1

دانستنی های زیست شناسی-وزیکول های خارج سلولی واستفاده درمانی از آن ها

  • کد خبر : 139050
  • 13 فوریه 2023 - 9:10
دانستنی های زیست شناسی-وزیکول های خارج سلولی واستفاده درمانی از آن ها

دانستنی آنلاین: وزیکول یا ریز کیسه یک حباب درون یا بیرون سلول است که حاوی مایع یا سیتوپلاسم بوده و پوسته آن یک غشای دولایه لیپیدی است. وزیکول‌های خارج سلولی به وسیله انواع مختلفی از سلول‌ها، از جمله سلول‌های مزانشیمی، سلول‌های ایمنی، سلول‌های اندوتلیال، سلول‌های اپی‌تلیال، سلول‌های عصبی، سلول‌های بنیادی جنینی و سلول‌های سرطانی، ترشح […]

دانستنی آنلاین: وزیکول یا ریز کیسه یک حباب درون یا بیرون سلول است که حاوی مایع یا سیتوپلاسم بوده و پوسته آن یک غشای دولایه لیپیدی است.

وزیکول‌های خارج سلولی به وسیله انواع مختلفی از سلول‌ها، از جمله سلول‌های مزانشیمی، سلول‌های ایمنی، سلول‌های اندوتلیال، سلول‌های اپی‌تلیال، سلول‌های عصبی، سلول‌های بنیادی جنینی و سلول‌های سرطانی، ترشح می‌شوند.

این وزیکول هاحامل زیست‌مولکول‌های عملکردی شامل دی‌ان‌ای (DNA)، میکروآران‌ای‌ها (MicroRNA)، آران‌ای پیام‌رسان (Messenger RNA)، آران‌ای‌های طویل غیر کدکننده (Non-Coding RNA)، لیپید‌ها و پروتئین‌ها هستند؛ به همین دلیل اثرات فیزیولوژیک متنوعی بر سلول‌های هدف خود دارند.
با توجه به این که وزیکول‌های خارج سلولی می‌توانند به عنوان یک گزینه امن، ارزان قیمت و در دسترس، جایگزین سلول درمانی شوند، در سال‌های اخیر پژوهش‌های زیادی در خصوص آنان صورت گرفته است.
با هدف معرفی و بررسی جزئیات وزیکول‌های خارج سلولی استخراج‌شده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی و لنفوسیت‌های تی (T) تنظیم‌کننده، دکتر مسعود وثوق از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به همراه پژوهشگرانی از کشور‌های روسیه، ترکیه و مولداوی، با نگارش مقاله‌ای مروری، به بررسی استفاده درمانی وزیکول‌های خارج سلولی به دست‌آمده از سلول‌های مذکور در درمان بیماری‌هایی، چون سندرم زجر تنفسی حاد، بیماری‌های خود ایمنی و سرطان پرداختند.
از این مقاله چنین برمی آید که وزیکول‌های خارج سلولی، با توجه به محتوای منحصر به فردشان، می‌توانند به عنوان نشانگر زیستی در تشخیص برخی از بیماری‌ها مورد توجه قرار گیرند. همچنین با توجه به توانایی‌شان در حفاظت از زیست‌مولکول‌هایی که حمل می‌کنند و عبور از غشا‌های زیستی، ابزار مناسبی برای انتقال دارو محسوب می‌شوند.
پژوهش‌های زیادی روی وزیکول‌های خارج سلولی استخراج‌شده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی انجام شده است و این وزیکول‌ها به تعدیل سیستم ایمنی شهرت دارند، اما به دلیل اثر دوگانه بر تومور‌های سرطانی، هنوز استفاده از آنان در این حوزه مورد بحث است.
پژوهش‌های کمتری روی وزیکول‌های خارج سلولی استخراج‌شده از لنفوسیت‌های تی تنظیم‌کننده صورت گرفته است، اما استفاده درمانی از آنان در آینده نزدیک امیدبخش به نظر می‌رسد.
در نهایت این مقاله مروری که در نشریه بین‌المللی Journal of Molecular Medicine منتشر شده است، چنین عنوان می‌کند که وزیکول‌های خارج سلولی لنفوسیت‌های تی تنظیم‌کننده، برای درمان بیماری‌هایی که نتیجه واکنش شدید سیستم ایمنی هستند، مانند بیماری‌های خودایمنی و سندرم زجر تنفسی حاد، مفید خواهند بود؛ اما استفاده از آنان در بیماران مبتلا به سرطان یک انتخاب مرگبار است.

وزیکول خارج سلولی

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=139050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi