0

اولین نشست از سلسله نشست های گفتگوی های اجتماعی پیرامون کار شایسته

  • کد خبر : 141528
  • 04 می 2023 - 12:54
اولین نشست از سلسله نشست های گفتگوی های اجتماعی پیرامون کار شایسته

دانستنی آنلاین:به مناسبت روزجهانی کاروکارگر نشستی توسط مجمع عالی نمایندگان کارگری با همکاری انجمن‌های صنفی کارگری و همراهی مشاورامور زنان وخانواده وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی به میزبانی رییس موسسه کار و تامین و جمعی از نمایندگان کارگری و انجمن صنفی جهت شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های اشتغال زنان را به میزبانی موسسه کاروتامین برگزار شد. اولین نشست […]

دانستنی آنلاین:به مناسبت روزجهانی کاروکارگر نشستی توسط مجمع عالی نمایندگان کارگری با همکاری انجمن‌های صنفی کارگری و همراهی مشاورامور زنان وخانواده وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی به میزبانی رییس موسسه کار و تامین و جمعی از نمایندگان کارگری و انجمن صنفی جهت شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های اشتغال زنان را به میزبانی موسسه کاروتامین برگزار شد.

اولین نشست از سلسله نشست های گفتگوی های اجتماعی پیرامون کار شایسته

مروری بر چالش ها و فرصت های اشتغال زنان

این نشست باحضورخانم نرجس بختیارخلج مشاوراموربانوان و خانواده وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی و جناب آقای یاراحمدیان رییس مجمع عالی نمایندگان کارگری وخانم سمیه گلپوررییس انجمن صنفی کارگری و جمعی از بانوان تشکل‌های کارگری و دستگاه های اجرایی با سخنرانی خانم نرگس اکبرپور روشن عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دبیرنشست سیده سمیه رضوی مشاور حوزه بانوان و خانواده مجمع عالی نمایندگان کارگران و آقای دکتر سرهنگی رییس موسسه کار و تامین اجتماعی برگزارشد.

درابتدای نشست رییس موسسه کار و تامین اجتماعی دکتر رحیم سرهنگی ضمن تبریک هفته گرامیداشت کار و کارگر، بر تشکیل نشست های علمی در حوزه اشتغال زنان تأکید نمود وگفت:این نشست ها باید برنامه ریزی شده و مستمر باشد و منجر به گفتمان سازی شود، گفتمانی که مبتنی بر استدلال، علم و پژوهش باشد و نشست های ما باید به این سمت حرکت کند و همچنین نباید به یک نشست اکتفا کرد و بر یک یا چند موضوع فقط کار کرد. نتایج بررسی ها می تواند تبدیل به لایحه، طرح و یا مصوبه دولت شود. این امکان وجود دارد که برای هیأت دولت ارسال کنیم و پیگیری کنیم که به ثمر برسد.
در ادامه این نشست سید محمدیاراحمدیان عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی نیز ضمن تبریک هفته گرامیداشت کار و کارگر عنوان کرد: مظلومیت زنان در حوزه کار بسیار است و ما این خلاء را در مسائل مختلف شاهد هستیم لذا این بخش را فعال می کنیم وتاار این جلسات تشکیل و مسائل و چالش های حوزه اشتغال زنان و موضوعات مختلف مثل تأمین اجتماعی، روابط کار ، آموزش و مسائل از این دست مورد بررسی قرار گیرد.

سلسله نشست های گفتگوی های اجتماعی پیرامون کار شایسته

و در ادامه دبیر نشست هدف ازبرگزاری نشست را شناسایی چالش‌ها ومشکلات زنان کارگر درکشور که با آنها روبرو هستند، معرفی شد در ادامه رضوی افزود: تا با واکاوی و مستندنگاری چالش‌ها و مشکلات در حوزه زنان بتوانیم ابعاد چالش ها و اولویت بندی آنها برنامه ریزی برای رفع چالش ها وارائه راهکارهای لازم ازسوی تشکل های کارگری و انجمن صنفی به مشاورامور بانوان وزیر رفاه و دیگر بخش های حوزه سیاستگذاری اقدام کنیم.
نرجس بختیارخلج مشاور وزیردر اموربانوان در نشست هیأت‌رئیسه تشکل‌های کارگری و بانوان فعال جامعه کار و تولید، ضمن تبریک هفته کارگر به بانوان عرصه کار و تلاش اظهار امیدواری کرد که ان شاالله با همدلی و همکاری بانوان فعال تشکلها و پیگیریهای حوزه زنان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسائل زنان کارگر به بهترین شکل توسط مسئولین رفع و با برنامه‌ریزی جامع، خواسته‌های به این بانوان محقق شود.
وی افزود: به برکت نگاه عالمانه مقام معظم رهبری، ایران ارائه‌کننده مفهوم و الگوی سوم زن (زن مسلمان) در جهان است. بدین معنا زن در عرصه خانواده در مقام مادری و همسری تلاش می‌کند و هم در عرصه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جریان‌ساز و حضور مؤثر دارد.

در ادامه بختیارخلج مشاور وزیر ارائه ای با موضوع نقش زنان در فرهنگ کار داشتند و در ادامه به اهمیت برنامه ریزی برای حوزه زنان شاغل در جهت ایجاد رفاه اجتماعی و تاثیر این امنیت بر خانواده که زنان نقش مادری و تربیت فرزندان را برعهده دارند پرداخت و در پایان هم اینطور بیان نمودند : با توجه به گستردگی حوزه کاری زنان و خانواده و محدودیتی که مشاورین امور زنان و خانواده به لحاظ ساختار و نیروی انسانی دارند ما سعی کردیم با ایجاد ظرفیتی جهادی از مشاورین امور زنان و خانواده با تمام توان گامهایی موثر را پیرامون امنیت رفاه حوزه زنان برداریم انشالله با کمک و همراهی همه عزیزان بتوانیم ضمن شناسایی درست چالش ها و کارشناسی پیرامون آنها اقدامات مناسبی در این حوزه داشته باشیم .
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وظایف دفتر مشاوره زنان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: رویکرد این دفتر، کمک به سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی، راهبری و نظارت بر حوزه زنان و خانواده است؛ علاوه بر بانوان کارمند، اقشار مختلفی از زنان از جمله زنان کارگر بسته به مأموریت‌های وزارتخانه، خدمت‌گیرنده این مجموعه هستند.

بختیارخلج به اهمیت شناسایی بانوان فعال و ضرورت هم‌افزایی، همگرایی بانوان در راستای ارتقای وضعیت زنان اشاره کرد و گفت: همه تلاش‌مان بر این بود که نگاه خانواده‌محور را در مجموعه وزارتخانه داشته باشیم؛ به همین منظور مشاورین امور زنان و امور خانواده را در بخش‌های مختلف ایجاد کردیم، از جمله در معاونت روابط کار که علاوه بر آن کارگروه تخصصی ذیل آن مجموعه با رویکرد سه‌جانبه‌گرایی شکل گرفت و نتایج خوبی داشت.
بختیارخلج، یکی دیگر از اقدامات برای بانوان را احصای نظام مسائل و تدوین احکام پیشنهادی برنامه هفتم زنان و خانواده توسعه عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم که احکام دارای اولویت مثل امنیت شغلی و رفاه زنان کارگر را به ثمر برسانیم.
وی تأکید کرد: با نگاه همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون روابط کار بسته امنیت شغلی پیشنهاد شد و دو تبصره ذیل لایحه پیشنهادی امنیت شغلی برای زنان در حوزه ازدواج و فرزندآوری لحاظ شد.

بختیار خلیج
بختیارخلج از جمله اقدامات سال گذشته به اصلاح چک‌‌‌لیست‌های بازرسی کار با محوریت تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و فرزندآوری اشاره کرد.
مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده با تأکید بر اهمیت حضور مؤثر زنان در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان بین‌المللی کار (lLO) خاطرنشان کرد: متأسفانه دشمنان با نیت‌های خبیثانه خود به دنبال وارونه جلوه‌دادن چهره ارزشمند، فعال و اثرگذار زن مسلمان هستند. امیدوارم با پیگیری‌های صورت گرفته حضور مؤثر زنان را در نشست‌های بین‌المللی از جمله ILO داشته باشیم.
وی به اقدام در جهت اصلاح ماده 167قانون کار مبنی بر حضور زنان در شورای عالی کار تأکید و تصریح کرد: حضور زنان در این شورا می‌تواند نقش تصمیم‌ساز زنان و خروجی‌های همه‌جانبه‌نگر و متوجه خانواده را پررنگ‌تر کند که این نقش تصمیم‌ساز مورد تأکید مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با بانوان نیز بود.
بختیارخلج خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای اولین بار با حسن نیت اعضای تشکل ها شاهد حضور یک بانوی شایسته در رأس یک تشکل کارگری هستیم که امیدوارم این حضور منشاء خیر و برکت باشد.وی دیگر خدمات حوزه امور زنان و خانواده وزارتخانه را مرتبط با جامعه زنان کار و تولید؛ مرتبط‌ شدن بانوان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با کمیته زنان و خانواده شورای هماهنگی استان‌ها، آموزش‌های با رویکرد خانواده‌ محور،مهارت‌افزایی وپیشگیرانه از آسیب وارتقای فرهنگی،تشکیل گروه‌های جهاد تبیین در مجموعه‌های تولیدی، برگزاری میز خدمت، بازدیدها و … اعلام کرد.

این نشست که با حضور جمعی از بانوان در بخش های تشکل های کارگری و انجمن صنفی به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، چالش هایی که زنان در حوزه کار باآنها روبرو هستند، مورد بررسی قرارگرفت. از جمله این چالش‌ها می توان به عدم برابری در حقوق، عدم دسترسی به فرصت های شغلی برابر و ناکافی بودن پشتیبانی از مادران کارگر و تبعیض جنسیتی، شرایط کاری، حمایت از زنان کارگر و دستیابی به برابری جنسیتی اشاره کرد. برای حل این مشکلات، اقداماتی مانند تعیین حداقل حقوق، ترویج فرصت های شغلی برابر و ارائه پشتیبانی مناسب به مادران کارگر پیشنهاد شد. همچنین، ضرورت توسعه آموزش و آموزش مهارت های لازم برای دستیابی به فرصت های شغلی برابر برای زنان نیز بحث شد.

گفتگوی های اجتماعی راهی برای ترسیم آینده ای بهتر

یاراحمدیان در این نشست افزود:با توجه به اینکه در بخش کارگری مشکلات زیادی را داریم در بخش در این سالها تلاش کردیم تا تا با حضور بانوان فعال بتوانیم اقداماتی را در راستای حل چالش های بانوان انجام دهیم در همین راستا از سرکارخانم رضوی دعوت کردیم تا با راه اندازی کمیته بانوان در مجمع عالی نمایندگان کارگران بتوانیم برای بانوان کارگر درکشور که با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبرو هستند، گامی برداریم با برگزاری مستمر چنین نشست‌هایی برای بانوان که در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور فعالیت می‌کنند، می تواند به واکاوی تخصصی مشکلاتشان پرداخته شود و با پیگیری های مجمع عالی نمایندگان کارگران برای بهبود شرایط کاری و حقوقی بانوان کارگر کشور را به همراه خواهد داشت.
در این نشست، همچنین به بررسی تاثیر کروناویروس بر زنان کارگر پرداخته شد. بسیاری از زنان کارگر در طول این بحران، با مشکلاتی مانند افزایش فشار کاری، عدم دسترسی به تسهیلات مورد نیاز و نگرانی های خانوادگی روبرو شده اند. برای حل این مشکلات، ارائه پشتیبانی های مناسب به زنان کارگر و تعیین سیاست‌های مناسب برای مدیریت بحران پیشنهاد شد.در نهایت، در این نشست به تأکید بر اهمیت تلاش برای رسیدن به برابری جنسیتی در حوزه کار پرداخته شد. برای دستیابی به این هدف، نیاز به همکاری و تلاش همه افراد در جامعه و به خصوص کارفرمایان و سیاستمداران است.
درادامه اکبرپور عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گزارشی از وضعیت بیمه زنان در حوزه تامین اجتماعی پرداخت و راهکارهای کشورهای موفق برای بیمه زنان شاغلی که بیمه ندارند از جمله رانندگان سرویس و… ارائه دادند.

سمیه گلپور رییس کانون انجمن صنفی کارگران در این نشست با ابزار امیدواری از تداوم این نشست ها با حضور نخبگان و فعالان دیگر حوزه کار این نشست ها را به عنوان یک فضای گفتگو و تبادل نظر برای حل مشکلات زنان کارگر در ایران مطرح کرد.
وی افزود حضور بانوان فعال دراین نشست ها با موضوعات مختلف و با حضور مسئولین از بخش‌های مختلف می‌تواند بهبود شرایط کاری و حقوقی بانوان کارگر در ایران را تسریع کند.از طرف دیگر، افزایش آگاهی و توجه به مسائل بانوان کارگر در جامعه و در قالب رسانه‌ها و سایر فضاهای عمومی نیز می‌تواند بهبود شرایط کاری و حقوقی بانوان کارگر را به همراه داشته باشد.
در این نشست، مشارکت کنندگان به بررسی ابعاد مختلف مشکلات بانوان کارگر در ایران پرداخته‌اند. از جمله مسائلی که مورد بررسی قرار گرفته، تبعیض جنسیتی در بازار کار، کمبود حقوق و مزایا، شرایط کاری نامناسب، عدم دسترسی به آموزش و پیشرفت حرفه‌ای و عدم حمایت از مادران کارگر بوده است.
در این نشست، به بررسی راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات بانوان کارگر پرداخته شده است. از جمله راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شده، تقویت حقوق کارگران، افزایش دسترسی به آموزش و پیشرفت حرفه‌ای، توسعه بسترهای حمایتی برای مادران کارگر و ترویج فرهنگ برابری جنسیتی در جامعه بوده است.”بانوان کارگر در ایران در برابر نابرابری‌های حقوقی و شرایط کاری قرار دارند، تلاش برای ارتقای حقوق و شرایط کاری آن‌ها در برخی صنایع و شغل‌ها به عنوان یک مسئله مهم و اساسی مطرح شده است.”مسئله حقوق و شرایط کاری بانوان کارگر در ایران به عنوان یکی از موضوعات پربازدید و مورد توجه قرار دارد. با توجه به نابرابری‌هایی که در این زمینه وجود دارد، تلاش برای بهبود وضعیت آن‌ها در برخی صنایع و شغل‌ها امری اساسی و حیاتی است. این مسئله نشان دهنده نیاز به تلاش های بیشتر برای ارتقای حقوق و شرایط کاری بانوان کارگر در ایران است.


در انتها دبیر نشست افزودبرای حل مشکلات بانوان کارگر ، نیاز به تلاش و همکاری همه اقشار جامعه، از جمله دولت، کارفرمایان، سندیکاها و فعالین حقوق بشر و جامعه مدنی است. تنها با همکاری و تلاش مشترک می‌توان شرایط کاری و حقوقی بانوان کارگر را بهبود بخشید.
رضوی درپایان نشست پس از جمع بندی مطالب ارائه شده مطرح شده در اولین نشست ادامه داد که پس از بررسی دقیق تر چالش های حوزه زنان و خانواده باید نیازهای پژوهشی و علمی احصا و از طریق موسسه کار و تامین و موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی که به عنوان بازوی های تحقیقاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطوح مختلف صورت گیرد تا از طریق نتایج این تحقیقات بتوان سندی مبتنی بر بررسی وضعتیت موجود جهت بهبود و ارتقاء وضعیت زنان بخش کارگری تدوین نمود.
و همچنین در ادامه خاطرنشان کرد که این نشست ها به صورت مداوم از سوی مجمع عالی نمایندگان کارگران با همکاری کانون انجمن صنفی برگزار خواهد شد و نشست دوم را با حضور برخی از مشاورین و جمعی از نخبگان و پژوهشگران در حوزه بانوان و اشتغال و بیمه برنامه ریزی خواهیم کرد.

این نشست با جمعی ازنمایندگان تشکل ها و انجمن صنفی کارگران ، بخش های خصوصی، دستگاه های اجرایی، خدمات رسانی و پژوهشی: شرکت آبفای استان تهران، شرکت فاضلاب،مرکز پژوهش‌های مجلس و پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی ودانشگاه علوم و تحقیقات تهران) برگزار گردید .

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=141528

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi