3

توصیه‌هایی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو+اینفوگرافیک

  • کد خبر : 141721
  • 09 می 2023 - 8:40
توصیه‌هایی برای پیشگیری از تب کریمه کنگو+اینفوگرافیک

دانستنی آنلاین:همه ساله با گرم شدن دمای هوا و افزایش فعالیت کنه‌ها  احتمال بروز موارد ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد. دانستنی آنلاین:رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت:شایع‌ترین راه انتقال این بیماری، ذبح دام‌های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشای دام‌ها است. دکتر پژمان بختیاری‌نیا  اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه […]

دانستنی آنلاین:همه ساله با گرم شدن دمای هوا و افزایش فعالیت کنه‌ها  احتمال بروز موارد ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد.

دانستنی آنلاین:رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت:شایع‌ترین راه انتقال این بیماری، ذبح دام‌های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشای دام‌ها است.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا  اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک عفونت ویروسی و واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که عمدتا توسط کنه منتقل می‌شود.

این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشای آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه کنه مخزن و ناقل بیماری است، گفت: همه ساله با گرم شدن دمای هوا و افزایش فعالیت کنه‌ها انتظار بروز موارد ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، تماس آن با پوست، از طریق لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا رخ می‌دهد.

خطر انتقال بیماری در فرآیند ذبح حیوان وجود دارد و پس ازآلودگی یک نفر، ممکن است سایر افراد در تماس با بیمار نیز آلوده شوند.

وی بیان کرد: در ایران شایع‌ترین راه انتقال این بیماری، ذبح دام‌های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشای دام‌ها است.

میزان مرگ در مبتلا به فاز حاد تب کریمه کنگو، تا ۴۰ درصد است

بختیاری‌نیا گفت: مبتلایان به این بیماری در فاز اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند.

در فاز حاد بیماری، فرد دچار خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن مانند سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی می‌شوند؛ در این فاز میزان احتمال فوت بیماری ۱۰ تا ۴۰ درصد است بنابراین تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار مهم است.

نکات مهم برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از ابتلا به بیماری افزود: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری توصیه می‌شود از خرید و مصرف گوشت دام‌هایی که به صورت غیر بهداشتی ذبح و عرضه می‌شوند خودداری شود.

به هیچ عنوان مردم نباید دام را در منازل و معابر عمومی ذبح کنند زیرا خون‌آبه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: باید از تماس مستقیم پوستی و مخاطی با خون و ترشحات آلوده دامی حین ذبح یا زایمان دام پرهیز شود.

افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و بعد از ذبح، ابزارشان را ضدعفونی کنند و خون‌آبه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

وی بیان کرد: کسانی که به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان، در محیط‌های دامپروری و روستایی حضور دارند، باید با استفاده از مواد دورکننده حشرات روی لباس و بدن و پوشانیدن قسمت‌هایی از بدن که در معرض خطر گزش کنه هستند با استفاده از دستکش و لباس آستین بلند، خود را در برابر گزش کنه محافظت کنند.

بختیاری‌نیا گفت: این افراد باید لباس و پوست خود را از نظر وجود کنه به صورت مرتب بررسی کنند و در صورت وجود کنه، به طریقی که قسمت دهانی کنه در پوست باقی نماند و با استفاده از پنس آن‌ها را ازپوست جدا کند.

باید از له کردن کنه روی پوست نیز اکیدا خودداری شود.

وی افزود: هنگام تماس با گوشت، خون و ترشحات دام‌های مشکوک، از دستکش و وسایل حفاظت فردی استفاده شود. گوشت و جگر نیز پس از پخت کامل مصرف شود و از مصرف جگر خام و حتی نیمه پخته شده خودداری شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پس از خرید گوشت باید آن را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد نگهداری و سپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن، شست‌وشو و بسته‌بندی آن اقدام کرد.

تب کنگو

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=141721

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi