3

خرید گندم به تعاونی ها واگذار می شود

  • کد خبر : 140369
  • 09 آوریل 2023 - 17:47
خرید گندم به تعاونی ها واگذار می شود
پروسه خرید گندم در کشور از سال84 به بعد در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گرفته است. این در حالی است که از قبل از انقلاب تا سال84 پروسه خرید گندم در اختیار شرکت های تعاونی روستایی قرار داشته است و این شرکت ها با محوریت مردم پروسه خرید گندم را انجام می دادند.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین – مریم شقاقی:پروسه خرید گندم در کشور از سال84 به بعد در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گرفته است. این در حالی است که از قبل از انقلاب تا سال84 پروسه خرید گندم در اختیار شرکت های تعاونی روستایی قرار داشته است و این شرکت ها با محوریت مردم پروسه خرید گندم را انجام می دادند.

با این وجود پس از سال ها به تازگی سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در یک تصمیم مهم پروسه خرید گندم را در شش استان را دوباره به شرکت های تعاونی روستایی واگذار کرده است. اتفاقی که این امیدواری را به وجود خواهد آورد که در سال های آینده پروسه خرید گندم در همه استان های کشور در اختیار تعاونی های روستایی و مردم قرار بگیرد و دست واسطه ها کوتاه شود.

ماهیت شرکت بازرگانی دولتی ایران شرکت بازرگانی دولتی ایران شرکتی زیرمجموعهٔ وزارت جهاد کشاورزی است که در زمینهٔ بازرگانی دولتی و سیاستگذاری فعالیت می‌کند. این شرکت وظایفی چون خرید تضمینی کالاهای اساسی تولید داخلی و نیز واردات و توزیع کالاهای اساسی و حفظ ذخیرهٔ استراتژیک این کالاها را بر عهده دارد. در تیر ۱۳۵۳ شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی تأسیس شد. در برنامه سوم توسعه ایران، شرکت سهامی قند و شکر کشور منحل شد و وظایف آن به شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی منتقل شد. همچنین معاونت خدمات بازرگانی در آن ادغام شد و از خرداد ۱۳۷۷ نام آن به سازمان گسترش خدمات بازرگانی عوض شد.

از خرداد ۱۳۸۱ شرکت سهامی بازرگانی دولتی ایران در این سازمان ادغام و نام آن به شرکت بازرگانی دولتی ایران تغییر پیدا کرد. از اسفند ۱۳۸۲ سازمان غله کشور در این شرکت ادغام شد. در سال ۱۳۹۳ این شرکت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد. سپس در سال ۱۳۹۸ به وزارت صنعت، معدن و تجارت بازگشت. ولی در سال ۱۴۰۰ دوباره به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد. تغییر رویکرد دولت در پروسه خرید گندم هر ساله دولت برای تعیین مباشر خرید گندم جلساتی را در وزارت کشاورزی با عنوان شورای قیمت گذاری و تعیین سیاست های حمایتی برگزار می کند. معمولأ در این شورا مباشر خرید گندم تضمینی توسط دولت تعیین می شود که هر ساله شرکت بازرگانی دولتی ایران این مأموریت را می پذیرفت و با قراردادی که با بخش خصوصی و تعاونی ها می بست مقایس خرید گندم را تا حدود9 میلیون تن انجام می داد.

با این وجود امسال وزیر کشاورزی با توجه به سیاست های اصل44 و سیاست های تحولی بخش کشاورزی مسأله خرید گندم شش استان را به صورت کامل به شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی واگذار کرده که با نظارت سازمان تعاون انجام بگیرد. بدون تردید این تصمیم یک اقدام موثر و ارزشمند در راستای مشارکت مردم در تصمیم گیری ها و فعالیت های اقتصادی است که توسط وزیر کشاورزی صورت گرفته است. مردم تولید کننده هستند و شرکت های تعاونی حمایت های لازم را در زمینه تأمین نهاده ها، بذر و سایر حمایت ها را انجام می دهند.

این در حالی است که در سال های گذشته خرید گندم برعهده شرکت بازرگانی دولتی ایران بود.در چنین شرایطی حق مباشرت اندکی وجود داشت که در نهایت نصیب شرکت های دولتی می شد. به همین دلیل تصمیمی که وزیر کشاورزی در این زمینه گرفته این وضعیت را به عکس کرده و و خرید گندم در شش استان را به شرکت های تعاونی و روستایی سپرده است. محاسن تصمیم جدید وزارت کشاورزی تصمیمی که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گرفته دارای چند حسن مهم است.

یکی از محاسن این تصمیم این است که اصول قانون اساسی و سیاست های اصل44 با این تصمیم محقق خواهد شد.از سوی دیگر از تأمین نهاده تا خرید آن توسط مردم صورت می گیرد که یک اقدام موثر در این زمینه است.در چنین شرایطی سوتفاهمی که بین مردم و شبکه وجود داشت از بین خواهد رفت. مردم با تکریم کشاورزان بهترین عملکرد را از خود نشان خواهند داد و شرکت های خصوصی و واسطه ها دیگر از این چرخه حذف می شوند که به سود مردم خواهد بود.

نکته دیگر اینکه در گذشته در چرخه خرید گندم کارمزدی به شرکت ها داده می شد که این کارمزد منجر به توسعه زیرساخت های شرکت ها میشد.این شرکت ها انبارهای خود را توسعه می دادند. انبارهایی که قرار بود محصولات تولیدی مردم در آن قرار بگیرد و در نهایت نیز به خود مردم واگذار شود.به همین دلیل تصمیمی که وزیر کشاورزی در این زمینه گرفته به جای اینکه از شرکت های دولتی حمایت شود از شرکت های تعاونی و مردم حمایت می شود.تصمیمی که ارزشمند و تأثیرگذار خواهد بود.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=140369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi