5

تغذیه ناسالم به بینایی آسیب می‌رساند

  • کد خبر : 126802
  • 27 تیر 1401 - 11:32
تغذیه ناسالم به بینایی آسیب می‌رساند

مصرف مداوم غذاهای آماده که مقدار زیادی شکر و چربی‌های اشباع دارند می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های جدی به شبکیه چشم شود. به گزارش دانستنی انلاین ، نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد تحلیل بینایی به‌طرز غیرعادی در جوانان بریتانیایی از سنین 17 سال وجود دارد. با توجه به تست بینایی، آسیب عصب چشم با کمبود جدی بسیاری […]

مصرف مداوم غذاهای آماده که مقدار زیادی شکر و چربی‌های اشباع دارند می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های جدی به شبکیه چشم شود.

تغذیه ناسالم به بینایی آسیب می‌رساند

به گزارش دانستنی انلاین ، نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد تحلیل بینایی به‌طرز غیرعادی در جوانان بریتانیایی از سنین 17 سال وجود دارد. با توجه به تست بینایی، آسیب عصب چشم با کمبود جدی بسیاری از ریزمغذی‌ها مانند ویتامینB12، مس و سلنیوم مرتبط است.
براساس این مطالعه نوجوانان گرایش بالایی به مصرف خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی بالا مانند سیب‌زمینی سرخ‌شده، نان سفید، سوسیس و کالباس دارند. به نظر می‌رسد کمبود شدید بسیاری از ریزمغذی ها به‌خصوص ویتامینB12 در اختلال سیستم عصبی و بروز آسیب بینایی تاثیر دارد. مصرف مکمل‌های غذایی می‌تواند به تثبیت بینایی کمک کند اما تاثیری در بازگشت آسیب پیش‌آمده ندارد.
تاثیر تغذیه ناسالم اساسا طولانی‌مدت است و ثابت شده که نقش اساسی در بروز اختلالات جدی متابولیک مانند چاقی، مقاومت به انسولین، فشار خون بالا و اختلالات چربی خون دارد که در مجموع به آنها سندروم متابولیک گفته می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت نوع 2 و بعضی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.
سندروم متابولیک همچنین با افزایش خطر بیماری‌های چشم از جمله استحاله ماکولای چشم مرتبط با سالمندی همراه است. این بیماری مهم‌ترین عامل نابینایی در کشورهای توسعه‌یافته است و 35% سالمندان بالاتر از 75 سال به آن مبتلا هستند. ماکولای چشم بخش بسیار کوچکی در مرکز شبکیه است که حاوی تعداد بسیار زیادی گیرنده‌‌های نور است و نقش اساسی در ادراک جزئیات رنگ‌ها دارد. در پی ابتلا به استحاله ماکولا، این سلول‌‌ها به‌تدریج عملکرد خود را از دست می‌دهند و بینایی به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد./به سایت ایران

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=126802

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi