3

تقویت کتابخانه مجازی در ایام کرونایی

  • کد خبر : 80281
  • 03 مارس 2021 - 15:45
تقویت کتابخانه  مجازی در ایام کرونایی

دانستنی آنلاین: باشیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد، دانشجویان و استادان ما وقت بیشتری برای مطالعه در منزل دارند و کتابخانه ها باید ابزار لازم برای آنان را فراهم کنند.   به گزارش دانستنی آنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام رسول جعفریان به تازگی در کانال شخصی خود در تلگرام یادداشتی با […]

دانستنی آنلاین: باشیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد، دانشجویان و استادان ما وقت بیشتری برای مطالعه در منزل دارند و کتابخانه ها باید ابزار لازم برای آنان را فراهم کنند.کتابخانه

 

به گزارش دانستنی آنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام رسول جعفریان به تازگی در کانال شخصی خود در تلگرام یادداشتی با عنوان «کتابخانه بدون تعطیلات» نوشته است که در ادامه می آید:

پیش از کرونا، تا آنجایی که به کتابخانه ها مربوط می شد، مطالعه کتاب، یا امانت در محل بود یا امانت گرفتن و بردن به منزل؛ و اما کرونا، تا اندازه ای ما را وادار کرده است تا بخشی از کارهای اداری و همین طور مطالعه و تحقیق را در منزل انجام دهیم و به نظرم در باره کتابخانه می توان و باید این کار را با وسعت بیشتری انجام داد.

با کمتر شدن رفت و آمد، دانشجویان و استادان ما وقت بیشتری برای مطالعه در منزل دارند و کتابخانه ها باید ابزار لازم برای آنان را فراهم کنند.

انتظار این که هر استادی کتابهای مورد نیاز را خریداری کند، نادرست است، پس الزاما یا باید از راه امانت، منابعش را تأمین کرد یا با کمک ارسال فایل. اما متاسفانه هم امانت محدودیت عددی دارد، هم ارسال فایل هر کتابی ناممکن است.

استادان در برخی از رشته ها می توانند فایل کتابهایی را که مشکل حقوقی ندارد تهیه و کتابخانه ها هم در این جهت با تقویت کتابخانه های دیجیتال خود آنان را کمک کنند.

این قدم مهمی است که باید عملی شود.

در کنار آن بسیاری از دانشجویان رشته های فنی و ریاضی و پزشکی هم می توانند از پایگاههای اطلاعاتی، مقاله و کتاب بردارند، به شرط آن که دانشگاهها حق اشتراک خود را برای گرفتن این پایگاهها بپردازند و فقیر نباشند.

از تلاش خود دانشجو و استاد که بگذریم، تکلیف کتابخانه ها فراهم کردن زمینه مناسب برای تهیه منابع برای استادان است.

برای این کار، همان طور که بارها گفته شده، مشکلات حقوقی مانع اصلی و مشکل نزم افزاری، مشکل گاه بزرگتر و اصلی تر است.

در این زمینه باید کار کرد و اصلا و ابدا معلوم نیست چه کسی مسوول است.

در کشورهایی مثل کشور ما که در ذهن مردم، مسوول هر کاری دولت است، این مشکل هست که سیاستمداران ما چندان اهل کتاب و فرهنگ نیستند و کاری نمی کنند، و کار زمین مانده است اما در کشورهایی که نظام های متفاوتی دارند این کار در قالب عرضه و تقاضا شکل می گیرد. شرکت های خصوصی این کارها را انجام می دهند.

آنجا که مسأله پرداخت هزینه است، دانشگاهها با خرید اشتراک و گاه خود اشخاص هزینه را متقبل می شوند، و آنجا که مجانی است البته توسط موسسه مردمی کارها تا حدودی انجام می شود.

هر چه هست، ما باید از زمان آزادی که در اختیار دانشجویان و استادان ما هست، استفاده بهینه ای داشته باشیم.

روزهای آینده تعطیلات عید را در پیش داریم که اندکی بعد به رمضان هم وصل می شود.

بنابر این این مساله نه فقط به خاطر کرونا و حتی تعطیلات، بلکه به خاطر این است که اهل تحقیق ممکن است شب تا صبح بیدار و مشغول مطالعه باشند، ضرورت دارد.

ما به عنوان کتابخانه چه کمکی می توانیم در تهیه منابع به آنها بکنیم؟

به نظرم، کمترین وظیفه متوجه مدیران کتابخانه هاست که این امور را مراعات کنند و اگر رؤسای آنها خیلی اهل این امور نیستند، معاونین کتابخانه ها، در این باره برنامه ریزی کنند.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=80281

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi