1

دانستنی هایی در مورد آجیل مرغوب شب عید

  • کد خبر : 11133
  • 16 فوریه 2017 - 12:01
دانستنی هایی در مورد آجیل مرغوب شب عید

تعطیلات عید نزدیک است و خرید کردن حال و هوای قشنگی به این روزها می دهد؛ خرید شیرینی و شکلات، آجیل و میوه برای پذیرایی از مهمانان نوروزی و از همه مهم تر تهیه آجیل مرغوب شب عید، در این روزها به وجدمان می آورد. اما چطور آجیل مرغوب را تشخیص دهیم؟با ما همراه باشید

#دانستنی #آجیل_مرغوب #شب_عید #بیشتر_بدانیم

تعطیلات عید نزدیک است و خرید کردن حال و هوای قشنگی به این روزها می دهد؛ خرید موادغذایی هم در این میان پررنگ تر و مهم تر است. شیرینی و شکلات، آجیل و میوه برای پذیرایی از مهمانان نوروزی و از همه مهم تر تهیه آجیل مرغوب شب عید، در این روزها به وجدمان می آورد.

حتماً شما هم مثل همه ما نمی خواهید با خرید محصولات بی کیفیت به اصطلاح آبرویتان پیش مهمانان برود. همه ما زحمت می کشیم که بهترین میزبانان نوروزی باشیم و یک پذیرایی تمام عیار از مهمانان داشته باشیم. برای این کار هزینه زیادی هم می پردازیم اما متأسفانه گاهی نتیجه پذیرایی آن چیزی نمی شود که می خواستیم. پول زیادی برای میوه پرداخته ایم اما وقتی مهمان در برابر چشم ما آن را پوست می گیرد با یک میوه بی کیفیت، مانده یا حتی خراب مواجه می شود یا مثلاً هزینه زیادی برای آجیل مرغوب شب عید پرداخته ایم اما بسیاری از دانه های آن تلخ یا مانده هستند. حال ببینیم چطور  آجیل مرغوب را تشخیص دهید؟

نکات مهم در باره آجیل مرغوب شب عید

دانستنی هایی در مورد آجیل مرغوب شب عید

براق ها سلامت را به خطر می اندازند!

گاهی اوقات تولیدکنندگان برای جذاب تر نشان دادن ظاهر آجیل از رنگ ها و مواد براق کننده استفاده می کنند. اغلب این ها خوراکی های غیرمجازی هستند که فقط برای جلب مشتری های بیشتر استفاده می شوند. البته بجز آجیل، این براق کننده ها و رنگ ها در محصولات دیگر نیز به کار می روند. این مواد اثر تجمعی دارند یعنی به تدریج که مصرف می شوند در بدن روی هم انباشته می شود و این می تواند در درازمدت مشکلاتی را برای سلامت فرد ایجاد کند.

حتی برخی از این براق کننده ها می توانند به کبد صدمه بزند یا برخی از آنها حتی می تواند سرطان زا باشد. در مورد پسته ها و تخمه های لب خندان که در فرآیند تولیدشان در آب گرم قرار داده می شوند نیز اگر این کار به صورت بهداشتی انجام شود، از آب پاکیزه استفاده شود و تولیدکنندگان بهداشت فردی شان را رعایت کنند، مشکلی از لحاظ آلودگی و سلامت ایجاد نخواهند کرد.

آجیل های وارداتی قدیمی سرطان زا

آجیل بستر مناسبی برای رشد میکرو ارگانیسم های بیماری زا به خصوص قارچ هـاسـت. بنــابراین آجیل را باید حتی الامکان هرچه تازه تر مصرف کنیم. هرچقدر آجیل تازه تر باشد میزان آلودگیش با قارچ ها کمتر است به ویژه قارچ مولد «آفلاتوکسین» که به شدت بیماری زاست و می تواند زمینه ساز بروز بدخیمی ها شود. از رنگ و طعم آجیل نیز می توان به تازگی آن پی برد. قرار دادن آجیل ها در کنار خیابان و دست زدن افراد مختلف به آنها می تواند باعث شود میکروب هایی که روی پوست بدن افراد است به آجیل منتقل شود. البته این امر فقط درمورد دستفروش ها صادق نیست

حتی در بسیاری از مغازه ها هم این مسأله وجود دارد. ما باید سعی کنیم آجیل را از مراکز معتبر تهیه کنیم زیرا این آلودگی ها هم می تواند در کوتاه مدت سلامتی افراد را تهدید کند و هم در دراز مدت اثر تجمعی و انباشتگی و بیماری زا داشته باشد.

وقتی نگهداری آجیل طولانی تر می شود، امکان رشد قارچ ها در آن افزایش پیدا می کند. به همین دلیل است که آجیل های وارداتی انتخاب مناسبی محسوب نمی شوند زیرا از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری فرآیند طولانی تری را طی می کنند و به همین علت احتمال رشد میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها بیشتر است. از طرف دیگر اغلب آجیل های وارداتی نمک بسیار بالایی دارند و شامل همان گروه آجیل های بوداده می شوند. بنابراین باید مصرف آنها را محدود کنید.

خطر آجیل کهنه

در خرید آجیل دو بحث مطرح است؛ یکی آجیل های وارداتی و دیگری تولید داخل. درباره آجیل های وارداتی که باید گفت توجه به کشور واردکننده و سوابق آن مهم تر است تا تبلیغاتی که انجام می شود. معمولاً برای فروش، تبلیغ زیادی انجام می شود اما باید به کهنگی آجیل توجه ویژ ه ای داشت. آجیل های نامرغوب خصوصاً پسته ممکن است دارای قارچ های بیماری زا و خطرناک از جمله آفلاتوکسین باشند.

رطوبت، دما و مقدار زمان نگهداری پسته می تواند نقش بسیار زیادی در ایجاد آفلاتوکسین داشته باشد، بنابراین هوادهی مناسب و حمل سریع محصول تر در مرحله برداشت، خشک کردن مناسب و سریع محصول در مرحله فرآوری و نگهداری و حمل محصول فرآوری شده در محیط کم رطوبت و خنک در پیشگیری از آلودگی محصول به آفلاتوکسین نقش مهمی ایفا می کنند.

تشخیص آجیل مرغوب

دانستنی هایی در مورد آجیل مرغوب شب عید

برای این که بتوانید آجیل مرغوب انتخاب کنید، باید از بو و مزه آن به تازگی محصول پی ببرید. بوی مرطوب و کپک زدگی مهم ترین مشخصه آجیل های مانده است. به علاوه می توانید قسمت کوچکی از دانه را بچشید تا به کیفیت آن پی ببرید. آجیلی که مدت زیادی مانده باشد اصطلاحاً بیات است و مزه ماندگی می دهد. معمولاً همه آجیل ها قابلیت رنگ شدن به شکل شیمیایی را ندارند و فقط تخمه آفتابگردان است که شاید گاهی با رنگ های مصنوعی رنگ آمیزی شود. با این حال اگر به نظرتان آجیل رنگ غیرطبیعی دارد، با یک دستمال مرطوب شده با آب آن را امتحان کنید. آجیلی که رنگ شده باشد با کشیدن محکم دستمال مرطوب روی آن رنگ پس می دهد.

    رنگ آجيل را با دستتان كنترل كنيد. اگر دستتان رنگي شد احتمال دارد آجيل ها را با رنگ هاي غيرمجاز يا خوراكي رنگ كرده باشند و بايد از خريد آن خودداري كنيد.

    از خريد پسته هايي كه زيادي خندان هستند، خودداري كنيد؛ زيرا فروشندگان آنها را در ظرف هاي آب جوش مي ريزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار مي دهند تا در اثر شوك حرارتي سر بازكنند و خندان شوند البته اين شوک حرارتي، كيفيت پسته را نيز پايين مي آورد و علاوه برآن موجب نم کشیدن پسته هم می شود این پسته ها زودتر فاسد می شوند.

    تخمه های لب خندان هم انتخاب خوبی برای خرید نیستند. مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می گیرد، علاوه بر طعم، کیفیت خود را نیز از دست می دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می شود.

    در صورتی که بر روی آجیل مانند پسته، فندق و پسته شامی، سوراخ هایی مشاهده کردید، از مصرف این گونه تنقلات، خودداری کنید؛ چرا که علامت آفت زدگی بوده و در داخل سوراخ ها لارو حشرات، به صورت کرم هایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

منبع: نبض ما

 گردآوری شده توسط پایگاه دانستنی آنلاین

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=11133

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi