهای اجرایی مانند یادگیری و انعطاف‌پذیری فکری و سرعت پایین‌تر پردازش مغز است. به گفته محققان، عملکرد شناختی مبتلایان به دیابت نوع 2 به‌طور مداوم و قابل‌توجهی نسبت به افراد سالم هم‌سن و با سطح تحصیلات مشابه کمتر است.
از طرفی گرچه همه افراد با افزایش سن به‌تدریج دچار کاهش قشر خاکستری مغز می‌شوند اما این اتفاق در مورد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 سریع‌تر دیده می‌شود.
نکته بسیار مهم اینکه روند آسیب نورون‌ها پیش از اینکه دیابت با انجام تست قند خون تشخیص داده‌شود، اتفاق می‌افتد و مدت‌ها پیش از اینکه مصرف دارو یا تزریق انسولین تجویز شود، بیمار دچار این عوارض می شود‌. از همین‌رو؛ تصویربرداری مغزی برای تشخیص زودهنگام و مراقبت در زمینه آسیب‌ نورون‌های مغز در این بیماران ضروری است تا بتوان اقدامات و درمان‌های مؤثر را در کوتاه‌ترین زمان پیشنهاد داد./به سایت ایران

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=126849

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi