1

بزرگداشت توفیق و ۵۰ سال طنز مطبوعاتی ایران

  • کد خبر : 31458
  • 30 مرداد 1397 - 12:50
بزرگداشت توفیق و ۵۰ سال طنز مطبوعاتی ایران

بزرگداشت توفیق و ۵۰ سال طنز مطبوعاتی ایران

بزرگداشت «حسن توفیق» صاحب امتیاز مجله ۵۰ ساله طنز توفیق یکی از شیرین ترین مجله های فکاهی معاصر به روایت طنزشناسان، در آیینی با رنگ و بوی صمیمانه و با طعم شیرین و دلچسبی از طنز با تجلیل از این استاد با حضور اهالی طنز و قلم برگزار شد.

در خاطره اهالی کتاب خوان شیفته طنز در دوران معاصر نام دو مجله شاید همواره یادآور شیرین ترین لحظات پرسه زنی در صفحات مجله های طنز بوده است: توفیق و گل آقا.
توفیق روزنامه ای فکاهی و ادبی و اجتماعی و سیاسی بود که نخستین شماره آن، آبان ۱۳۰۱ در تهران به صاحب امتیازی و مدیری حسین توفیق (برادر حسن و عباس) و طور هفتگی منتشر شد، او هدف خود را در انتشار این مجله روشن کردن فکر طبقه سوم و دفاع از حقوق آنان و با سبکی ثابت می دانست، توفیق در اشکال گوناگون منتشر شد روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، سالنامه نمونه های دیگر.
دوره جدید نشریه توفیق به صاحب امتیازی حسن توفیق تا سال ۱۳۵۰ منتشر شد و در این سال به دستور مستقیم دربار برای همیشه توقیف شد، حسن توفیق وکیل پایه یک دادگستری علاوه بر صاحب امتیازی مجله توفیق کاریکاتوریست روی جلد مجله نیز بود، وی متولد ۱۱ اسفند ۱۳۰۴ است.
بزرگداشت این استاد طنز، شامگاه گذشته (دوشنبه شب) با حضور اهالی قلم طنز و مطبوعات و ادب دوستان در تالار حکمت مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد و همقطاران و طنازان به ایراد سخن پرداختند.

**تهیه دانشنامه طنز فارسی همچنان یک نیاز است
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در این آیین گفت: خندیدن و گریه کردن از ویژگی های اندیشه است، اگر در جامعه خنده و گریه نداشته باشیم از اندیشه فاصله گرفته ایم.
وی افزود: در جامعه اندیشمندان بزرگی داریم که به زبان طنز سخن می گفتند، در بسیاری آثاری که از بزرگان ما رسیده این مساله مشهود است، در آثار سعدی و حافظ می بینیم یا در کلیله و دمنه از زبان حیوانات داریم.
مسجد جامعی گفت: بزرگان ما گاهی هم بحث اجتماعی را در قالب یک طنز پنهان می گویند، طنز پنهان در توفیق هم بود و به گونه ای مطرح می شد که احترام به فهم عمومی را در خود داشت.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: توفیق از این نگاه روایت کهن حکمت ایرانی را در قالب جدید بازتاب می داد، شرایط جامعه و عقبه اخلاقی و اجتماعی را می شناخت و لحاظ می کرد.
مسجد جامعی افزود: توفیق، ادامه دهنده دهخدا و تکامل یافته چرند و پرند و مبدع طنزی در سبک جدید بود و با وجود اینکه برخی نشریاتی که در کنار و رقابت با توفیق حمایت می شدند، توفیق توانست همچنان راه خود را ادامه دهد.
وی گفت: در ایران شاید روزنامه ای به اندازه توفیق پرمخاطب نبود، در عین بیان به سادگی، نکات پیام دهنده داشت، طنز پنهان توفیق بحثی است که حتی بیشتر از طنز عریان آن می توان و باید به آن پرداخت، چون روایتگر زمانه خود بود.
عضو شورای شهر تهران افزود: نوآوری در کار نیز بسیار مهم بود، شیوه های قدمای ما در این زمینه نیز چون بسیاری حوزه ها قابل تقدیر است و اکنون جای شیوه تربیتی که در بین این بزرگان بوده خالی است.
مسجد جامعی گفت: لبخند مشترک، همبستگی زیادی ایجاد و پیوند اجتماعی و آدم ها را به هم نزدیک می کند و ما سالها از این نکته غافل بوده ایم، جامعه ما به ویژه در شرایط امروز خیلی به این نشاط اجتماعی احتیاج دارد.
وی افزود: طنز فضا را لطیف می کند، روزنامه توفیق این ویژگی را داشت و علاوه بر مردم، محبوب سیاستمداران هم بوده است، البته توفیق را آن قدر در حوزه سیاست نبینید، این نشریه زبان گویای مردم و پایگاه مردمی هم بود و مردم همدلانه از زبان توفیق می گفتند و این امتیاز بسیار بزرگی است.
وزیر اسبق ارشاد گفت: تهیه دانشنامه طنز به زبان فارسی همچنان یک نیاز است و وجه مغفول زبان و فرهنگ و ادب و هنر فارسی را می توان از این طریق نشان داد که امیدوارم در شرایط جدید با هنرمندان جوان بتوانیم این راه را آغاز کنیم.

** توفیق گنجینه پژوهشی و خزانه تحقیق است
سیدفرید قاسمی پژوهشگر مطبوعات دیگر سخنران این بزرگداشت بود که گفت: توفیق گنجینه پژوهشی و خزانه تحقیق است، به عنوان مثال «به نام خدا» در زبان فارسی تحقیقی است که بر زمین مانده و اگر کسی بخواهد آن را انجام دهد توفیق با نسبت های گوناگون منتسب به این کلمه، یکی از منابع آن خواهد بود.
وی افزود: توفیق را از منظرهای گوناگون می توان واکاوی کرد، هر چند این نشریه را روزنامه می خوانند اما هفته نامه ای بود که به مجله هفتگی رسید، اخلاق مدارانه، عدالت طلبانه، خنده محور سه اصلی بود که توفیق براساس آن زیست.

**کامبیز درم بخش کاریکاتوریست معاصر نیز در این مراسم وسواسی و تمیزی در کار را ویژگی حسن توفیق عنوان کرد و گفت: خیلی از بزرگان رشته طنز مطبوعاتی مثل کاریکاتور کار خود را با توفیق شروع کردند.
وی افزود: توفیق خدمت بزرگی به طنز ایران کرد، مردم ایران کاریکاتور را با توفیق شناختند.
هادی حیدری کارتونیست معاصر نیز گفت: ایستادن در کنار ملت از ویژگی های بارز عالیجناب توفیق است، او بدون وابستگی به قدرت و با گام نهادن در مسیر ملت تبدیل به زبان ملت شد.

**حسن توفیق نیز ضمن تشکر از برگزاری این آیین گفت: توفیق تنها مجله ای بود در ایران و دنیا که پشتش نوشتیم پس از فروش پس گرفته می شود، تنها وکیلی بودم در ایران و دنیا که با موکلان خودم قرارداد می بستم در صورت موفقیت در این پرونده حق الوکاله می گیرم.
توفیق ادامه داد: روزنامه توفیق را به صورت حزب اداره می کردیم، مرام نامه و قسم نامه ای هم تهیه کرده بودیم که در قسم نامه آمده بود هر که در مکتب توفیق چیزی می آموزد جز در راه مصلحت و منافع ملت ایران جای دیگر مصرف نکند.
وی گفت: در کار مطبوعاتی خودم هیچ نوع پولی از مقامات و مراجع و افراد مختلف دریافت نمی کردم.
حسن توفیق افزود: به جز مطالب روزنامه، ضمائم مختلفی هم برای روزنامه توفیق تهیه و پخش می کردیم.
در این آیین همچنین از محمدرضا تهرانی به واسطه اهدای مجموعه از نشریات نایاب طنز به موسسه کتابخانه ملی تجلیل و اعلام شد کتاب «توفیق و کاکا توفیق» به زودی توسط کتابخانه ملی تجدید چاپ می شود.

منبع: ایرنا

پایگاه خبری دانستنی آنلاین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=31458

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi