5

تاریخچه یخچال: ریشه های باستانی تا امروز !

  • کد خبر : 131734
  • 12 نوامبر 2022 - 12:50
تاریخچه یخچال: ریشه های باستانی تا امروز !

به گزارش دانستنی آنلاین،  مردم چگونه غذاها را قبل از یخچال سرد نگه می داشتند؟ سردخانه باستانی بسته به آب و هوا، تمدن های باستانی با استفاده از روش های خنک کننده طبیعی که در دسترس بودند، غذا را حفظ می کردند. مردم با ذخیره مستقیم غذا در آب سرد یا بریدن یخ برای خانه های […]

به گزارش دانستنی آنلاین، 

مردم چگونه غذاها را قبل از یخچال سرد نگه می داشتند؟

سردخانه باستانی

بسته به آب و هوا، تمدن های باستانی با استفاده از روش های خنک کننده طبیعی که در دسترس بودند، غذا را حفظ می کردند. مردم با ذخیره مستقیم غذا در آب سرد یا بریدن یخ برای خانه های یخی از رودخانه ها و دریاچه ها استفاده می کردند. گودال های ذخیره سازی در زمین پر از برف یا یخ بودند و اغلب با مواد عایق مانند کاه یا خاک اره پوشانده می شدند.

یخچال بدون برق

خانه های یخی روی دریاچه ها و رودخانه ها هنوز راه های موثری برای خنک نگه داشتن غذا قبل از اختراع الکتریسیته بودند. اگر یخ یا برف گزینه‌ای نبود، ذخیره‌سازی زیر آب یا زیرزمینی، مانند سرداب‌های سرد، یخچال را فراهم می‌کرد. مردم همچنین با استفاده از تکه های یخ یا برف در جعبه های عایق بندی شده با مواد طبیعی مانند خاک اره یا جلبک دریایی، شروع به ساخت جعبه های یخ خود برای ذخیره سازی سرد کردند.

جعبه‌های یخی ساخته شده که به یخچال‌های مدرن نزدیک‌تر به نظر می‌رسند در دهه 1800 رایج شدند. این طرح ها شامل سازه های فلزی یا چوبی عایق بندی شده از نوع کابینت با سینی یا محفظه ای بود که بلوک بزرگی از یخ را در خود جای می داد. این بلوک های یخ به طور منظم به خانواده های دارای جعبه یخ تحویل داده می شد.

 

چه کسی اولین یخچال را اختراع کرد؟

اولین نمونه از تبرید مصنوعی توسط پزشک و پروفسور اسکاتلندی ویلیام کالن به نمایش گذاشته شد. در سال 1748، او اثر خنک کنندگی تبخیر سریع مایع به گاز را مشاهده و نشان داد، اما این روش را در عمل استفاده نکرد.

فرآیند تبرید مکانیکی مدرن که امروزه می شناسیم، از کار مخترعان متعدد در دهه 1800 رشد کرده است. ژاکوب پرکینز آمریکایی اولین سیستم فشرده سازی بخار را در سال 1834 اختراع کرد، در حالی که پروفسور آلمانی کارل فون لینده در اواخر دهه 1800 فرآیند جدیدی را برای مایع شدن گازها به ثبت رساند. نوآوری های یخچال منجر به تبرید تجاری گسترده در اواخر قرن بیستم برای صنایعی مانند آبجوسازی و کارخانه های بسته بندی گوشت شد.

در سال 1913، فرد دبلیو ولف آمریکایی اولین یخچال برقی خانگی را اختراع کرد که دارای یک واحد تبرید در بالای جعبه یخ بود.

تولید انبوه یخچال های خانگی در سال 1918 آغاز شد، زمانی که ویلیام سی دورانت اولین یخچال خانگی را با کمپرسور مستقل معرفی کرد.

یک یخچال اولیه الکتریکی (راست) یک جعبه یخ غیر مکانیکی (سمت چپ)

 

چرا یخچال های خانگی اختراع شدند؟

یخچال های خانگی به یک ضرورت تبدیل شد زیرا افراد بیشتری به شهرهای در حال رشد مهاجرت کردند و از منابع غذایی دورتر شدند. تقاضا برای غذای تازه نیز در طول قرن نوزدهم افزایش یافت. با فاصله بیشتر بین منابع غذایی تازه و خانه های مردم، سرد نگه داشتن مواد غذایی فاسد شدنی هم در حین حمل و نقل و هم در خانه ها برای طولانی تر شدن عمر مفید اهمیت ویژه ای پیدا کرد.

قیمت یخچال های اولیه چقدر بود؟

واحدهای تبرید خانه اول بین 500 تا 1000 دلار قیمت داشتند که تقریباً معادل 6575 تا 13150 دلار امروزی است. در نتیجه یخچال های خانگی در اولین سال های استفاده از آنها به عنوان یک کالای لوکس به حساب می آمدند.

 

چند نمونه از نوآوری یخچال در طول سال ها چیست؟

یخچال با نماد فریزر

محفظه های فریزر مجزا
محبوبیت روزافزون غذاهای منجمد در دهه 1940 باعث شد که محفظه های فریزر اضافه شوند که بیشتر از سینی های یخ جا می شوند.

نماد قطره آب

پیکربندی ها و رنگ های جدید
برند آمانا اولین مدل یخچال فریزر زیرین را در سال 1947 و اولین یخچال ساید بای ساید را در سال 1949 معرفی کرد. این پیکربندی ها به همراه گزینه های رنگی جدید در دهه های 1950 و 60، سبک های مختلفی را به عنوان یخچال به مصرف کنندگان ارائه کرد در دهه 1990، یخچال‌های درب فرانسوی و روکش‌های فولادی ضد زنگ در میان صاحبان خانه‌هایی که به دنبال ظاهر آشپزخانه مدرن‌تری بودند، به محبوبیت رسید.

نماد انرژی کارآمد

بهره وری انرژی
پیشرفت در فناوری عایق کاری و کمپرسور به یخچال ها کمک کرد تا کارآمدتر شوند و سیستم رتبه بندی ENERGY STAR ® شروع به برچسب زدن یخچال های واجد شرایط در سال 1996 کرد.

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=131734

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi