مشتریان مدیران اصلی هر سازمانند. سازمانی که نسبت به این مبحث مهم در کسب و کار خود واقف نباشد، محکوم به شکست است. ابتدا جهت درک تفاوت بین مشتری و خریدار می بایست دو واژه مشتری (Customer) و خریدار (Buyer) را از یکدیگر متمایز نمائیم سپس تفاوت انها را بیان کنیم.
تفاوت بین مشتری و خریدار
– خریداران نا مطمئنند، اما مشتریان آگاه
– وفاداری بیشتر در مشتریان دیده می شود.
– اول باید خریدار شد تا مشتری شویم. اما دوباره می توانیم خریدار شویم
– کانون برنامه ریزی ها از خریدار شروع می شود و به مشتری ختم می گردد
– پایداری مشتری به او فرصت اعتراض می دهد
چرخه عمر مشتری :
1- بی تجربه در خرید محصول
2- خرید های تکی
3- خریدهای عمده
4- اشباع شده: در این حالت مشتری در خرید محصول میل و رغبتی از خود نشان نمی دهد.
5- مأیوس: در این حالت مشتری از خرید محصول ناراضی است و امیدی به بهبود کیفیت و قیمت محصول مورد نظر خود ندارد.
6- کناره گیری و عدم خرید برای یک دوره زمانی
7- گرایش به خرید کالاهای رقبا
انواع مشتریان
الف) از منظر سودآوری و وفاداری
1- مشتری سودآور اما بی وفا
2- مشتری وفادار اما غیر سودآور
3- مشتری بی وفا و غیر سودآور
4- مشتری وفادار و سودآور
ب) از منظر پذیرش کالاهای نوآورانه
1- نوآوران
2- پذیرندگان اولیه
3- اکثریت اولیه
4- اکثریت متأخر
5- ملاحظه کاران
6- بی تفاوتان
گردآوریشده توسط پایگاه دانستنی آنلاین