3

اعتماد به کودک و امنیت آینده

  • کد خبر : 60663
  • 16 مهر 1398 - 10:27
اعتماد به کودک و امنیت آینده

دانستنی آنلاین/فرهاد اسماعیلی: امروز ۱۶ مهر مصادف با ۸ اکتبر، به عنوان روز جهانی کودک در ایران نامگذاری شده است. البته این روز در تقویم بین‌المللی و پس از تشکیل صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف)، به عنوان روز جهانی کودک است اما تنها درایران روز کودک در نظر گرفته شده است. به گزارش پایگاه خبری دانستنی […]

دانستنی آنلاین/فرهاد اسماعیلی: امروز ۱۶ مهر مصادف با ۸ اکتبر، به عنوان روز جهانی کودک در ایران نامگذاری شده است. البته این روز در تقویم بین‌المللی و پس از تشکیل صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف)، به عنوان روز جهانی کودک است اما تنها درایران روز کودک در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، سازمان ملل متحد، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) را نیز روز جهانی کودک اعلام کرده‌است. در این روز دو اتفاق همه رخ داده است اول اینکه در ۲۰ نوامبر ۱۹۵۹ اعلامیه حقوق کودک و ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ کنوانسیون حقوق کودک به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. این روز در بسیاری از کشورهای جهان جشن روز کودک برپا می شود.

همچنین در نشست ۱۹۴۹ میلادی اتحادیه بین‌المللی دمکراتیک زنان در پاریس، یکم ژوئن(۱۱ خرداد) به عنوان روز بین‌المللی کودک اعلام شد و در بسیاری از کشورها هم به‌عنوان روز کودک تعیین شده است.

در ایران هفته ملی کودک از ۱۳ تا ۱۹ مهر است و هر سال از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شعاری برای این هفته در نظر گرفته می شود و شعار امسال «آینده را باید ساخت» است.

پوستر طراحی شده برای این هفته هم با ترکیب بندی خاص خود رویاهای کودکانه که خود نوعی حس امید، طراوت و شادی است را به نمایش گذاشته است. نکته دیگر در این پوستر اهمیت دادن به بازی و تخیل کودکان است که می تواند آینده او را بسازد. محسن میرزایی طراح و گرافیست، این پوستر را با توجه به شعار این هفته طراحی کرده است.

اعتماد به کودک و امنیت آینده

اما آنچه مهم است تاریخ برگزاری روز جهانی کودک یا شعار انتخاب شده نیست بلکه مهم نگاه و رفتار جامعه با کودکان است.

اینکه یک کودک حق زندگی دارد به این معناست که باید سخن بگوید، پرسش‌های خود را بپرسد؛ درباره فعالیت خود، نوع لباس و حتی اتاق خود نظر بدهد؛ بتواند به راحتی مشکلات خود را با ما در میان بگذارد و به ما اعتماد کند.

این اعتماد که از آن صحبت می کنیم موضوع بسیار مهمی است. بسیاری از این موارد که در زندگی کنونی ما اتفاق می افتد آن حس ناامنی است که در دوران کودکان نسبت به دیگران در ما نهفته شده است.

امنیت در زندگی کودکان آینده آنها را به صورتی می‌سازد که اعتماد به نفس خود را در جامعه حفظ کرده و بتوانند با آرامش در بزرگسالی تصمیم درست بگیرند.

اما این اعتماد که می گویم در دو شاخص برای کودکان به ارمغان آورده می شود شاخص اول خانواده است و شاخص دوم محیط همسالان هست.

خانواده چون از دوران نوزادی همراه هستند بیشترین نقش را در شکل گیری شخصیت و نوع رفتار کودک دارند چراکه شخصیت کودک از همان دوران نوزادی بر پایه رفتار و روابط خانوادگی تشکیل می شود.

اگر در دوران کودکی تا ۶ سال، کودک دچار ناهنجاری خانوادگی باشد به طور حتم در آینده او تاثیر مستقیم می‌گذارد. در حقیقت استقلال کودکان از همان دوران و در خانواده شکل می گیرد.

شاخص دوم گروه همسالان هستند که بیشترین تاثیر را بر شخصیت کودک دارند. به همین دلیل است که انتخاب دوست و حتی ارتباطات فرا خانوادگی در این میان پررنگ می شود.

اعتماد به کودک و امنیت آینده

اگر کودک در محیط کودکان و با همسالان خود بزرگ شود به طور حتم روند شکل گیری شخصیت او درست خواهد بود اما اگر هر یک از مراحل زندگی او دچار مشکل شود این مشکل در بزرگسالی او نمود پیدا می کند.

اما مشکل اینجاست که در محیطی مانند مدرسه که مهمترین گروه همسالان را شامل می شود و اتفاقا به دلیل آموزشی بودن تاثیر پذیری زیادی هم برای کودکان دارد، متاسفانه در بسیاری موارد به دلیل نگاه غلط محیط و مسئولان آموزشی، یکی از بزرگترین آفت‌های آینده کودکان شده است.

محیط آموزشی مانند مدرسه باید به گونه ای باشد که کودکان علاوه بر تاثیرپذیری از گروه همسالان، بتوانند آرامش و اعتماد به مربیان را فرا بگیرند در حالیکه در بسیاری موارد برعکس است و بسیاری از دانش آموزان ترجیح می‌دهند که با همسالان صحبت کنند که اینموضوع خطراتی هم دارد.

اگر کودک در خانواده امکان صحبت کردن نداشته باشد و نتواند به مربیان آموزشی هم حرفی بزند به طور حتم به سراغ دوستان همسال مدرسه می رود؛ در این حالت امکان راهنمایی غلط از سوی گروه همسالان وجود دارد. حتی ممکن است که فرد به مسیرهایی برود که دچار مشکلات بسیاری در آینده شود.

همچنین شکست ها و اتفاقاتی که در این میان وجود دارد که به راحتی آینده او را تحت تاثیر قرار داده و بزرگسالی را همراه با مشکل می شود.

در هر حال امروز روز کودک است؛ روزی که می تواند آغازی باشد برای نزدیکتر شدن به کودکانمان و اینکه رابطه دوستانه ای را با آنها ایجاد کنیم. به دست آوردن حس اعتماد کودکان می تواند ما را با مشکلات آنها آشنا کند و برخورد و راهنمایی درست ما، آینده ای ایمن و همراه با موفقیت و شادی را برای آنان به ارمغان می آورد.

روز کودک مبارک؛ با رفتارمان کودکانمان را به آینده موفق سوق دهیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 4 / 5. تعداد امتیازات: 1

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=60663

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi