0

دانستنی های بازی های خانگی / آموزش بازی مافیا

  • کد خبر : 68936
  • 24 اسفند 1398 - 12:32
دانستنی های بازی های خانگی / آموزش بازی مافیا

دانستنی آنلاین: بازی مافیا از جمله بازی‌ های جذاب و سرگرم کننده ای است که می‌توانید به همراه اعضای خانواده یا دوستان خود بازی کنید. در این مطلب بازی مافیا آموزش داده می شود. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، بازی های خانگی سرگرمی خوبی در دورهمی های خانوادگی است. مافیا هم یکی از همین […]

دانستنی آنلاین: بازی مافیا از جمله بازی‌ های جذاب و سرگرم کننده ای است که می‌توانید به همراه اعضای خانواده یا دوستان خود بازی کنید. در این مطلب بازی مافیا آموزش داده می شود.

مافیا

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، بازی های خانگی سرگرمی خوبی در دورهمی های خانوادگی است. مافیا هم یکی از همین بازی هاست. دیمیتری دیویدف سازنده این بازی است. این بازی در بهار ۱۹۸۶ در بخش روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو بازی شده‌است و سپس در کلاس‌های درس، خوابگاه‌ها و اردوگاه‌های تابستانی دانشگاه مسکو پخش شده‌است.  مافیا در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی در ایران هم باب شد.

نقش های بازی مافیا

در این بازی نقش ها در چهار دسته تقسیم شود.

١-شهروندان : كه وظیفه این گروه پیروزی بر دو گروه موجود در بازی است.

٢-شهروندان سیاه: این شهروندان همه جز شهروند هستند ولی با اینكه مافیا را نمیشناسن وظیفه دارند با عملكرد های خود در بازی موجب پیروزی مافیا در بازی شوند،(به جز قاتل كه نقش انفرادی است)

٣-گروه مافیا: مافیا هم وظیفه پیروزی بر دو گروه دیگر را دارد. (مافیا شهروندان سیاه را كه با انان همكاری میكنند نمیشناسند و هم چنین شهروندان سیاه مافیا را نمیشناسند)

٤- گروه نقش های انفرادی: این گروه از نقش های گوناگون (مثل:قاتل،منافق و……) تشكیل شده كه هركس وظیفه دارد خود را پیروز كند و او در بازی تنها است و هیچ یاری ندارد.

هر نقش چه وظیفه ای دارد؟

گرداننده بازی (خدای بازی): او  در بازی شركت نمی كند و به اداره و گذشت زمان در بازی یعنی اعلام شب و روز می پردازد. او تمام نقش ها را در شب اول می شناسد و مواظب است که شب و روز تقلب صورت نگیرد.

شهروند: نقش هیچ كس را در بازی نمیداند و نااگاه است و بازیكن ساده بدون عملكردی در شب است که فقط می تواند رای دهد و در روز در بحث و گفت وگو شركت كند تا بتواند با رای خود مافیا یا هر نقش منفی را كه علیه گروه شهروند است بیرون كند.

دكتر: وظیفه او جلوگیری از كشته شدن شهروندان مفید و ساده در شب است. دكتر عضو گروه شهروندانمحسوب می شود و تمام كارهایی كه شهروند انجام می دهد میتواند انجام دهد فقط با فرق اینكه در شب بیدار میشود و میتواند یك نفر را نجات دهد.اگر دکتر در تخمین خود موفق عمل کند و بازیکن صحیح را نجات دهد، آن بازیکن به بازی بازخواهد گشت. همچنین لازم است گفته شود که دکتر نمی‌تواند خود را نجات دهد.

مافیا

كاراگاه: كاراگاه مثل شهروند قادر به انجام تمام اقدامات شهروند ساده است اما در شب میتواند از افراد استعلام بگیرد تا از نقش های (مثبت یا منفی) با خبر شود. کارآگاه در هر دوره از شب می‌تواند به یکی از افرادی که فکر می‌کند جزو گروه مافیا است، اشاره کرده و بازیگردان از طریق اشاره سر خود به او پاسخ دهد. شاید بتوان گفت نقش کارآگاه، جذاب‌ترین نقش بازی مافیا است؛ چراکه وقتی کارآگاه بازی به مرور به هویت افراد مختلف پی برد، شهروندان می‌توانند یکدیگر را شناخته و علیه گروه مافیا با یکدیگر متحد شوند.

مافیا: مافیا یك بازیكن ساده از گروه مافیا است که یاران خود را میشناسد اما در روز مانند شهروند در بحث و گفت و گو شركت میكند و رای میدهد ولی در شب با مافیا های دیگر در مشورت شركت میكند تا یك نفر را از بازی بیرون كنند.

رییس مافیا (پدرخوانده):  نظر اخر و اصلی را برای كشتن فرد در شب را رییس مافیا می دهد. در بعضی از بازی ها كاراگاه باید دو بار استعلام او را بگیرد تا نقش منفی فاش شود.

روش بازی مافیا

روند بازی از ۲ مرحله تشکیل شده‌است که مرحله اول فاز روز نام دارد و مرحله دوم فاز شب؛ و این مراحل تا به پایان رسیدن بازی همچنان تکرار می‌شود.

در ابتدا، بازیگردان یعنی خدای بازی نقش هر یک از افراد را به‌طور مخفیانه مثلاً با پخش کارت تعیین می‌کند. در هنگام بازی اگر تخلفی رخ دهد، بازی‌گردان می‌تواند فرد متخلف را از بازی اخراج می‌نماید. بازیکنان بایستی تمام صحبت‌ها و حرکاتشان را پس از کسب اجازه از بازیگردان انجام دهند. بدون اجازهٔ بازیگردان کسی حق صحبت کردن را ندارد و برای سخنرانی کردن باید از بازیگردان اجازه گرفته شود.

بازی‌گردان در صورتی که متوجه تقلبی از یکی از بازی‌کنان شود، بایستی دخالت کرده و بازی را متوقف کند.

بازیکنی که حذف می‌شوند، باید از محوطهٔ بازی خارج شوندو نقش ایشان اعلام می‌شود.

وظیفهٔ اصلی بازیگردان مبارزه با ترول‌ها (خرابکارها و متقلبان) و اجرای روند درست بازی است.

فاز روز:

در این مرحله بازی، بازیکنان وارد مباحثه، مناظره، هم فکری با هم می‌پردازند، شهروندان سعی می‌کنند به دنبال اعضای مافیا و تفکیک آنها از اعضای شهروند باشند و اعضای مافیا سعی می‌کنند به بهترین نحو شبیه شهروندان رفتار کنند و خود را در بین آنها پنهان نگاه دارند.

این یک بازی روانشناختی است که هم باید روح پنهانکاری داشته باشید و هم توانایی رونشناسی.  در مسیر بازی همه بازیکنان ادعای شهروند بودن را دارند، بنابرین حتماً تعدادی از بازیکنان که نقش مافیا را دارند حقیقت نقششان را نمی‌گویند و به دروغ خودشان را شهروند معرفی می‌کنند و شما اگر در این بازی جزو گروه شهروندان هستید باید آن دروغ گوها رو شناسایی کنید و اگر جزو اعضای مافیا هستید باید نقش شهروند بودنتان را به خوبی بازی کنید.

بازیکنان می‌توانند با طرح سؤال، عنوان پلن بازی یا عنوان گزینه شک بازی را شروع کنند. شما باید رو صحبت‌های اطرافیانتان با دقت تمرکز کنید و سوالات درست برای پنهان کردن نقش خود از دیگران بپرسید.

مافیا

یعنی اگر در گروه شهروندان هستید باید موشکافانه به دنبال کسانی باشید که بدنبال پنهان کردن حقیقت خود هستند و اگر جزو اعضای مافیا هستید باید با مهارت، خودتان را در قالب یک شهروند پنهان کنید.

بعد از انجام تمامی صحبت‌های فاز روز، هر کدام از بازیکنان با اعلام بازیگردان شخصی را که مشکوک به مافیا هست را انتخاب کرده و با اشاره دست نشان می‌دهند. رأی شماری از طرف بازیگردان انجام می‌شود.

اگر شخصی از بین بازیکنان بیشتر از ۵۰٪ آرا را به دست آورده باشد مستقیماً از جریان بازی حذف می‌شود و به اصطلاح آن شخص تک رأی شده‌است و نقش او توسط بازیگزدان که از نقش همه آگاه است، به همه بازیکنان اعلام می‌شود.

اگر در بین بازیکنان چند نفر ۲ رأی یا بیشتر آوردند، آنگاه آن افراد وارد رأی‌گیری دوم می‌شوند. این افراد می توانند از خود دفاع کنند. رأی‌ها از طرف همه بازیکنان در رأی‌گیری دوم فقط به این افراد داده می شود و نهایتاً کسی که بیشترین آرا را در بین این افراد کسب کرده باشد از جریان بازی حذف و نقش آن شخص توسط بازیگردان اعلام می‌شود.

اگر در بین افرادی که در رأی‌گیری دوم وارد شده‌اند، رأی‌گیری انجام شد و رأی‌گیری همه این افراد مساوی شد، آنگاه بدون حذف شدن شخصی، بازی مستقیماً وارد فاز شب می‌شود.

فاز شب:

در فاز شب همه چشمان خود را می بندند.

در هر ۲ گروه مافیا و شهروندان، نقش دارهایی مانند دکتر وجود دارند که قابلیت‌هایی در فاز روز و فاز شب بازی دارند که توسط این قابلیت‌ها می‌توانند به هم تیمی‌های خود کمک کنند که شما می‌توانید در قسمت معرفی نقش‌ها با آنها آشنا شوید.

در فاز شب، بازیگردان تک تک نقش دارهای شهر را به نوبت صدا کرده و از آنها عملکردی را که در فاز شب می‌خواهند انجام دهند می‌پرسد و سپس وقایع شب را اعلام می‌کند. یعنی با دستور بازیگردان او چشمانش را باز کرده و عملکرد خود در شب را انجام می‌دهد، مثلاً اگر دارای نقش دکتر هست به گاد می‌گوید که چه کسی را از تیر شب دان نجات می‌دهد. او این کار را با اشاره انجام دهد.

به ترتیب بازیگردان نقش‌های مافیا، دکتر و کارآگاه را صدا خواهد زد. از طریق این روش، مافیاها در سکوت برای اولین بار همکاران خود را خواهند شناخت.

در واقع در شب و هنگامی که تمام بازیکن‌ها چشم خود را بسته‌اند،بازیگردان وظیفه دارد هر کدام از نقش‌ها را بیدار کند و از او (یا آن‌ها) یک سوال بپرسد. برای نقش مافیا، سوال مربوطه به این شکل است: «قصد کشتن چه کسی را داری؟». برای دکتر این سوال پرسیده می‌شود: «قصد نجات دادن چه کسی را داری؟» و برای کارآگاه نیز سوال روبه‌رو پرسیده می‌شود: «قصد پی بردن به نقش چه کسی را داری؟».

بازی مافیا

سپس او چشمانش را مجدد می‌بندد و  بازیگردان پس از اطلاع از عملکرد او به سراغ نقش دار بعدی می‌رود. بعد به همه بازیکنان اعلام می‌کند که چشم‌ها روباز کرده و سپس اتفاقاتی که در فاز شب افتاده‌است را بیان می‌کند اما این موضوع را که چه کسی چه نقشی دارد یا چه کسی چه کاری را انجام داده گفته می‌شود، بلکه فقط و فقط نتیجه وقایع شب اعلام می‌شود. یعنی هنگام روز و وقتی که تمام نقش‌ها بیدار شده‌اند بازیگردان، بازیکنان را در این راستا هدایت می‌کند تا افرادی را که می‌خواهند، بکشند و یا به عبارت بهتر، افرادی که بازیکنان‌ فکر می‌کنند جزو گروه مافیا هستند را مشخص کنند.

نقش شخصی که در فاز شب بازی بوسیله عملکرد بازیکنان نقش دار از جریان بازی حذف شود توسط بازیگردان اعلام نمی‌شود.

یکی از روش‌های مطمئن برای جلوگیری از هر گونه لو رفتن نقش، برای نقش دارهای شب این است که وقتی بازی وارد فاز شب شد، همه بازیکنان چشم ها را بسته و هر ۲ دست را در کنار سر خود نگاه دارند. هر نقش داری می‌تواند بازیکنی را که مورد هدف دارد با شمارش انگشت به خدای بازی نشان دهد. برای مثال شما به عنوان دکتر بازی می‌خواهید اسم نفر سوم از سمت چپتان را به بازیگردان بدهید، کافیست با دست چپتان که در کنار سرتان قرار دارد عدد ۳ را نشان دهید.

ادامه پروسه بازی مافیا

و سپس بازی در فاز روز بعدی مثل حالت اول که گفت شد ادامه پیدا می‌کند. مافیاهای بازی برای موفقیت در مرحله روز بازی مافیا باید همکاری تیمی داشته و استراتژیک فکر کنند. از شب دوم با بیدار شدن گروه مافیا، هر بار باید یک نفر برای کشته‌شدن توسط این گروه مشخص شود. فرد مورد نظر (اگر دکتر او را نجات ندهد) از دورهای بعدی بازی حذف خواهد شد. این کار به شکل اشاره به فرد و در سکوت انجام می‌شود.

این پروسه فاز روز و فاز شب آنقدر ادامه پیدا می‌کند که یا تمام اعضای مافیا شناسایی بشوند و از بازی حذف بشوند.در اینصورت شهروندان بازی را برده‌اند یا آنقدر شهروند از بازی حذف شود که تعداد شهروندان به تعداد مافیاهای باقی  می ماند. در بازی برسد که در این صورت مافیا بازی را برنده شده‌اند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=68936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi