0

ازدواج با اگاهی شیرین است

  • کد خبر : 50704
  • 22 مرداد 1398 - 15:11
ازدواج با اگاهی شیرین است

دانستنی آنلاین: ازدواج شیرین است به شرط و شروط‌ها؛ آقا پسر، تحصیلات عالیه، خانه، ماشین، شغل، خانواده ثروتمند و سرمایه خوبی برای گرفتن عروسی باشکوه در یکی از باغ تالارهای معروف شهر داشته باشد و البته مهمتر از همه مهریه سنگینی به اندازه سال تولد دختر خانم متعهد شود. به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین […]

دانستنی آنلاین: ازدواج شیرین است به شرط و شروط‌ها؛ آقا پسر، تحصیلات عالیه، خانه، ماشین، شغل، خانواده ثروتمند و سرمایه خوبی برای گرفتن عروسی باشکوه در یکی از باغ تالارهای معروف شهر داشته باشد و البته مهمتر از همه مهریه سنگینی به اندازه سال تولد دختر خانم متعهد شود.

ازدواج

ازدواج

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین به نقل از ایسنا، از آن طرف دختر خانم، سن پایین، تحصیلات عالیه و شغل داشته باشد و جهیزیه دهن پُر کنی به خانه بخت بیاورد و البته همه آنها هم مارک باشد؛ خلاصه آنکه اگر همه شرایط فراهم بود که خطبه عقد جاری می شود و حداقل در آغاز ازدواج همه به به و چه چه می کنند و اگر نبود که به هزار و یک علت چه دختر و چه پسر قید ازدواج را می زنند و هر کدام بهانه ای برای ازدواج نکردن می‌آورند.

اما هستند هم دختر و پسرهایی که در این میان به هم دل می بندند و جشن عقد و عروسی شان را به زمانی موکول می کنند که حداقل یکی از شرایط لازم برای ازدواج همچون شغل فراهم شده باشد؛ به عنوان مثال چهار سال از نامزدی‌ افسانه و علیرضا می‌گذرد و افسانه حلا از طولانی شدن دوره نامزدی‌اش خسته شده.

او می‌گوید: من به هر کاری راضی‌ام ولی علیرضا راضی نمی‌شود، ای کاش سطح توقعاتش کمتر بود، و به خاطر من، هر شغلی را می‌پذیرفت…

افسانه ۲۴ ساله و دانشجوی فوق لیسانس است، نامزدش علیرضا، پسردایی او، ۲۹ ساله و کارشناسی عمران دارد؛ خواستگاری‌شان به صورت سنتی انجام شده و حالا ۴ سال است که نامزد هستند.

حالا تعیین زمان عقد و عروسی به کار پیدا کردن علیرضا وابسته شده و قرار نیست تا پیدا نشدن شغل علیرضا هیچ برنامه‌ریزی برای جشن عقد انجام شود. پدر افسانه اجازه عقد نداده و شرط عقد را منوط به پیدا شدن شغل برای علیرضا دانسته است و خود افسانه هم معتقد است به هر کاری که نامزدش پیدا کند راضی است اما علیرضا نمی پذیرد.

توصیه افسانه به سایر دختران این است که در ازدواج سختگیری‌های بیجا نداشته باشند و بپذیرند که هیچ انسانی کامل نیست و نباید توقع داشت مرد کمبودها و نداشته‌های دختران را بعد از ازدواج جبران کند.

فاطمه ۲۷ ساله و دانشجوی دکتراست و نامزدش نیز هم‌سن وی، دارای مدرک کارشناسی است و در عسلویه مشغول به کار؛ آنها ۸ سال پیش در دوره کارشناسی هم کلاس بودند که بنا به مشکلات و شرایط خاصشان از چند ماه پیش نامزد شدند. قرار بود شهریور عقد کرده و بهمن ماه سال جاری نیز مراسم عروسی شان را بگیرند.

فاطمه فاصله‌های زمانی دوره نامزدی تا عقد و عروسی را برای شناخت بیشتر طرف مقابل و خانواده‌های همدیگر مفید دانسته است.

او چنین زمانی را فرصتی برای پس انداز و برنامه ریزی برای شروع زندگی در شرایط سخت اقتصادی دانست و اعتقاد دارد که پسر و دختر حتی اگر ده سال نیز با هم آشنا باشند، بعد از دوره نامزدی به خاطر پر رنگ شدن حضور خانواده ها، رابطه‌شان شکل دیگری از شناخت را نشان می‌دهد.

شناخت طرف مقابل اصلا به معنی شناخت خانواده وی نیست، چرا که مسائل جزئی در رابطه با خانواده ها وجود دارد که که باید با صبوری حل شوند وگرنه ممکن است تا پای به هم خوردن نامزدی نیز پیش برود.

وی، مشکلات ازدواج را مهریه‌های سنگین و هزینه‌های زیادِ تشکیل زندگی دانست و همچنین مقایسه کردن را نیز عامل منفی دیگری در زندگی دانسته است.

فاطمه به دختران توصیه کرد که نباید توقع روزهای صرفا شیرین و بدون مشکل داشته باشند، چرا که وجود روزهای سخت زندگی مشترک را کامل می‌کند. غالب دختران و پسران شناختی از نفس ازدواج ندارند و بدون مشاوره، مطالعه و خودشناسی ازدواج می‌کنند که انجام این امور روند زندگی را خیلی آسان می‌کند.

مهتاب ۲۶ ساله و همسرش ۳۲ ساله و هر دو فوق لیسانس اند و همسرش شاغل در یکی از ادارات است؛ آنان در سال ۹۷ نامزد شده بودند، آشنای دور بوده و خواستگاری شان به شکل سنتی انجام شده بود، تیر ماه همان سال عقد کرده و قصد داشتند در همان سال نیز ازدواج کنند که به خاطر شرایط بد اقتصادی و تورمی که در سال ۹۷ شاهدش بودند هنوز نتوانسته‌اند زیر یک سقف بروند.

مهتاب در انتخاب خود، اخلاق و منش و تعهد همسرش را ملاک قرار داده و خودش می‌گوید سطح توقع اش زیاد نبوده و توقع ماشین و یا خانه را از همسرش نداشته است؛ آنها از روز اول به هم قول دادند که شرایط یک زندگی آرامش بخش را برای همدیگر فراهم کنند و از زندگی آینده‌ اش توقعی جز این نداشته باشند.

برخی خانواده‌ها انتظار دارند وقتی برای پسرشان به خواستگاری می‌روند، خانواده مقابل توقعی از آنها نداشته باشد ولی وقتی برای دختر خودشان خواستگار می‌آید قضیه فرق می‌کند، این اظهارنظر مهتاب است که گاها در بین دوستان و اطرافیان اش دیده و شنیده است.

وی معتقد است، اگر خانواده ها توقع بالا از خواستگار دخترشان دارند، بهتر است دختر با بردباری با خانواده صحبت کرده و مسائل را حل کند تا کوتاه بیایند.

مهتاب مسائل اقتصادی را یکی از مشکلات ازدواج دانسته و گفته، وقتی دختر و پسر در جامعه به قصد ازدواج با هم آشنا شدند، اگر احساس کنند برای هم مناسب نیستند، آن نامزدی را بهم می زنند اما خانواده ها به هم خوردن این نامزدی را خیلی زشت می دانند و به راحتی با این قضیه کنار نمی آیند که این امر ممکن است به یک ازدواج ناموفق بینجامد.

مهتاب به دختران توصیه کرد در سن پایین ازدواج نکرده و احساسی برخورد نکنند و بدانند از زندگی چه می‌خواهند، و سطح توقعات خود را پایین بیاورند.

دکتر عزت دیره، روانشناس مهمترین مشکل ازدواج را مسائل اقتصادی دانسته و البته تصریح کرده، اعتماد بین فردی افت کرده که در زمینه ازدواج تاثیر گذاشته است.

او ادامه داده، انتظارات افراد در ازدواج خیلی بالا رفته و همه به علت افزایش رقابت در داشتن زندگی تجملاتی، مهریه‌های غیر واقع بینانه و مسائلی از این دست است، این مسائل پیچیده بوده و نمی‌توان گفت مقصر کیست یا راه حل ساده ای برای آن داد که اگر اینطور بود آمار ازدواج کاهش نمی یافت.

این روانشناس بالینی، نقش آگاهی از طریق خانواده، رسانه های معتبر، و آموزش های سبک زندگی سالم در مدارس و… را موثر دانست و گفت: با وجود گسترش دسترسی به اطلاعات و مهارت های ارتباط بین فردی، آگاهی بسیاری از افراد پایین است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که دوران نامزدی برای شناخت بیشتر از طرف مقابل و خانواده ها با یکدیگر است، تلاش برای شناخت در اثر تعامل اتفاق می افتد و بی توجهی به نشانه های مهم خصوصیات فردی و خانوادگی مانع تصمیم گیری مناسب است. البته زمان هم نقش تعیین کننده‌ای دارد، نباید آنقدر کوتاه باشد که شناختی حاصل نشود و نه آنقدر طولانی که دلسردی یا بی‌اعتمادی به وجود بیاورد.

وی ادامه می دهد: عدم دخالت های بیجا، انتقال تجربه های مفید، راهنمایی درست برای ارتباط موثر، و تلاش برای شناخت خانواده فرد مقابل، عدم برخورد هیجانی و عجولانه، همدلی با فرزندان جوان و حمایت اقتصادی و اجتماعی از آنها از تاثیرهای مثبت خانواده در ازدواج موفق فرزندانشان است.

شرکت در کارگاه‌های آموزش خانواده، مهارت های زندگی و ارتباط سالم زناشویی، مشاوره ازدواج و استفاده از مشاوره های کارشناسان روانشناسی، در نظر گرفتن ملاک های مهم در انتخاب همسر، شناخت از خانواده و فرهنگ فرد مورد نظر و انتظارات آنان، آگاهی از حقوق خود و همسر و تعهد نسبت به همسر در صورت اقدام به ازدواج از جمله راهکارهایی است که دکتر دیره به جوانان توصیه می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات: 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

به این خبر امتیاز دهید

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=50704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

فرم جستجو

تبلیغات در سایت   درباره ما   تماس با ما

logo-samandehi