4

دانستنی حقوقی / هر آنچه مردان باید از قوانین مهریه بدانند (بخش دوم)

  • کد خبر : 131367
  • 09 نوامبر 2022 - 15:09
دانستنی حقوقی / هر آنچه مردان باید از قوانین مهریه بدانند (بخش دوم)

مهریه مالی است که قابلیت تملک داشته باشد و در عقد نکاح ، مرد تعهد می کند که به زوجه بپردازد. به گزارش دانستنی آنلاین، عدم آگاهی نسبت به قوانین و حقوق فردی گاهی سبب بروز چالش ها و صدمات جبران ناپذیری به زندگی فرد می شود. در بخش اول با مفاهیم اولیه در قانون […]

مهریه مالی است که قابلیت تملک داشته باشد و در عقد نکاح ، مرد تعهد می کند که به زوجه بپردازد.

مهریه

به گزارش دانستنی آنلاین، عدم آگاهی نسبت به قوانین و حقوق فردی گاهی سبب بروز چالش ها و صدمات جبران ناپذیری به زندگی فرد می شود. در بخش اول با مفاهیم اولیه در قانون مهریه آشنا شدیم. در ادامه مطلب شما را با قوانین جدید مهریه و باورهای غلطی که در مورد مهریه شکل گرفته آشنا می کنیم.

قانون جدید مهریه به چه صورت است؟

وکیل دعاوی خانواده میگوید: قانون جدید مهریه، عدم حبس برای زوج را در نظر گرفته است. طبق این قانون مهریه زن هر چقدر باشد که باشد مرد مکلف به پرداخت ۱۱۰ سکه است.

طبق قانون جدید مهریه، مرد یا باید ۱۱۰ سکه را به طور یک جا بپردازد یا این که درخواست اعسار خود برای قسط بندی مهریه را به دادگاه ارائه کند، در غیر این صورت حکم جلب مرد از طریق دادگاه صادر می شود.

نکته: قانون جدید مهریه مرد را ملزم به پرداخت ۱۱۰ سکه می کند و بیشتر از این مقدار، زندان ندارد.

طبق قانون جدید مهریه مرد مکلف است که ۱۱۰ سکه را بپردازد و بیشتر از این مقدار حکم جلب صادر نمی شود. فقط در صورتی می توان مابقی مهریه را وصول کرد که زن بتواند ثابت کند همسرش استطاعت مالی دارد و همچنین می تواند اموال مازاد شوهر که جز مستثنیات دین نیست، را توقیف کند.

آگاهی در مورد یک تصور اشتباه

خوب است بدانید که برخلاف تصور عامه مردم که گمان می کنند مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه از طرف زن قابل دریافت نیست، کاملا قابل مطالبه و دریافت میباشد. اما خوب است که بدانیم طبق روال قانون جدید مهریه به این صورت است که مهریه تا میزان ۱۱۰ سکه، تکلیفی است که بر عهده مرد گذاشته شده است و حتما باید آن را پرداخت کند و عدم پرداخت باعث صدور حکم جلبش خواهد شد. اما در رابطه با مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه، زوجه حتما باید اموال مازاد شوهرش را به دادگاه معرفی کند تا دادگاه نسبت به توقیف اموال اقدام کند ولی حکم جلبی برای مرد صادر نمی شود.

قانون جدید مهریه، به مرد چقدر زمان برای پرداخت مهریه می دهد؟

قانون جدید مهریه می گوید که اگر زن مهریه خود را توسط دادگاه به اجرا بگذارد، دادگاه برای مرد اجرائیه می فرستد و مرد تا یک ماه پس از صدور اجرائیه فرصت دارد که مهریه زن را تا ۱۱۰ سکه  یا معادل ریالی آن را بپردازد. اگر توان پرداخت تمام این مبلغ یا بخشی از آن را نداشته باشد، حتما باید طبق زمان تعیین شده یک ماهه، دادخواست اعسار خود را به دادگاه بدهد. در غیر این صورت زوجه می تواند درخواست دهد که حکم جلب مرد صادر شود.

وکیل متخصص در زمینه دعاوی خانواده می گوید اگر درخواست اعسار مرد توسط دادگاه پذیرفته شود، و پرداخت مهریه به صورت قسطی در نظر گرفته شود، مرد موظف است اقساط را به طور مرتب بپردازد. اگر اقساط پرداخت نشود، بعد از دو یا سه قسط معوقه، زوجه می تواند درخواست حکم جلب را بدهد و این حکم از طرف دادگاه صادر می شود.

مدت زمان زندانی شدن برای مهریه چقدر است؟

قانون جدید مهریه درباره ی این موضوع اعلام می دارد که چون مطالبه مهریه یک دعوی حقوقی است، یا باید اقساط معوقه مهریه پرداخت شود و یا این که اعسار مجدد زوج برای دادگاه ثابت شود تا مرد از زندان آزاد شود. با توجه به افزایش بی رویه سکه، دستگاه قضایی تلاش می کند که اولا اقساط مهریه را با توجه به توان زوج قرار دهد و ثانیا تا جایی که امکان دارد، شخص معسر را به زندان نیندازد.

جدید ترین قوانین مهریه چیست؟

از آن جایی که طبق عرف جامعه ما اکثریت زوج ها مهریه را سکه بهار آزادی قرار می دهند، و با عنایت به قیمت روز افزون سکه، در سال ۹۷ تصمیم بر آن شد که حکم جلب برای مهریه به ۵۵ سکه کاهش پیدا کند، اما این طرح ناکام ماند و طبق روال سال های گذشته همان ۱۱۰ سکه را مبنای حکم جلب قرار دادند. / موسسه حقوقی امین عدالت

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=131367

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi